Samia Dinkelaker führte mit der Working People's Alliance ein Interview über Schuldenkreisläufe der armen Bevölkerung, Marktlösungen als Allheilmittel der Regierung und alternative Ökonomien. Dieses Interview stellt Ansätze von Aktivistinnen der Organisation dar.
This article takes into view negotiations over the behaviour of Hong Kong-based Indonesian domes-tic workers as morally upright and respectable citizens. In collaboration with private agencies, the Indonesian government has actively promoted the temporary outmigration of female workers into low-waged and precarious employment arrangements as a strategy to combat unemployment and generate remittances, foreign exchange and development. The Indonesian labour migration program is, however, faced with the public's anxieties and indignation over migrant domestic workers' experi-ences of gender-based violence abroad and concerns over national dignity. As pointed out by a num-ber of feminist studies, "labor brokerage states" (Rodriguez 2010) meet the gendered contradictions of their labour migration programmes with appeals to migrant domestic workers' morality. This arti-cle makes use of Judith Butler's notion of "normative violence" (Butler 1999, 2004) to frame these appeals as subtle forms of discipline that police and regulate Indonesian migrant domestic workers. It addresses the strong role of female morality in defining which workers deserve protection and which workers can adequately represent the Indonesian nation on the international stage. By taking the case of Hong Kong-based Indonesian domestic workers' self-organised and distinct enactment of a na-tional ritual on Independence Day 2014, I discuss how they appropriate norms of national belonging and how at the same time they challenge the subtle forms of violence inherent in moralising notions of gendered "migrant citizenship" (Rodriguez 2010). ; peerReviewed
Das Working Paper untersucht, wie sich transnationale Migrant_innen aus Indonesien ins Verhältnis zu dominanten Diskursen im Kontext indonesischer Arbeitsmigration setzen. Es analysiert drei biographisch-narrative Interviews mit indonesischen Migrantinnen nach ihrer Rückkehr nach Ostjava, Indonesien. Die untersuchten Subjektivierungsprozesse finden innerhalb des Kontexts der Kontrolle der Mobilität statt: Indonesien ist eines der wichtigsten Entsendeländer transnationaler Care-Arbeiter_innen weltweit. Das Besondere der (zirkulären) Migration indonesischer Care- Arbeiter_innen ist, dass sie mehrheitlich durch ein staatliches Entsendeprogramm organisiert wird, durch das Migrant_innen angeworben, in Trainingscamps vorbereitet, in Haushalte vermittelt werden und ihre Rückkehr organisiert wird. Die Migrant_innen werden während der Rekrutierungs-, Vermittlungs- und Rückkehrprozesse mobil gemacht, und gleichzeitig wird ihre Bewegungsfreiheit beschränkt und streng kontrolliert. Mobilisierung und Immobilisierung der Migrant_innen gehen dabei einher mit Diskursen zu bestimmten Migrantinnenfiguren, die sich in den Erzählungen der interviewten Migrant_innen widerspiegeln und zugleich brechen.
Die 2015 einsetzende »Willkommenskultur« in Deutschland wird vielen Aktiven als Sternstunde zivilgesellschaftlichen Engagements im Gedächtnis bleiben. Zugleich war und ist die Teilhabe von Geflüchteten umkämpft und es fallen viele rassistische Übergriffe und Anschläge in die Zeit nach dem »Sommer der Migration«. Die Beiträger*innen des Bandes liefern auf Grundlage von über 160 Interviews mit Geflüchteten, zivilgesellschaftlichen Organisationen und staatlichen Stellen eine reflektierte Bestandsaufnahme und Interpretation dieser Phase. Ihr empirisch differenzierter und vielschichtiger Überblick bietet theoretische Impulse zu Debatten um Mikropolitiken des Engagements, Solidarität und ein alltagszentriertes Demokratieverständnis.
Die 2015 einsetzende "Willkommenskultur" in Deutschland wird vielen Aktiven als Sternstunde zivilgesellschaftlichen Engagements im Gedächtnis bleiben. Zugleich war und ist die Teilhabe von Geflüchteten umkämpft und es fallen viele rassistische Übergriffe und Anschläge in die Zeit nach dem "Sommer der Migration". Die Beiträger*innen des Bandes liefern auf Grundlage von über 160 Interviews mit Geflüchteten, zivilgesellschaftlichen Organisationen und staatlichen Stellen eine reflektierte Bestandsaufnahme und Interpretation dieser Phase. Ihr empirisch differenzierter und vielschichtiger Überblick bietet theoretische Impulse zu Debatten um Mikropolitiken des Engagements, Solidarität und ein alltagszentriertes Demokratieverständnis.
Renaming the chair of "Comparative development and Cultural studies with a focus on Southeast Asia" to "Critical Development Studies—Southeast Asia" is the outcome of an intense intellectual, political and yet intimate process over the last three years. In autumn 2019 a group of international students from the MA Development Studies program reported the shock of experiencing racism in study groups and when looking for shared housing. While confined to online teaching, during class one student found the courage to share their experience of a racist incident on public transport in Passau, the perpetrator humiliating him before vanishing into anonymity.These distressing and painful aggressions urged us to start reflecting on our responsibilities and capabilities, as a chair at the university, to act upon discrimination and racism which still permeate higher education, and the field we teach - development practice. During regular research labs over the last year, we read and discussed texts and debates from critical theory and perspectives from fields such as feminist political ecology (FPE), post-development, decolonial theory and new area studies. This process of learning, unlearning and relearning built up to this minifesto. Following Kallis (2018), we call this a minifesto because unlike a manifesto, which would present our grand theory or idea, we present here a collection of small but significant ideas. We believe these ideas and the commitment to pluralism will help shape the teaching practice and learning environment at the chair.