"Investigates the transformation of German labour market policy, showing that Germany has departed from the conservative-corporatist path of welfare, especially with the Hartz Legislation of the Red-Green government"--
While new institutionalism with its path-dependence theory has proved to be an especially powerful device for explaining the stability and inertia of public policies, its focus on the stickiness of institutions has contributed to conceptual deficits in grasping and explaining actually occurring policy change which have attracted much criticism. With reference to the critical case of German labour market reforms, policy learning is identified as a key mechanism in the paradigmatic transformation of social policy. Pursuing the argument that learning does not happen in a vacuum and is institutionally embedded, policy learning is conceptually enriched with insights from new institutionalism to develop an institutional account of learning. Such an approach to policy learning and a stronger emphasis on ideas address the stability bias in new institutionalism and its path-dependence theory by accounting for knowledge-based institutional change.
"Investigates the transformation of German labour market policy, showing that Germany has departed from the conservative-corporatist path of welfare, especially with the Hartz Legislation of the Red-Green government"--
AbstractThe expansion of childcare provision in the traditionally 'service‐lean' welfare states of England and Germany, in times when most other welfare programmes faced retrenchment, came with some surprise to the comparative social policy and political economy literature. With the expansion of employment‐oriented family policies, both countries have departed from their previous strong male breadwinner trajectories. Electoral competition and corresponding party and family policy modernisation in attempts to improve female voter mobilisation is key to understanding this paradigmatic shift informed by the adult worker model.
The `Hartz legislation' of 2003/04, which restructured the benefit and administrative system for the long-term unemployed in Germany, is commonly ascribed to the recommendations made by the Hartz Commission and the political leadership of Chancellor Schröder. These aspects have been crucial politically in policy making, but are insufficient to fully explain this legislation. Here it is argued that the Hartz Commission was largely insignificant in Policy formulation instead learning prior to the Commission located in an expert forum by the Bertelsmann Foundation as well as a Ministry of Labour project group explains the direction and content of this reform. The case of the Hartz legislation, whereby the `frozen welfare state' of Germany critically departed from its conservative path, provides strong support for the significance of learning in major social policy reforms.
"Der Beitrag beginnt mit dem Rückblick auf die Entstehung und Entwicklung der EBS (Abschnitt 1), gefolgt von einer Diskussion der Strategie als neuer Modus europäischer Governance (Abschnitt 2). Hierbei wird sich insbesondere auf die EBS als ein Mechanismus, der Policy-Lernen in den Mitgliedsstaaten fördern kann, konzentriert (Abschnitt 3). Der deutsche Fall wird zunächst mit Blick auf die Implementierung der EBS untersucht (Anschnitt 4). In einem zweiten Schritt wird deren konkrete Bedeutung für die Arbeitsmarktreformen analysiert, wobei nur eine äußerst begrenzte Wirksamkeit zu konstatieren ist (Abschnitt 5). Deshalb wird argumentiert, dass die EBS bisher nicht als Mechanismus betrachtet werden kann, der die deutsche Arbeitsmarktpolitik spürbar europäisiert hat. Die Probleme, mit denen die EBS konfrontiert war, legen die Annahme nahe, dass die EBS kurz- und mittelfristig weiterhin von äußerst geringer Bedeutung sein wird (Abschnitt 6)." (Textauszug)
"Der Beitrag beginnt mit dem Rückblick auf die Entstehung und Entwicklung der EBS (Abschnitt 1), gefolgt von einer Diskussion der Strategie als neuer Modus europäischer Governance (Abschnitt 2). Hierbei wird sich insbesondere auf die EBS als ein Mechanismus, der Policy-Lernen in den Mitgliedsstaaten fördern kann, konzentriert (Abschnitt 3). Der deutsche Fall wird zunächst mit Blick auf die Implementierung der EBS untersucht (Anschnitt 4). In einem zweiten Schritt wird deren konkrete Bedeutung für die Arbeitsmarktreformen analysiert, wobei nur eine äußerst begrenzte Wirksamkeit zu konstatieren ist (Abschnitt 5). Deshalb wird argumentiert, dass die EBS bisher nicht als Mechanismus betrachtet werden kann, der die deutsche Arbeitsmarktpolitik spürbar europäisiert hat. Die Probleme, mit denen die EBS konfrontiert war, legen die Annahme nahe, dass die EBS kurz- und mittelfristig weiterhin von äußerst geringer Bedeutung sein wird (Abschnitt 6)." (Textauszug, IAB-Doku)
Considerable policy change has been initiated with the recent labour market reforms in Germany. Discussing these reforms, commentators focused on the national factors driving these changes, while the 'European' dimension of labour market policy-making was largely neglected. By contrast, in the literature on European social policy, the capacity of the European Employment Strategy (EES) to contribute to domestic policy change is much discussed. Accordingly, this article asks whether the neglect of the EES in the labour market policy literature results in incomplete explanations of policy change; or, put differently, did the EES possess the capacity to effectively Europeanise German labour market policy? It is concluded that the EES did not possess the capacity to Europeanise German labour market policy to any significant extent. Thus, its neglect appears to reflect the insignificance of the EES so far. (German Politics / FUB)