Government stability in Estonia: wishful thinking or reality?
In: Forschungspapiere - Probleme der Öffentlichen Verwaltung in Mittel- und Osteuropa 3
9 Ergebnisse
Sortierung:
In: Forschungspapiere - Probleme der Öffentlichen Verwaltung in Mittel- und Osteuropa 3
In: Regierungszentralen, S. 169-183
In: Regierungszentralen: Organisation, Steuerung und Politikformulierung zwischen Formalität und Informalität, S. 169-183
Der Verfasser setzt sich mit der Frage auseinander, ob sich eine effektive Organisationsstruktur am Reißbrett entwerfen lässt. Er analysiert den Neuaufbau der estnischen Regierungskanzlei in den 1990er Jahren. Diese stand vor der Herausforderung, der Transformationsprozess der jungen Demokratie maßgeblich zu lenken, ohne über administratives Erfahrungswissen verfügen zu können. Der Beitrag untersucht die gesetzlichen Regelungen der "Riigikantselei" und widmet sich insbesondere den Möglichkeiten und Grenzen einer Parteipolitisierung. (ICE2)
Mit den immensen Aufgaben und Problematiken der Transformation konfrontiert, wechselten die Mehrparteien-Regierungen in Estland vergleichsweise häufig. Im Jahr 2002 war die insgesamt achte Regierung seit 1992 im Amt. Eine detaillierte Untersuchung der Regierungsstabilität am Beispiel von Estlands bis dato sieben Regierungen erscheint daher angebracht, da das Land trotz der häufigen Regierungswechsel im osteuropäischen Vergleich als erfolgreichstes Transformationsland angesehen wird. Kann Regierungsstabilität auch dann vorliegen, wenn die Regierungen selbst sehr häufig wechseln? Dies ist die eigentliche Fragestellung der vorliegenden Diplomarbeit. Es wird davon ausgegangen, dass sich Regierungsstabilität aus mehreren Variablen zusammensetzt, die sich gegenseitig beeinflussen. Angaben über die durchschnittliche Verweildauer einer Regierung im Amt besitzen wenig Aussagekraft, vielmehr müssen die eigentlichen Hintergründe für einen Wechsel beleuchtet werden. ; Confronted with the immense tasks and problems of the democratic transition, the multiparty governments of Estonia change comparatively often. Following the elections of March 2003, a new government is being formed: the ninth since 1992. A detailed examination of government stability and the example of Estonia is accordingly warranted, given that the country is seen as the most successful Eastern European transition country in spite of its frequent changes of government. This article asks whether government stability can exist in a case that exhibits frequent changes of government. It is presumed that government stability is composed of various variables influencing one another. Data about the average tenure of a government is not very conclusive. Rather, the deeper political causes for changes of governments need to be examined.
BASE
In: West European politics, Band 28, Heft 3, S. 701
ISSN: 0140-2382
This article examines the multiple governments of independent Estonia since 1992 referring to their stability. Confronted with the immense problems of democratic transition, the multi-party governments of Estonia change comparatively often. Following the elections of March 2003 the ninth government since 1992 was formed. A detailed examination of government stability and the example of Estonia is accordingly warranted, given that the country is seen as the most successful Central Eastern European transition country in spite of its frequent changes of government. Furthermore, this article questions whether or not internal government stability can exist within a situation where the government changes frequently. What does stability of government mean and what are the varying multi-faceted depths of the term? Before analysing the term, it has to be clarified and defined. It is presumed that government stability is composed of multiple variables influencing one another. Data about the average tenure of a government is not very conclusive. Rather, the deeper political causes for governmental change need to be examined. Therefore, this article discusses the conceptual and theoretical basics of governmental stability first. Secondly, it discusses the Estonian situation in detail up to the elections of 2003, including a short review of the 9th government since independence. In the conclusion, the author explains whether or not the governments of Estonia are stable. In the appendix, the reader finds all election results and also a list of all previous ministers of Estonian governments (all data are as of July 2002).
BASE
In: Deutsches Steuerrecht: DStR ; Wochenschrift & umfassende Datenbank für Steuerberater ; Steuerrecht, Wirtschaftsrecht, Betriebswirtschaft, Beruf ; Organ der Bundessteuerberaterkammer, Band 36, Heft 33, S. 1246-1249
ISSN: 0949-7676, 0012-1347