Was wird aus Kriegsökonomien, wenn Kriege enden? Nina Engwicht untersucht die Entwicklung illegaler Märkte im Spannungsfeld von Reform und fragiler Staatlichkeit am Beispiel des berühmt-berüchtigten Diamantenmarktes in Sierra Leone. Sie blickt aus einer sozialwissenschaftlichen Perspektive auf den illegalen Markt in der Postkonfliktgesellschaft und zeigt, dass andauernde Illegalität die Friedenskonsolidierung nicht notwendig gefährdet.
While the role of illegal markets in contemporary inner-state wars has drawn considerable attention from both researchers and policy makers, very little is known about the fate of these "war economies" after the end of violent conflict. This paper aims to contribute to an understanding of the functioning of illegal markets under the condition of limited statehood by examining what has become of a notorious war economy: the illegal diamond market in Sierra Leone. Drawing on extensive field research, this analysis of the social order of the illegal diamond market in post-conflict Sierra Leone shows that while illegal activities are still widespread, the illegal diamond economy has largely been peacefully integrated into the social and economic order of the post-conflict society. In contrast to the violent and conflict-fueling war economy, the post-conflict illegal diamond economy is surprisingly benign. I argue that the illegal Sierra Leonean diamond market today can be understood as a moral economy of illegality, since economic action in this market is decisively shaped and regulated by widely held social norms about legitimate and illegitimate practices. It is highly interwoven with both the state and the legal markets, and has thus become part of the "peace economy." ; Während die Rolle illegaler Märkte in zeitgenössischen innerstaatlichen Kriegen erhebliche Beachtung in der Politikforschung und -praxis erfahren hat, ist nur sehr wenig über das Schicksal dieser "Kriegsökonomien" nach dem Ende gewaltsamer Konflikte bekannt. Dieses Diskussionspapier will zu einem Verständnis der Funktionsweise illegaler Märkte unter der Bedingung schwacher Staatlichkeit beitragen. Dazu wird ein illegaler Markt untersucht, der als typische Kriegsökonomie Berühmtheit erlangte: der illegale Diamantenmarkt in Sierra Leone. Basierend auf umfangreicher Feldforschung zeigt diese Analyse der sozialen Ordnung des illegalen Diamantenmarktes in der sierra-leonischen Postkonfliktgesellschaft, dass illegales Handeln auf dem sierra-leonischen Diamantenmarkt zwar immer noch weit verbreitet ist, sich die illegale Diamantenökonomie jedoch weitgehend friedlich in die soziale und ökonomische Ordnung der Postkonfliktgesellschaft integriert hat. Im Gegensatz zur gewaltsamen und Gewalt verstetigenden Kriegsökonomie ist der illegale Diamantenmarkt in der Nachkriegsgesellschaft überwiegend gewaltfrei. Der illegale Diamantenmarkt im heutigen Sierra Leone kann als "moralische Ökonomie der Illegalität" verstanden werden, da ökonomisches Handeln auf diesem Markt entscheidend durch soziale Normen der Legitimität und Illegitimität geprägt und reguliert wird. Indem der illegale Markt eng mit dem legalen Markt und dem Staat verwoben ist, wird er zum Teil der "Friedensökonomie".
Was wird aus Kriegsökonomien, wenn Kriege enden? Nina Engwicht untersucht die Entwicklung illegaler Märkte im Spannungsfeld von Reform und fragiler Staatlichkeit am Beispiel des berühmt-berüchtigten Diamantenmarktes in Sierra Leone. Sie blickt aus einer sozialwissenschaftlichen Perspektive auf den illegalen Markt in der Postkonfliktgesellschaft und zeigt, dass andauernde Illegalität die Friedenskonsolidierung nicht notwendig gefährdet. Nina Engwicht, Dr. phil., ist wissenschafltiche Mitarbeiterin an der Friedensakademie Rheinland-Pfalz.
Artisanal and small-scale mining (ASM) has long been a vital source of livelihoods for rural populations in the global South. Yet, it has also been linked to a host of social, political and environmental adversities, including violent conflict. As environmental peacebuilding increasingly stresses the importance of livelihood improvement as a means of fostering peace in conflict-affected extractive societies, ASM formalization has been identified as a solution to mitigate the sector's challenges, thereby addressing underlying causes of conflict. This article critically investigates the contribution of ASM formalization to sustainable peace by focusing on its impact on the livelihood dimension of peacebuilding. It analyses the livelihood impact of three formalization interventions in the diamond sectors of two countries: cooperatives in Liberia, and, in Sierra Leone, ethical sourcing schemes and a community-based natural resource management initiative. In line with calls for a paradigm shift from a narrow legalization-centred understanding of formalization to a broader approach that accounts for livelihood quality, the analysis presented here focuses on interventions that were informed by the ideal of improving the well-being of ASM workers and communities. We propose three pathways through which ASM formalization could potentially contribute to livelihood enhancement: income security, working conditions and community benefits. Based on fieldwork, this article highlights the challenges of generating livelihood improvements through formalization. Even when specifically designed to address the needs of ASM communities, during implementation, they risk prioritizing a narrow conceptualization of formalization and thus failing to become a conductor of transformative change.