Staatliche Förderung industrieller Forschung in Deutschland: eine empirische Wirkungsanalyse der direkten Projektförderung des Bundes
In: ZEW-Wirtschaftsanalysen 62
26 Ergebnisse
Sortierung:
In: ZEW-Wirtschaftsanalysen 62
In: Systemwechsel zwischen Projekt und Prozeß: Analysen zu den Umbrüchen in Ostdeutschland, S. 21-52
Seit 1990 findet in den neuen Bundesländern ein nachholender Entwicklungsprozeß ("take-off") statt, bei dem Politik, Wirtschaft und Gesellschaft einer voneinander unabhängigen Eigendynamik folgen. Zur Ergründung der unterschiedlichen Zielsysteme wird gefragt, welche Ursachen der Zusammenbruch der DDR 1989 hatte, woraus sich ein "Transformationsbedarf" begründete, wie die politischen Akteure auf Handlungen der Wirtschaft reagierten und umgekehrt. "Das Zusammenspiel der wirtschaftlichen und politischen Kräfte, das den Transformationsprozeß der ehemaligen DDR hin zu den neuen Bundesländern bestimmte, wird am Beispiel der Entwicklung von Unternehmensgründungen in den neuen Bundesländern untersucht. Dabei wird die Gründungsdynamik in sektoraler und regionaler Hinsicht beschrieben. Es zeigt sich, daß die neuen Bundesländer zwischen 1989 und 1993 bereits einen eindrucksvollen ökonomischen Wandlungsprozeß durchlaufen haben, wobei sich dieser Prozeß an der Entwicklung Westdeutschlands orientiert. Wenngleich die Herausforderungen für Ostdeutschland auch heute noch beachtlich sind, so bleibt doch festzustellen, daß außerordentliche Fortschritte durch die Erlangung der Demokratie stattfanden." (prf)
In: Systemwechsel zwischen Projekt und Prozeß, S. 21-52
In: Discussion paper 03-24
In: Industrial economics and international management
In: Discussion paper 02-04
In: Discussion paper 01,61
In: Discussion paper 01,19
In: Discussion paper 00,30
The German biotechnology industry missed the accession of this key technology in the 1980s. Policy makers make different efforts to overcome shortcomings and recent gaps. Public funding schemes have been implemented to establish a flourish biotech industry in Germany. We assume that R&D policy was driven blind by the idea to catch up with world?s biotech leaders and analyse if Germany?s R&D policy lost its origins. We do examine, if Germany sacrifice economic funding principles, in particular not discriminating different kinds of ?risk? in the field of biotechnology. The study combines survey data of German biotech companies and public R&D funding data on the firm level. The results shed light on the factors which determine public R&D funding and firm?s probability of being funded.
BASE
The stimulation of co-operations and networks has become very popular in R&D policies in recent years. This study examines the development and the impact of publicly funded R&D consortia in Germany. The paper describes the history of R&D funding in Germany with a focus on the development of measures encouraging collaborative R&D activities among firms and public research institutions. Due to a recent shift of policies to more competitive procedures in awarding public funds for R&D, we investigate empirically the impact of such measures on patenting activity at the firm level. The microeconometric results show that collaborating firms are more likely to patent than others. Within the group of collaborating firms, participants in publicly sponsored R&D consortia exhibit a higher propensity to patent than firms in non-sponsored networks. Especially SMEs seem to benefit from spillovers which makes their application for patents more likely.
BASE
This paper analyses the impact of public innovation subsidies on private innovation expenditure. In the empirical economic literature there is still no common support for the hypothesis of either a complementary or a substitutive relationship between public funding and private investment. We investigate whether firms of the German service sector increase their innovation effort when participating in public policy schemes. Cross-sectional data at the firm level are used to estimate the effect of subsidization. Applying a non-parametric matching approach we find evidence that the hypothesis of complete crowding-out effects between public and private funds can be rejected.
BASE
In Deutschland beanspruchen gleich zwei Ressorts, das Bundesministerium für Bildung und Forschung (BMBF) sowie das Bundesministerium für Wirtschaft und Technologie (BMWi) die Zuständigkeit für die deutsche Innovationspolitik. Dieses für den Bund offensichtlich bedeutsame Politikfeld eröffnet zum einen die Frage, auf welchen Prinzipien die gegenwärtige Forschungs-und Technologiepolitik aufgebaut ist und zum anderen, wie es gelingen soll, die wissenschaftlichen und wirtschaftlichen Rahmenbedingungen für FuE-Aktivitäten zu verbessern. Dieser Beitrag widmet sich der industrieökonomischen Innovationsforschung und der Umsetzung ihrer Ergebnisse in der Wirtschaftspolitik. Ausgangspunkt ist ein Rückblick auf theoretische Konzepte, die seit den grundlegenden Studien von Arrows (1962) in der Literatur entwickelt worden sind. Dazu gehören die Entwicklung von Patentrennenmodellen, Modellen präemptiven Verhaltens und Überlegungen zur Funktionsweise von Wissensexternalitäten. Gerade das Konzept der "absorptiven Kapazität", Ende der 80er Jahre von Cohen und Levinthal vorgeschlagen, hat sich nicht nur in der volkswirtschaftlichen Forschung als wichtig erwiesen, sondern auch in der Betriebswirtschaftslehre. Den Fortschritten in der Wissenschaft steht eine Entwicklung in der Forschungs- und Innovationspolitik gegenüber, die nur mäßig von ökonomischen Konzepten beeinflusst worden ist. Nach Darstellung des Entwicklungsverlaufs der bundesdeutschen Innovationspolitik kommt eine Analyse des Förderinstrumentariums zu dem Schluss, dass insbesondere die Wirkungsforschung in Deutschland noch unterentwickelt ist und vor neuen Herausforderungen steht. ; We consider the development of German federal research and technology (R&T) policies since the 1960s and sketch the evolution of today?s highly differentiated and complex set of policy instruments. Advances from economic theory and empirical results are reflected in this evolution, but have not necessarily been the driving force. In some instances, innovative policy instruments have been introduced in order to accomodate the state of the art in economic analysis; in other cases, such innovations have preceded a thorough analysis of the respective policy instruments. A major point of concern is the lack of comprehensive evaluation and cost-benefit analyses in R&T policies. In this regard, German policy practice lags behind well-established procedures in other countries.
BASE
In recent times the service sector is often called the driving force of today?s economies. This paper analyses the innovative activities of German service firms. We investigate whether firms that receive public subsidies for innovation projects engage more in innovative activities than others. Additionally, we test the hypothesis that innovative firms are more likely to get public grants in the future. Empirically, it turns out that public grants raise the firms? privately financed innovative activities. The more grants a firm has received in the past, the more it invests in current innovation projects. Furthermore, innovating firms are more likely to have future access to public grants. Additionally, the share of university graduates of firms' total employees is an important factor for future participation in public R&D schemes.
BASE
In: Discussion paper 04,37