Regenbogen der Offenbarung: das Universum des Glaubens und das Pluriversum der Bekenntnisse
In: Theologie Interkulturell 16
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In: Theologie Interkulturell 16
In: Theologie interkulturell 2
The phenomenon of Hindutva might give the impression that it belongs to the canonical part of the Hindu traditions. Not only does it not belong there; even the word Hindu finds no place there. By no stretch of the imagination can they be understood as be longing to the same category. Whereas Hindu has functioned as a Sangam for a class of traditions that share in some common or similar beliefs, doctrines, attitudes and values, Hindutva is a la bel that stands for a communalistic, fascistic and fundamentalistic movement that uses religion, religious deities, customs, and places apparently for promoting religion and its interests but in actual fact for sheer power political purposes. Hindu and Hindutva are as different as religion and politics. Hindu still belongs to the world of religion and religious experience; Hindutva has not only nothing to do with authentic religion, it is in essence anti-Hindu both in style and in substance. Admittedly, Hindu is a late arrival in the conscious ness and self-consciousness of the traditions in question but it has been so accepted by all of them that it has now become part of their identity. Not so Hindutva. The latter, a recent phenomenon, has emerged from a social and political situation that is very new. That of course is no reason for rejecting it. The reason why it cannot enter the Hindu canon is that it goes against the very grain of Hindu spirituality and religion.
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In: Theologie 25
Der Fachbereich Katholische Theologie der Johann Wolfgang Goethe-Universität Frankfurt a.M. ehrt den Missionstheologen, Religionswissenschaftler und Experten für den christlich-hinduistischen Dialog Francis X. D'Sa SJ. Überzeugt davon, dass es auch im "Pluriversum der Bekenntnisse" ein "Universum des Glaubens" gibt und dass das Glaubenszeugnis untrennbar von einer Lebenshaltung ist, setzt er sich konsequent für den interpersonalen, interkulturellen und interreligiösen Dialog ein. Der Band stellt akademisches Werk, theologisches Selbstverständnis sowie missionarisches und pastorales Handeln des "Brückenbauers" Francis X. D'Sa vor.
In: Missionswissenschaft und Dialog der Religionen Bd. 3
Von den weltweit 40 Mio. von HIV/AIDS betroffenen Menschen leben allein 25,8 Mio. in Afrika. Der Kampf gegen AIDS markiert angesichts solcher Dimensionen ein Zeichen der Zeit für die Notwendigkeit globaler Zusammenarbeit für Heil und Befreiung vor Ort. Vertreter von Nicht-Regierungsorganisationen und der Industrie, der Kirchen und der Politik sowie der Theologie aus Afrika und Europa sind im Oktober 2006 zu einem an der Universität Würzburg veranstalteten internationalen, ökumenischen Symposion zusammengekommen, um Ursachen und Folgen der Pandemie in Afrika in ihrer globalen Bedeutung reflektieren und die missionarische Herausforderung sachgerecht thematisieren zu können, die AIDS sowohl für die Pastoral der Kirchen als auch für die Theologie darstellt.
In: Participare. Schriften des Diözesanmuseums Rottenburg Band 4
In: Meister-Eckhart-Jahrbuch Band 10