First published in 1992, this Routledge Revival sees the reissue of a truly original exploration of the nature of urbanization and capitalism. Linda Clarke's vital work argues that:Urbanization is a product of the social human labour engaged in building as well as a concentration of the labour force.The quality of the labour process determines the development of production. Changes to the built environment reflect changes in the production process and, in particular, the development of wage labour.To support these arguments, the author identifies a qualitatively new historical stage of capital
Zugriffsoptionen:
Die folgenden Links führen aus den jeweiligen lokalen Bibliotheken zum Volltext:
Der folgende Beitrag stellt die gesetzlichen Grundlagen, die die Situation von Frauen und ethnischen Minderheiten auf dem Arbeitsmarkt regulieren, den Realitäten des britischen Arbeitsmarktes gegenüber. Die Autorinnen ziehen das Fazit, dass das bisherige Konzept der individuellen Chancengleichheit nicht ausreicht, um die Erwerbssituation von Frauen grundlegend zu verbessern. Vielmehr ist es notwendig, eine auf die Strukturprobleme des Arbeitsmarktes und der Arbeitsbedingungen zugeschnittene Gleichstellungspolitik in Gang zu setzen. Anderenfalls werden Frauen und ethnische Minderheiten weiterhin in Niedriglohnjobs und -sektoren, in Teilzeitbeschäftigung sowie in befristete oder unsichere Tätigkeiten abgedrängt. Da die Regierung es vermeidet, in den Arbeitsmarkt einzugreifen, werden für diese strukturellen Probleme kaum Lösungsansätze gefunden. (IAB2)
Der Beitrag macht am Beispiel Großbritanniens deutlich, dass das bisherige Konzept der individuellen Chancengleichheit nicht ausreicht, um die Erwerbssituation von Frauen grundlegend zu verbessern. Vielmehr ist es notwendig, eine auf die Strukturprobleme des Arbeitsmarktes und der Arbeitsbedingungen zugeschnittene Gleichstellungspolitik in Gang zu setzen. Anderenfalls werden Frauen und ethnische Minderheiten weiterhin in Niedriglohnjobs und -Sektoren, in Teilzeitbeschäftigung sowie in befristete oder unsichere Tätigkeiten abgedrängt. Da die Regierung es vermeidet, in den Arbeitsmarkt einzugreifen, werden für diese strukturellen Probleme kaum Lösungsansätze gefunden. Vor diesem Hintergrund ist es widersinnig, wenn Frauen und ethnischen Minderheiten zwar deutlich verbesserte Bildungs- und Weiterbildungschancen eröffnet werden, ohne dass entsprechende Aussichten auf berufliche Besserstellung bestehen, weil das erworbene Qualifizierungsniveau nicht das entscheidende Kriterium für die Rekrutierung, Einstellung und Entlohnung von Arbeitskräften darstellt. Vielmehr sind die Arbeitsplätze so gestaltet, dass sie sich in ihren qualifikatorischen Anforderungen an dem in Großbritannien generell sehr niedrigen (Aus-)Bildungstand orientieren mit der Folge, dass der britische Arbeitsmarkt als einer der unproduktivsten und arbeitsintensivsten im Vergleich zu den meisten anderen europäischen Ländern gilt. In diesen Strukturen sind die größten Hindernisse für die Umsetzung einer erfolgreichen beruflichen Gleichstellungspolitik zu suchen. (ICA2)
The construction industry is responsible for 40% of European Union (EU) end-use emissions but addressing this is problematic, as evident from the performance gap between design intention and on-site energy performance. There is a lack of the expertise needed for low energy construction (LEC) in the UK as the complex work processes involved require 'energy literacy' of all construction occupations, high qualification levels, broad occupational profiles, integrated teamworking, and good communication. This research identifies the obstacles to meeting these requirements, the nature of the expertise needed to break down occupational divisions and bridge those interfaces where the main heat losses occur, and the transition pathway implied. Obstacles include a decline in the level, breadth and quality of construction vocational education and training (VET), the lack of a learning infrastructure on sites, and a fragmented employment structure. To overcome these and develop enhanced understanding of LEC requires a transformation of the existing structure of VET provision and construction employment and a new curriculum based on a broader concept of agency and backed by rigorous enforcement of standards. This can be achieved through a radical transition pathway rather than market-based solutions to a low carbon future for the construction sector. ; Adapting Canadian Work and Workplaces to Respond to Climate Change
"Am Beispiel der Maurerausbildung in acht Ländern zeigt der Beitrag relevante länderspezifische qualitative Unterschiede hinsichtlich der beruflichen Qualifikation auf. Ursächlich sind verschiedene Berufsausbildungsformen, der jeweilige Einfluss der Sozialpartner (Gewerkschaften und Arbeitgeber) und die unterschiedliche Gewichtung von breiten fachlichen Grundkenntnissen sowie Allgemeinbildung. Ein besonders augenfälliger Unterschied besteht zwischen Ländern, in denen der Maurerberuf noch immer vorrangig als 'trade' im Sinne der englischen Bezeichnung gesehen wird, wofür nur enge Anlernqualifikationen notwendig sind, und anderen Ländern mit einem breiten Berufsbild und beträchtlicher Wissensgrundlage. Das aber bedeutet, dass die unterschiedlichen Berufsausbildungssysteme in einen Widerspruch zum europäischen Arbeitsmarkt geraten, der vergleichbare Qualifikationen fordert. Daraus folgt die Notwendigkeit eines europäischen sektoralen Qualifikationsrahmens (SQR), der es ermöglicht, die unterschiedlichen Qualifikationen einzuordnen und anzuerkennen, und der damit die Umsetzung des Europäischen Qualifikationsrahmens (EQR) auf Branchenebene erleichtert." (Autorenreferat)
Purpose– The purpose of this paper is to evaluate the role flexible work arrangements (FWA) play in diversity policies, and the reasons for/barriers to their implementation.Design/methodology/approach– Based on qualitative case study research in four large multinational service companies. Primary data were collected through senior and line-manager interviews and questionnaires.Findings– The research shows FWA are an integral part of diversity implementation but organisational imperatives, particularly management concerns about client interaction, constrain the acceptance of FWA and therefore restrict their impact as a means to greater diversity. As FWA have different effects (being available "remotely" vs not being available) their acceptability is not inclusive, but dependent on job character and level.Research limitations/implications– Further research is needed on the difficulties of implementing FWA and, particularly, its impact on career progression. The prioritisation of business imperatives over social arguments, such as client needs and staff availability, with its impact on the acceptability of FWA and hence ultimate enhancement of diversity deserves more attention.Practical implications– This paper shows that company discourse with its unambiguous business focus highlights the shortcomings of relying upon FWA to bring about a changed climate for diversity.Originality/value– Importantly issues are explored which have not featured significantly in the literature to date, especially the role of clients/customers and differences in the effect of FWA as elements in managerial perspectives on the acceptability of FWA, which can act as constraints to its use for diversity enhancement.
In: Winch , C A , Clarke , L & Gleeson , C 2016 , ' What kind of expertise is needed for low energy construction? ' , Construction Management and Economics , pp. 1-12 . https://doi.org/10.1080/01446193.2016.1248988
The construction industry is responsible for 40% of European Union (EU) end-use emissions but addressing this is problematic, as evident from the performance gap between design intention and on-site energy performance. There is a lack of the expertise needed for low energy construction (LEC) in the UK as the complex work processes involved require 'energy literacy' of all construction occupations, high qualification levels, broad occupational profiles, integrated teamworking, and good communication. This research identifies the obstacles to meeting these requirements, the nature of the expertise needed to break down occupational divisions and bridge those interfaces where the main heat losses occur, and the transition pathway implied. Obstacles include a decline in the level, breadth and quality of construction vocational education and training (VET), the lack of a learning infrastructure on sites, and a fragmented employment structure. To overcome these and develop enhanced understanding of LEC requires a transformation of the existing structure of VET provision and construction employment and a new curriculum based on a broader concept of agency and backed by rigorous enforcement of standards. This can be achieved through a radical transition pathway rather than market-based solutions to a low carbon future for the construction sector.