Development paths towards open government – an empirical analysis among heritage institutions
In: Government information quarterly: an international journal of policies, resources, services and practices, Band 35, Heft 4, S. 599-612
ISSN: 0740-624X
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In: Government information quarterly: an international journal of policies, resources, services and practices, Band 35, Heft 4, S. 599-612
ISSN: 0740-624X
In the face of the growing digitization of society, a series of transformations are taking place in the public sector that have been described as the second generation of e-government development. The present article traces how these transformations have been anticipated by successive generations of e-government maturity models and critically assesses existing stage models. Based on a survey among 1560 heritage institutions in 11 countries, an empirically validated maturity model for the implementation of open government is presented. The model uses innovation diffusion theory as a theoretical backdrop. While the model is at odds with the unidimensional nature of the Lee & Kwak Open Government Maturity Model (Lee & Kwak, 2012), the findings suggest that the transformative processes predicted by various e-government maturity models are well at work. They result in increasingly integrated services, participative approaches and an emerging collaborative culture, accompanied by a break-up of proprietary data silos and their replacement by a commonly shared data infrastructure, allowing data to be freely shared, inter-linked and re-used. In order to put our findings into perspective, we take stock of earlier discussions and criticisms of e-government maturity models and offer a new take on the issue of stages-of-growth models in the field of e-government. The proposed approach rests on the assumption of an evolutionary model that is empirically grounded and allows for varying development paths.
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Der Handlungsdruck im Bereich der digitalen Transformation ist für die öffentlichen Verwal-tungen der Schweiz und anderswo gross. Einen Orientierungsrahmen bildet die Tallinner Erklärung der EU- und EFTA-Staaten über elektronische Behördendienste. Ergänzt wird sie seitens der EU durch die Berliner Erklärung zur Digitalen Gesellschaft und wertebasierten digitalen Verwaltung sowie durch die europäische Datenstrategie. Diese Grundlagendoku-mente zeichnen eine öffentliche Verwaltung der Zukunft, die vernetzt und kollaborativ ist. Auch der Kanton Zürich berücksichtigt viele Aspekte und Prinzipien der Tallinn-Deklaration in seinen strategischen Grundlagen. Um eine Gesamtsicht herzustellen und eine Diskussions-grundlage für die weitere Gestaltung der digitalen Transformation zu erhalten, hat die Abtei-lung Digitale Verwaltung und E-Government (DVE) des Kantons Zürich die beiden Fach-hochschulen BFH und ZHAW im Herbst 2021 damit beauftragt, den aktuellen Entwicklungs-stand der Digitalisierung beim Kanton Zürich vor dem Hintergrund der Tallinn-Prinzipien einzuordnen und Anregungen für die weitere Umsetzung der digitalen Transformation in der kantonalen Verwaltung zu geben. Zu diesem Zweck wurde der strategische Rahmen des Kantons Zürich mit den Vorgaben der Tallinn-Prinzipien verglichen, mit dem aktuellen Umsetzungsstand der Prinzipien in den öffentlichen Verwaltungen der Schweiz und Europas in Beziehung gesetzt und mit der aktuellen Situation in zwei Beispielämtern abgeglichen. Die Dokumentenanalyse wie auch die Interviews mit Vertretern von Ämtern, die als Vorreiter der digitalen Verwaltung gelten, haben insgesamt ein Bild einer fortschrittlichen Verwaltung ergeben. Die vor kurzem verabschiedeten Leitsätze adressieren die Aspekte, welche weiterverfolgt oder verstärkt berücksichtigt werden sollen. Sie stärken die Ambition und schärfen das Zielbild für die digitale Verwaltung. Als Ergebnis der Studie wurden im Hinblick auf eine zielgerichtete Weiterentwicklung der digitalen Verwaltung beim Kanton Zürich fünf Thesen formuliert; diese sind als Diskussions-grundlage im Hinblick auf die weitere Umsetzung der digitalen Verwaltung beim Kanton zu verstehen: These 1: Die Führungsverantwortung zur Förderung von Kooperation und Kollabo-ration ist stärker wahrzunehmen und einzufordern. These 2: Es braucht stärkere Verbindlichkeiten und Anreize für nachhaltiges bereichs- und stufenübergreifendes Arbeiten. These 3: Bei den Mitarbeitenden ist ein besseres Verständnis für die Dringlichkeit digitaler Arbeitsweisen zu schaffen; eine Stärkung der Kompetenzen führt zu besserer Akzeptanz. These 4: Bei den rechtlichen Grundlagen braucht es mehr Klarheit und klar definierte Freiheitsgrade. These 5: Es sollten vermehrt Ansätze verfolgt werden, welche zum Experimentieren und Innovieren über Organisationsgrenzen hinweg einladen.
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In: Information Polity: the international journal of government & democracy in the information age, Band 23, Heft 1, S. 43-65
ISSN: 1875-8754
A national data infrastructure (NDI) provides data, data-related services and guidelines for the re-use of data as an easily accessible service to citizens as well as public and private organizations. As such, it allows the efficient sharing of data between providers and consumers, supports new business models, and is thus a key enabler for the digital economy, societal collaboration and political processes. The paper relates to an ongoing project, discusses prevailing concepts on (data) infrastructure development and proposes a classification scheme for conceptualizing national data infrastructures in a given context. The discussion in particular focuses on governance issues related to establishing and maintaining a national data infrastructure that goes beyond the focus on open government data.
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This document provides the Swiss Linked Data community with a shared vision of the state of linked open data publication in the public and heritage sectors in Switzerland and gives people who are new to the community a first overview of previous and ongoing activities in the area of data publication, data use, and know-how exchange. The document contains a short introduction to linked (open) data, gives a detailed account of what linked data publication is about, provides an overview of the present state of linked data publication by Swiss public and heritage sector organizations, and presents a series of exemplary use cases that serve as test and study cases to tackle current challenges and demonstrate the usefulness of linked (open) data in practice.
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