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In: Archiv für Kulturgeschichte, Band 67, Heft 2, S. 389-416
ISSN: 2194-3958
In: Gulliver 19
In: Das Argument
In: Sonderband 140
In: Widersprüche: Zeitschrift für sozialistische Politik im Bildungs Gesundheits und Sozialbereich Sozialistisches Büro, Band 40, Heft 156, S. 71-84
Den Blick auf kollektive Strategien ergänzen Maria Diedrich und Torsten Bewernitz durch eine historische Aufarbeitung der sogenannten "wilden Streiks" in Mannheim um 1973. Diese vorrangig von migrantischen Beschäftigten betriebenen Arbeitsniederlegungen zielten auf die Bearbeitung von rassistischen Hierarchisierungen der Arbeits- und Lebensbedingungen, die wiederum - so die Analyse- auch für die begrenzte Reichweite dieser Proteste mit verantwortlich waren. Auch dass diese nur begrenzt Einzug ins kollektive Gedächtnis der Gewerkschaften und Aktivist*innen gefunden haben, sei als Effekt einer stark institutionalisierten und regulierten Arbeiterbewegung in Deutschland zu verstehen.
In: Zeitschrift marxistische Erneuerung, Band 23, Heft 91, S. 195-198
ISSN: 0940-0648
In: Forum for European contributions to African American studies 13
In: Studies in German History 15
The rich history of encounters prior to World War I between people from German-speaking parts of Europe and people of African descent has gone largely unnoticed in the historical literature—not least because Germany became a nation and engaged in colonization much later than other European nations. This volume presents intersections of Black and German history over eight centuries while mapping continuities and ruptures in Germans' perceptions of Blacks. Juxtaposing these intersections demonstrates that negative German perceptions of Blackness proceeded from nineteenth-century racial theories, and that earlier constructions of "race" were far more differentiated. The contributors present a wide range of Black–German encounters, from representations of Black saints in religious medieval art to Black Hessians fighting in the American Revolutionary War, from Cameroonian children being educated in Germany to African American agriculturalists in Germany's protectorate, Togoland. Each chapter probes individual and collective responses to these intercultural points of contact