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Urheberrecht zwischen Kreativität und Verwertung: transnationale Mobilisierung und private Regulierung
In: MPIfG discussion paper 2010,6
Epistemic communities and social movements: transnational dynamics in the case of creative commons
In: MPIfG discussion paper 08,8
While the existence of transnational communities is increasingly recognized in globalization studies, very little is yet known about their impact on global governance. Studies investigating the role of transnational communities in international rule setting tend to specialize in specific types, such as epistemic communities, social movements, or policy networks, and narrow down their effects to agenda setting or issue framing. In this paper, we choose a broader view. We examine the regulatory effects which arise when different types of transnational communities with a common goal operate in concurrence through all phases of the rule-setting process. The empirical research of this papers focuses on the transnational governance field of copyright. More specifically, we study transnational communities aiming to overcome limitations to the prevalent transnational copyright regime in the face of new information technology. On the basis of a longitudinal case study, we show how an epistemic community and a social movement came to interact around the non-profit organization "Creative Commons" in ways which provided unforeseen momentum for their rule-setting project. This impetus generated both functional and latent effects. While the rapid growth of the social movement enabled Creative Commons to successfully disseminate its private licenses among producers of digital intellectual goods, bypassing classical regulators and policy makers, it also threatened the goals and internal decision making of Creative Commons itself. Following the division of Creative Commons into two separate, but still connected, organizations, it remains to be seen how the interaction of the epistemic community and social movement will evolve in the future.
Wer hat Angst vor Umverteilung?: Marterbauer, Markus/Schürz, Martin (2022). Angst und Angstmacherei. Für eine Wirtschaftspolitik, die Hoffnung macht. Wien, Zsolnay Verlag. 384 Seiten. Gebundes Buch. 26,80 EUR. ISBN 978-3-552-07311-1
In: Wirtschaft und Gesellschaft: wirtschaftspolitische Zeitschrift der Kammer für Arbeiter und Angestellte für Wien, Band 49, Heft 3, S. 115-118
In ihrem Band "Angst und Angstmacherei" skizzieren die Autoren Eckpunkte einer emanzipatorischen Wirtschaftspolitik, die Menschen ermutigen und nicht disziplinieren möchte. Sie wenden sich damit gegen neoliberale Ansätze, die über teilweise gezielte Instrumentalisierung von Versagens- und Abstiegsängsten menschliches Verhalten zu steuern suchen. Als Alternative präsentiert der Band eine Reihe provokanter Vorschläge wie die Einführung einer Obergrenze für Vermögen oder eine bewusste Steigerung von Steuerund Abgabenquoten, die mit dominanten wirtschaftspolitischen Narrativen brechen. Im Ergebnis bietet das Buch ein umfassendes Fundament für progressive Wirtschaftspolitik samt konkreter politischer Handlungsempfehlungen.
Dynamiken der 'Sharing Economy' zwischen Commons und Kommodifizierung
In: Momentum Quarterly: Zeitschrift für sozialen Fortschritt, Band 8, Heft 2, S. 109
ISSN: 2226-5538
Vor dem Hintergrund akademischer Debatten über Wohl und Weh der sogenannten "Sharing Economy" führt dieser Essay die Unterscheidung zwischen allmende-basierten und markt-basierten Formen von Sharing Economy ein. Mit Hilfe einer von Polanyi inspirierten Perspektive auf diese beiden Typen von Sharing Economy lassen sich in der Folge nicht nur gegenläufige Entwickungslinien zwischen Allmende und Kommodifizierung in Abhängigkeit der jeweiligen Plattform-Governance identifizieren. Darüber hinaus lenkt so eine Betrachtungsweise auch die Aufmerksamkeit auf Externalitäten, die üblicherweise mit der Ausdehnung von Marktlogiken in neue, zuvor nicht-marktliche Bereiche verbunden sind.
Kein Ende in Sicht. Replik auf den Beitrag von Denis Newiak
In: Perspektiven ds: Perspektiven des demokratischen Sozialismus ; Zeitschrift für Gesellschaftsanalyse und Reformpolitik, Band 30, Heft 2, S. 90-91
ISSN: 0939-3013
ACTA -Vom Symptom zum Wendepunkt?
In: SPW: Zeitschrift für sozialistische Politik und Wirtschaft, Heft 188, S. 5
ISSN: 0170-4613
Es geht nicht allein um Musik und Filme: Zum Urheberrecht braucht die SPD differenzierte Antworten
In: Berliner Republik: das Debattenmagazin, Heft 3, S. 94-95
ISSN: 1616-4903
The Digital Public Domain: Relevance and Regulation
After clarifying the notion and different areas of the (digital) "public domain" – specifically with reference to related terms such as public goods and (anti-)commons –, the paper engages in discussing literature on its relevance for society in general and economic innovation in particular. For one, the public domain is not only inherently relevant for contemporary concepts of originality and authorship but also a precondition for democratic dialogue and free speech. For another, the public domain contributes to and enables economic innovation by fostering competition and by providing the intellectual raw materials for recombinant innovation and growth. How effective these abstract potentials of the public domain are utilized depends on the respective public domain regulation. In discussing the issue of regulation, the paper first introduces three basic regulatory dimensions: the temporal dimension, mostly dealing with length of protection terms; the territorial dimension, addressing the issue of jurisdictional borders; and the scope of the public domain with regard to different fields of application. Based upon this general systematization, the paper distinguishes different regulatory modes and arenas in both copyright and patent law, thereby focusing private regulatory initiatives such as Creative Commons or Biological Innovation for Open Society (BiOS). In the last section, the paper presents open research questions and makes some preliminary suggestions for potential research strategies. Specifically, more empirical research on actual usage of public domain materials in (inter-)organizational innovation processes and comparative assessments of different regulatory regimes both within and across jurisdictions seem to be promising avenues for further research.
BASE
LOKAL HANDELN?
In: Zukunft: die Diskussionszeitschrift für Politik, Gesellschaft und Kultur, Heft 9, S. 51-53
ISSN: 0044-5452
Magazin: Was heißt hier Wissensgesellschaft?
In: SPW: Zeitschrift für sozialistische Politik und Wirtschaft, Heft 151, S. 44-45
ISSN: 0170-4613
Lernen und Lehren im Zeitalter des Remix
Generation Remix: zwischen Popkultur und Kunst
Die "Generation Remix" kommt zu Wort: Musiker, Filmemacher, Netzkünstler, Videoaktivisten, Blogger, Facebook-Nutzer – sie alle remixen, was das Zeug hält. Der Remix ist ein Alltagsphänomen und verändert unsere Kultur. Er ist aber auch verboten – im deutschen Urheberrecht ist kein Platz für diese Art der Kreativität. Sie nimmt die Versatzstücke unserer Alltags- und Medienkultur und produziert daraus Neues. Im Buch "Generation Remix" erklären Remixerinnen und Remixer, was einen genialen Remix auszeichnet, erzählen von ihren Kämpfen mit einem veralteten Urheberrecht und präsentieren ihren persönlichen Lieblingsremix. Ergänzt werden diese Gespräche durch Beiträge der Remixkünstlerin Cornelia Sollfrank, des Musikers Georg Fischer, des Creative-Commons-Gründers Lawrence Lessig, des Urheberrechtsexperten Till Kreutzer, des Journalisten und Meme-Experten Dirk von Gehlen und anderen. Ohne Remix ist Kultur nicht möglich. Die Kampagne "Recht auf Remix" (www.rechtaufremix.de) setzt sich dafür ein, eine Ausnahmeregelung im Urheberrecht einzuführen, die Remixe unter bestimmten Bedingungen erlaubt. Remix soll nicht mehr illegal sein, sondern als Kunstform anerkannt werden. Playlist aller im Buch erwähnten Remixes unter http://goo.gl/6xx4J5