Sowohl der Blick nach Westeuropa als auch nationale Selbstpositionierungen bestimmten Europavorstellungen im Ostblock. Besonders in den siebziger und achtziger Jahren des 20. Jahrhunderts dynamisierten sich hier Debatten um Europa, und verschiedene Narrationen von Europa standen dabei in einer Bedeutungskonkurrenz. Die politische Integration im westlichen Teil des Kontinents strahlte in die Kreise unabhängiger Intellektueller positiv aus, doch es wurden auch Debatten um eine regionale Identität Zentraleuropas geführt. Beide Stränge traten in der bekannten "Mitteleuropa-Debatte" in einen Widerstreit. Auch wurde die Auseinandersetzung um "Polens Platz in Europa" über die Jahre des Staatssozialismus hinweg fortgeführt, und in den Friedensbewegungen suchte man länderübergreifend nach einer europäischen Ordnung außerhalb der Systemkonfrontation. Sogar in den Parteieliten wurde darüber nachgedacht, wie sich die westlichen Staaten des Ostblocks angesichts des schwachen Zusammenhalts im Rat für Gegenseitige Wirtschaftshilfe (RGW) wirtschaftlich neu orientieren könnten. So wurden den westeuropäischen Staaten Angebote zur wirtschaftlichen Zusammenarbeit, zu einer Verstärkung des Ost-West-Handels und gar zum politischen Dialog gemacht. Selbst in sich ideologisch stark vom Westen distanzierenden Staaten wie der DDR kam zur aus der Nachkriegszeit stammenden antikapitalistischen Rhetorik das intensive Reden über Ost-West-Kooperationen hinzu. Zwar wurde die Nachkriegspropaganda der Abgrenzung vom westlichen "Kleineuropa" noch bis 1989 verfolgt, parallel wurde jedoch versucht, sich der Bundesrepublik und der Europäischen Gemeinschaft anzunähem, um wirtschaftliche Vorteile zu realisieren und damit die Herrschaft zu stabilisieren. Oppositionelle Vorstellungen von Europa befanden sich trotz der restriktiven Bedingungen der staatssozialistischen Diktaturen nicht allein in einem abgrenzenden Gegensatz, sondern auch in einem Austausch mit denen der offiziellen Propaganda.
With EU enlargement, peculiar Central European ideas and traditions of integration emerged in European politics. In the discussions on a European constitution, the representatives of the new member states surprised the "old" Europe with meanings of Europe that were situated far beyond the canonised Western concepts of pragmatic political integration. Central European politicians and political essayists discussed a canon of cultural and religious European values and the role of the nations in the European Union. Research on the contemporary history of Central Europe brings light into the traditions and the development of Central European meanings of Europe. Before 1989 and East of the "Iron curtain", Europe rather served as a place of desire than as a concrete concept, a mechanism of integration or an institutional framework. The cases of Poland and the Czech Republic (respectively the former Czechoslovakia) show that the salient feature of their meanings of Europe in history is the high significance of the nation. In the Eastern bloc, Europe was construed along terms of culture and civilisation. Party officials, dissidents and journalists framed Europe nationally. Regarding ideas of integration, 1989 stands for continuity in Central European meanings of Europe. The historical East-West difference in the "thinking of Europe" and former mappings of Europe in the new member countries re-shape the present new European Union. Exclusive meanings of Europe in Central Europe challenge policies of integration, migration, citizenship and governance. There is a drift towards demarcating a European self and towards defining a collective in cultural terms. This trend strengthens the paradigm of neighbourhood vis-à-vis transnationalisation and unification in the E.U. In the debates on the foreign relations of the Union, exponents of a cultural European identity address questions of self-demarcation and self-delimitation.
Exploring the visions of the end of the Cold War that have been put forth since its inception until its actual ending, this volume brings to the fore the reflections, programmes, and strategies that were intended to call into question the bipolar system and replace it with alternative approaches or concepts. These visions were associated not only with prominent individuals, organized groups and civil societies, but were also connected to specific historical processes or events. They ranged from actual, thoroughly conceived programmes, to more blurred, utopian aspirations — or simply the belief that the Cold War had already, in effect, come to an end. Such visions reveal much about the contexts in which they were developed and shed light on crucial moments and phases of the Cold War
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