CSR und Logistik: Spannungsfelder Green Logistics und City-Logistik
In: Management-Reihe Corporate Social Responsibility
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In: Management-Reihe Corporate Social Responsibility
In: Der Betriebswirt: Management in Wissenschaft und Praxis, Band 64, Heft 1, S. 69-81
ISSN: 2628-7846
In: Umwelt-Wirtschafts-Forum: uwf ; die betriebswirtschaftlich-ökologisch orientierte Fachzeitschrift, Band 24, Heft 4, S. 325-335
ISSN: 1432-2293
In: CSR und Logistik; Management-Reihe Corporate Social Responsibility, S. 3-41
In: Der Betriebswirt: Management in Wissenschaft und Praxis, Band 60, Heft 2, S. 18-23
ISSN: 2628-7846
The discussion about a link between innovation and economic performance characterizes management literature as well as economic theory, but is widely acknowledged across disciplines. Hence, the drivers of innovativeness are of particular interest. Cultural factors influence both, the internal and external factors, and therewith via different chains provide a basis for the innovativeness of an economy. This paper discusses the literature in the nexus of culture and innovation, and presents our newly-developed PSI-model that helps to classify different cultural dimensions in groups and provides a more structured background of the impact of different cultural dimensions on innovation.
In: Sustainability management forum: SMF = NachhaltigkeitsManagementForum, Band 27, Heft 1, S. 23-30
ISSN: 2522-5995
In: Umwelt-Wirtschafts-Forum: uwf ; die betriebswirtschaftlich-ökologisch orientierte Fachzeitschrift, Band 24, Heft 2-3, S. 269-276
ISSN: 1432-2293
In: Der Betriebswirt: Management in Wissenschaft und Praxis, Band 56, Heft 4, S. 10-15
ISSN: 2628-7846
Im Vergleich zu "Pionierbranchen" wie Mode oder Medien steht der Online-Handel mit Lebensmitteln erst am Anfang. Dabei kann dieser zu einem Wettbewerbsvorteil werden – wenn der Handel es richtig angeht. Auf der anderen Seite steht das Risiko einer strategischen Falle, d.h. es wird unter Umständen aufgrund der Widerstände beim Verbraucher nur ein Nischenmarkt bedient, der eine geringe Profitabilität aufweist. Im Spannungsfeld "Marktpotenzial auf Handelsseite" vs. "Zurückhaltung beim Verbraucher" rücken dabei Fragen der Kommunikationspolitik im Online-Lebensmittelhandel in den Fokus. Für eine erfolgreiche Umsetzung stellt eine eindeutige Typologie eine notwendige Basis dar, um die konkreten Bedürfnisse potenzieller Konsumenten anzusprechen. Ein Engagement im eFood-Bereich ist daher als Investition in die zukünftige Entwicklung der Märkte und ihrer Zielgruppen zu betrachten.
Although online trading in the food sector is still in early stages, it may become a competitive edge – if retailers go about it the right way. On the other hand, due to consumer resistance, there is the risk of serving only a niche market, which cannot be maintained in terms of profitability. Therefore, a stronger focus on communication policies is needed. Engaging in the eFood sector finally has to be seen as an important investment into future markets and their target groups.
Keywords: online lebensmittelhandel, lieferfenster, informationszeitalter, face to the customer
In: Der Betriebswirt: Management in Wissenschaft und Praxis, Band 62, Heft 3, S. 177-190
ISSN: 2628-7846
In the face of an increasingly dynamic and complex competitive environment, an environment characterised by scarcity of resources as well as shorter product life cycles, innovations have become significantly more important in recent decades. The aim of this paper is to analyse and evaluate the way in which DAX companies report on external innovation, taking into account the sector to which they belong. By analysing and processing innovation-related data from annual reports, it was possible to determine which key figures and information were published. This allows conclusions to be drawn about the type and manner of innovation reporting on the part of listed companies.
Die zunehmende Komplexität und Dynamik des Wettbewerbsumfelds führen bei vielen Unternehmen zu kürzer werdenden Produktlebenszyklen und damit auch zu verkürzten Innovationszyklen. Die Bedeutung des Innovationsmanagements hat damit in den letzten Jahrzehnten deutlich zugenommen. Damit einher geht auch ein stärkerer Fokus auf das Innovationscontrolling und -reporting.
Durch die Analyse und Weiterverarbeitung von innovationsbezogenen Daten aus Geschäftsberichten der DAX 30-Unternehmen konnte ermittelt werden, welche Kennzahlen und qualitativen Angaben in diesen Berichten veröffentlicht wurden. Dies lässt wiederum Schlussfolgerungen über die Art und Weise des Innovations-Reportings von börsennotierten Unternehmen zu.
The impact of culture on entrepreneurship is a widely accepted phenomenon. Cultural factors influence entrepreneurship via different mechanisms on the macro-, meso-, and micro-level of a country. Building on existing research, we draw a clear link between national cultural dimensions and entrepreneurship, using a new model that arranges different cultural dimensions in groups based on their particular function: political, social, or individual (PSI-model) and that distinguishes between values and practices where relevant. The PSI-model provides a coherent theoretical framework on which different cultural dimensions and their impact on entrepreneurship can be analysed, allowing for particular attention to be drawn to social practices and social values. This paper contributes to a better understanding of the relationship between culture and entrepreneurship, providing empirical evidence of how specific cultural dimensions influence entrepreneurship. The findings are of relevance from a policy perspective and can be used to generate practical recommendations for national institutions interested in promoting entrepreneurship and entrepreneurial activities. The findings are also transferable to other fields related to national cultural dimensions such as level of innovation, investment, budgeting etc.
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