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World Affairs Online
In: Einsichten. Themen der Soziologie
In: Soziologische Themen
Collective identities are not only a current social topic - but also a fundamental concept based on social and cultural studies: What is a "collective" or a "society", how does it come into being and how are individual identity and collective identity connected? This introduction touches on disciplines and debates, exploring the virulence of desire of a collective identity as well as the versatility with which it is contemplated, researched and criticized - all the way to the thesis of the necessity and impossibility of collective identity. This introduction addresses students of the social and cultural sciences as well as anyone interested in and committed to social issues.
In: Einsichten. Themen der Soziologie
Parallel zur Wiederentdeckung des Raumes als soziale Kategorie hat sich jüngst die Architektursoziologie als neue soziologische Disziplin entwickelt, die zusehends den Weg in die Curricula der Bachelor- und Master-Studiengänge der Soziologie und auch der Architektur findet. Mit diesem Band steht nun eine kompakte Einführung in dieses neue Lehr- und Forschungsgebiet zur Verfügung. Der Band gibt einen Überblick über die wichtigsten klassischen und aktuellen Ansätze der Soziologie der Architektur und skizziert in Fallstudien, was diese neue Disziplin sichtbar machen kann. Und er zeigt: Die Architektur fordert die soziologische Theorie heraus und gibt der Gesellschaftsanalyse ein neues Diagnoseinstrument in der Frage, in welcher Gesellschaft wir eigentlich leben.
In: Klassiker der Wissenssoziologie 14
Arnold Gehlen (1904–1976) gilt – neben Max Scheler und Helmuth Plessner – als berühmter und umstrittener Vertreter der Philosophischen Anthropologie und ebenso als brillanter Soziologe. Heike Delitz zeigt mit dieser Einführung in Leben und Werk Arnold Gehlens, dass dieser eine grundlegende soziologische Theorie und damit auch eine veritable ›Wissenssoziologie‹ entwickelte: eine Theorie der menschlichen Welt- und Selbstbilder und ihrer institutionell verankerten »Leitideen«.Gehlens Perspektive ist die der Philosophischen Anthropologie, die beschreibt, wie sich der Mensch von anderen Lebewesen unterscheidet: Die Besonderheiten des Menschen als »nicht festgestellten Tieres« erfordern und ermöglichen die »Institutionen«, also subjekt- und weltformende soziale Verpflichtungen.Ins Zentrum rückt Heike Delitz Gehlens bahnbrechendes Buch ›Urmensch und Spätkultur‹ sowie die dafür grundlegende Anthropologie »Der Mensch«. Vor diesem Hintergrund macht sie Gehlens Kunst- und Moralsoziologie als differenzierte Gesellschaftsdiagnosen der Moderne sichtbar.
In: Sozialwissenschaften 2010
Long description: Architektur gibt der Gesellschaft erst eine sicht- und greifbare Gestalt. Sie schafft also eher die soziale Realität, statt sie nur auszudrücken. Architektur ist zudem auch visionär und richtungsweisend für gesellschaftliche Entwicklungen. Heike Delitz entwickelt erstmals eine systematische soziologische Theorie der Architektur. In Fallstudien untersucht sie europaweit wegweisend gewordene Architekturen wie beispielsweise die des Bauhauses. Sie geht dabei der Frage nach, wie unsere Gesellschaft mit ihrer Architektur zu dem geworden ist, was sie ist.
In: Soziopolis: Gesellschaft beobachten
Vladimir Jankélévitch: Henri Bergson. Berlin: Suhrkamp 2022. 978-3-518-58791-1
In: Kölner Zeitschrift für Soziologie und Sozialpsychologie: KZfSS, Band 73, Heft 3, S. 465-470
ISSN: 1861-891X
In: Soziopolis: Gesellschaft beobachten
Eduardo Viveiros de Castro: Kannibalische Metaphysiken: Elemente einer post-strukturalen Anthropologie. Leipzig: Merve Verlag 2019. 978-3-88396-384-6
In: Soziopolis: Gesellschaft beobachten
Eva Johach: Wilde Soziologie - Soziale Insekten und die Phantasmen moderner Vergesellschaftung. Paderbon: Wilhelm Fink 2020. 978-3-8467-6522-7
In: Socio.hu: társadalomtudományi szemle : social science review, Band 10, Heft Special Issue, S. 5-20
ISSN: 2063-0468
Which transformations does collective life experience, when nomadic people are systematically territorialized, settled for instance on the urban periphery of Ulan-Bator in Mongolia? Or which alterations does society undergo in the case of the rapid and massive urbanization in Central China today? The article is based on a sociological theory which argues for the socially constitutive potential of architectural artefacts: It sees architecture not as the 'mirror' of a given society, but rather as a mode of society itself. With this theoretical perspective, the article unfolds the methodological proposal of a comparative architectural sociology, contrasting four divergent architectural modes of collective existence. This comparative view, which is that of structural anthropology, aims to highlight the societal positivity of architecture (infrastructures and modes of settlement included), as well as current architectural changes of collectivities such as the urbanization of Central China, or the settlement of the Mongolian nomads. The article consists of four parts: In the first and second parts, the theoretical perspective and the comparative methodology are sketched. The third part contrasts four divergent architectural modes of collective existence, and the fourth and final part exemplarily discusses some architectural transformations.
In: Soziopolis: Gesellschaft beobachten
In: Cultural sociology, Band 12, Heft 1, S. 37-57
ISSN: 1749-9763
This article proposes a cross-cultural, comparative architectural sociology as a means of sociological analysis. It also emphasizes the social positivity of architecture. After a short overview of architectural sociology and its history, the article outlines a sociological theory which sees architecture and related practices as a constitutive 'mode of collective existence'. The article argues that architecture (in a broad sense) is not a mere 'reflection' or 'mirror' of society, but rather a constitutive and transformative medium of the imaginary institution of society (Castoriadis), its assemblages (Deleuze), as well as its subjects (Foucault). In other words, it claims that architecture is a material and symbolic 'mode' through which societies and individuals are constituted and transformed. As architecture is a cultural technique, which is primarily enacted in relation to bodies, perceptions and affects (rather than in a discursive, reflective way), the social effects of architecture can best be understood and analysed through a comparative lens. Finally, therefore, the article unfolds a tableau of diverse architectural modes of collective existence, thus providing an overview of different socio-architectural constellations. Such a comparative and synchronical view of different societies allows for a sociology of architecture which analyses architectural transformations – both historical and contemporary.