The child of the senses. Education and the concept of experience in the eighteenth century
In: The senses & society, Band 14, Heft 2, S. 148-172
ISSN: 1745-8927
8 Ergebnisse
Sortierung:
In: The senses & society, Band 14, Heft 2, S. 148-172
ISSN: 1745-8927
In: Historische Anthropologie: Kultur, Gesellschaft, Alltag, Band 26, Heft 2, S. 149-175
ISSN: 2194-4032
In: Historische Anthropologie: Kultur, Gesellschaft, Alltag, Band 22, Heft 2, S. 250-277
ISSN: 2194-4032
Die erste umfassende Studie zum ersten enzyklopädisch ausgerichteten natur- und weltkundlichen Sachbuch im deutschsprachigen Raum. Friedrich J. Bertuchs »Bilderbuch für Kinder« erschien zwischen 1790 und 1830 in 237 Einzelheften mit 1.186 Kupfertafeln. Wie auch andere wissenschaftliche Werke der Zeit brachte es die neuesten Entdeckungen in die bürgerliche Lebenswelt. Damit war es eines der ersten und umfangreichsten enzyklopädisch ausgerichteten Sachbücher in Deutschland. Hatte Basedows philanthropisches »Elementarwerk« (1770) allgemein bekannte Dinge und Begebenheiten nahegebracht, setzte Bertuch weitgehend Exotisches und Unbekanntes ins Bild. Silvy Chakkalakal verbindet eine kulturanalytische Auseinandersetzung mit den erkenntnistheoretischen Debatten über sinnliche Wahrnehmung, anschauende Erkenntnis und kindliche Sehweisen. Anhand der Bilder untersucht sie den zeitgenössischen Entwicklungsgedanken der Anthropologie, Pädagogik, Naturgeschichte, Geologie und der frühen Ethnographie. Mit der Erkenntnis, dass deren Wissenschaftsgeschichte ohne Visualisierungen nicht zu verstehen ist, leistet die Untersuchung einen wichtigen Beitrag zur Bild- und Wahrnehmungsgeschichte um 1800. Silvy Chakkalakal ist wissenschaftliche Assistentin am Seminar für Kulturwissenschaft und Europäische Ethnologie an der Universität Basel. Sie hat in Tübingen, London und Berlin Europäische Ethnologie und Allgemeine Vergleichende Literaturwissenschaft studiert und am Institut für Europäische Ethnologie der Humboldt-Universität zu Berlin promoviert. 2010 war sie Visiting Research Collaborator am History of Science-Program und am Department of History der Princeton University.
In: International journal of urban and regional research, Band 46, Heft 5, S. 845-850
ISSN: 1468-2427
AbstractThe concept of the future, its prognostications and its applications increasingly shapes present social worlds. From government policy to architectural design, from preemptive everyday practices to interventionist counter‐cultural projects, imaginations of the future take concrete form and enjoy a powerful purpose. In this intervention we ask: How is the future invented, planned, renounced and researched? Specifically, how do we analyse the entanglement of temporal and spatial logics against the enveloping imperative of 'future as crisis'? What is the role of methodology, collaboration and engagement in shaping debates about the future, and how do we research different futures as well as different positionalities within the future? Rather than taking a prescriptive approach, we consider future epistemologies as well as concrete future practices and the ways in which multiple notions of futurity might overlap. Additionally, we consider the standpoint from which different futures are imagined or renounced, and the ways in which entanglements of past, present and future might reflect a struggle on different social fields. Finally, we complicate some of the distinctions that researchers draw between the practices of imagining, planning and producing future scenarios as exclusionary, and modes of navigating and shaping futures that are embedded in everyday lives.
The discursive programme WIR SIND ALLE BERLINER: 1884-2014 commemorated 130 years of the Berlin Conference and proposed a space for deliberation on the repercussions of this crucial event, offering thereby an occasion to analyse the ideological, economic, political, and humanitarian justifications that underlay colonialism and still frame the asymmetric relations between the West and the non-West today. The symposium accompanied the exhibition WIR SIND ALLE BERLINER: 1884-2014 at SAVVY Contemporary. The discursive programme took place from 26 February – 1 March 2015 at three different locations: ICI Berlin, KuLE Theater, and SAVVY Contemporary. ; Wir sind alle Berliner Part II: 1884-2014. Programme in Commemoration of the Berlin Conference , conference, ICI Berlin, 27–28 February 2015
BASE