BUDOUCNOST TRANSATLANTICKYCH VZTAHU: POLSKA PERCEPCE VYZNAMU USA PRO EVROPU
In: Mezinárodní politika: MP, Band 29, Heft 4, S. 6-7
ISSN: 0543-7962
8 Ergebnisse
Sortierung:
In: Mezinárodní politika: MP, Band 29, Heft 4, S. 6-7
ISSN: 0543-7962
In: Slovak foreign policy affairs: review for international politics, security and integration, Band 4, Heft 1, S. 63-76
ISSN: 1335-6259
Parliamentary elections in the countries of the Visegrad group (200 1-2002) demonstrated that individual states differ in the development of their party systems. At least two systems -- Poland & Slovakia -- have not yet stabilized, while the party system in the Czech Republic could be regarded as stabilized with certain reservations, & the Hungarian party system appears the most stabilized. Most support in parliamentary elections was directed to those groups who are markedly pro-European, pro-EU integration in character, & consider co-operation with other Visegrad states important. These various forms of co-operation are expected to intensity at both bilateral & multilateral levels, not only before EU entry but also after. This also applies to mutual support within NATO. 8 References. Adapted from the source document.
In: Politologický časopis, Band 18, Heft 4, S. 407-418
ISSN: 1211-3247
The article deals with the phenomenon of the naval blockade in peacetime. Instituting a naval blockade is an extensively used policy in international politics, both in history and in the contemporary world. The peacetime naval blockade is firstly defined and theoretically classified. This is followed by an analysis of several peacetime naval blockades, which serves to illustrate the limits of the effectiveness of such blockades. The analysis comes to the conclusion that there are many limitations on the effectiveness of the peacetime naval blockade, the most significant being that this kind of blockade has no formal rules and no background in international law. It also comes to the conclusion that an effective naval blockade in peacetime must be based on a complex approach and be part of a package of diplomatic measures. Also, it appears that such blockades themselves can have some deeper psychological effects, not only economic, political or military ones. Adapted from the source document.
In: Österreichische Zeitschrift für Politikwissenschaft, Band 35, Heft 2, S. 127-139
"Der Artikel analysiert in komparativer Perspektive österreichische und polnische Außenpolitik in Bezug auf Mitteleuropa. Mitteleuropa wird hier als ein Kern dargestellt, bestehend aus Österreich, der Visegrad-Gruppe, Slowenien und potenziell auch Kroatien. Der Artikel wird eingeleitet mit einer kurzen Beschreibung der Entwicklung von Aussagen und Prioritäten der österreichischen und polnischen mitteleuropäischen Außenpolitik von 1989 bis heute. Besondere Aufmerksamkeit gilt dabei den letzten Jahren. Obwohl Österreich und Polen verschiedene Typen von Ländern darstellen, haben (oder hatten) beide eine Führungsposition in Mitteleuropa angestrebt. In den letzten 15 Jahren haben beide Staaten wiederholt versucht, diese Rolle einzunehmen. Die Autoren sind der Ansicht, dass die österreichischen Ambitionen, eine solche Rolle zu spielen, aus der EU-Mitgliedschaft Österreichs hervorgeht. Anderseits sieht sich Polen als regionale Führungskraft, dessen Position auf dem offensichtlichen Beitrag Polens zur europäischen Sicherheit und Stabilität beruht. In anderen mitteleuropäischen Ländern werden keine ähnlichen Leadership-Tendenzen beobachtet. Im Vordergrund steht die Analyse dieser Themen im Kontext des diplomatischen und politischen Umfelds der mitteleuropäischen Länder. Ebenso werden die Perspektiven der EU und der NATO zur Diskussion gestellt. Der Beitrag endet mit einer vergleichenden Erwägung einer möglichen Führungsrolle Österreichs bzw. Polens im mitteleuropäischen Kontext." (Autorenreferat)
In: Osterreichische Zeitschrift fur Politikwissenschaft, Band 35, Heft 2, S. 127-139
The article deals with a comparative analysis of Austrian & Polish foreign policy towards Central Europe. Central Europe is presented as a core composed of Austria, the Visegrad Group of countries, Slovenia & potentially Croatia as well. The article is introduced by a brief description of the development of formulation & priorities of Austrian & Polish foreign policy design towards Central Europe since the early 1990s with a strong emphasis on the last few years. Austria & Poland represent different types of countries but both have (or at least have had) aspirations for leading positions in Central Europe. These attempts have emerged during the last fifteen years. The authors claim that Austria has an ambition to play an important role in the Central European region & this approach was based on Austria's EU membership status. On the other hand, Poland describes itself as a regional leader whose leading position resulted from the fact that the Polish contribution to European security & stability is obvious. We have not observed similar leadership tendencies from other Central European countries. The main concern is paid to analysis of these issues in regard to the general diplomatic & political environment in Central European countries. The EU & NATO perspectives are discussed briefly. The article is concluded by an evaluation, with a comparative perspective, of the probability of these countries playing a leadership role in Europe. References. Adapted from the source document.
In: Austrian journal of political science: OZP, Band 35, Heft 2, S. 127-139
ISSN: 2313-5433
'Der Artikel analysiert in komparativer Perspektive österreichische und polnische Außenpolitik in Bezug auf Mitteleuropa. Mitteleuropa wird hier als ein Kern dargestellt, bestehend aus Österreich, der Visegrad-Gruppe, Slowenien und potenziell auch Kroatien. Der Artikel wird eingeleitet mit einer kurzen Beschreibung der Entwicklung von Aussagen und Prioritäten der österreichischen und polnischen mitteleuropäischen Außenpolitik von 1989 bis heute. Besondere Aufmerksamkeit gilt dabei den letzten Jahren. Obwohl Österreich und Polen verschiedene Typen von Ländern darstellen, haben (oder hatten) beide eine Führungsposition in Mitteleuropa angestrebt. In den letzten 15 Jahren haben beide Staaten wiederholt versucht, diese Rolle einzunehmen. Die Autoren sind der Ansicht, dass die österreichischen Ambitionen, eine solche Rolle zu spielen, aus der EU-Mitgliedschaft Österreichs hervorgeht. Anderseits sieht sich Polen als regionale Führungskraft, dessen Position auf dem offensichtlichen Beitrag Polens zur europäischen Sicherheit und Stabilität beruht. In anderen mitteleuropäischen Ländern werden keine ähnlichen Leadership-Tendenzen beobachtet. Im Vordergrund steht die Analyse dieser Themen im Kontext des diplomatischen und politischen Umfelds der mitteleuropäischen Länder. Ebenso werden die Perspektiven der EU und der NATO zur Diskussion gestellt. Der Beitrag endet mit einer vergleichenden Erwägung einer möglichen Führungsrolle Österreichs bzw. Polens im mitteleuropäischen Kontext.' (Autorenreferat)
In: International issues & Slovak foreign policy affairs, Heft 1, S. 61-78
ISSN: 1337-5482
In: International issues & Slovak foreign policy affairs, Band 19, Heft 1, S. 61-78
ISSN: 1337-5482