Finanzmarktwirtschaft und Ethik: Wege zum verantwortungsethischen Privatinvestment
In: Hochschulschriften zur Nachhaltigkeit 67
5 Ergebnisse
Sortierung:
In: Hochschulschriften zur Nachhaltigkeit 67
In: Hochschulschriften zur Nachhaltigkeit 67
In: Zeitschrift für Wirtschafts- und Unternehmensethik, Band 11, Heft 2, S. 139-159
"Eine ethisch sensibilisierte Sichtweise auf die Finanzmärkte und den von dort ausgehenden externen Effekten gibt Anlass zur tiefgründigen Hinterfragung finanzwirtschaftlicher Wert- und Normengefüge. Die kritische Finanzethik präsentiert sich als Unterstützerin in diesem Prozess, indem sie auf Basis eines kritischen Rationalismus zur Begründung von Leitlinien verantwortlichen Handelns in der Finanzwirtschaft beiträgt. Gezeigt wird, welche theoretischen Überlegungen ihr zugrunde liegen und was sie als Orientierungskonzept zu leisten vermag." (Autorenreferat)
In: Umwelt-Wirtschafts-Forum: uwf ; die betriebswirtschaftlich-ökologisch orientierte Fachzeitschrift, Band 17, Heft 1, S. 61-68
ISSN: 1432-2293
The research object of this study is the in-depth discourse on the sustainability transfer activities of higher education institutions (HEIs) and their contribution to a regional sustainable transformation. For this purpose, a heuristically-derived concept of sustainability transfer is empirically tested with a mixed-methods approach based on the example of Eberswalde University for Sustainable Development (HNEE). The empirical findings demonstrate that the realization of sustainability transfer depends mainly on the personal initiative of teachers and researchers. Major barriers are a lack of time and financial resources. The observed concept of sustainability transfer is applicable to all study and research areas of HNEE. Involvement in sustainability transfer can include the whole of society, from politics, enterprises, and civil society to education and research institutions. Overall, the empirical testing of the concept offered by this study illustrates its practical suitability to capturing specifically those sustainability transfer activities that are not tapped by third mission approaches. This opens up a novel dimension for transfer potential at universities and their role in regional sustainability transformation. It also highlights that the interdependencies between HEIs and practitioners need to be more contextualized with quality criteria such as the value of the transfer performance or level of ambition.
BASE