Suchergebnisse
Filter
4 Ergebnisse
Sortierung:
GEOENGINE – THE UNIVERSITY OF STUTTGART INTERNATIONAL MASTER PROGRAM WITH MORE THAN 6 YEARS OF EXPERIENCE
In 2006 the University Stuttgart implemented an international master program for geodesy and geoinformatics. At the start it was designed as a three-semester program including one semester for the master thesis. It attracted an increasing number of students from all over the world; starting with only 5 students in fall 2006, the 7 th generation now started with 29 students last fall 2012. This is a considerable number for a geodesy related master program and directly illustrates the attractiveness of the program. This contribution reflects our experience with this international student community of the last more than 6 years. Recently the program was slightly modified as a consequence of this experience and of discussions with the students. It is now extended to a four-semesters program to not only improve the attractiveness of the program but also being fully compatible to other master programs at university level with typically 2 years study period. The new two years program provides one additional semester in order to deepen knowledge and to allow for additional elective modules. The new design of the program starting in fall 2013 will be outlined as well. Geomatics Engineering (GEOENGINE) is designed as a compact Master of Science program for international students from academia, government agencies or geomatics engineering companies. It provides advanced education and practical training to those students who wish to widen their perspective and expand their knowledge on numerical techniques for acquiring and modeling geospatial data. Therefore, the GEOENGINE master program provides profound knowledge focused on positioning, navigation and telematics. The compulsory modules cover topics like Advanced Mathematics, Geomatics Methodology, Geodesy, Engineering Geodesy, Remote Data Acquisition, Representation of Geodata, Law and Culture. Special focus is given to practical adaption of the knowledge within the Integrated Fieldwork which is carried out in the surrounding area of Stuttgart. Additionally, the elective modules Satellite Geodesy, Navigation, Geo-Telematics and Multisensor Integration may serve as access to research areas that may then be deepened in the master thesis.
BASE
Drittes Stuttgarter Bildungsforum - Kolloquium 'Ingenieurausbildung im Umbruch' am 13. November 1998
Nach dem 1. und 2. Stuttgarter Bildungsforum in den Jahren 1993 und 1994 erscheint nun eine Fortsetzung, die sich speziell mit der Ingenieurausbildung auseinandersetzt. Der Workshop "Ingenieurausbildung im Umbruch" am 13. November 1998 setzt den seinerzeit begonnenen Dialog zwischen Industrie, Politik sowie öffentlichen und privatrechtlichen Institutionen fort, bei dem die Erwartungen der Wirtschaft an künftige Universitätsabsolventen diskutiert worden sind. Dabei standen insbesondere die sogenannten "soft skills" auf dem Prüfstand, d.h. die immer wieder von der Industrie eingeforderten Kompetenzen im fremdsprachlichen Bereich, in Präsentations- und Kommunikationstechniken, in Teamarbeit, in sozialem Engagement etc. Diese nicht-fachspezifischen Ausbildungsinhalte spielen offensichtlich im Zeitalter der Globalisierung, von stationären und temporären Joint Ventures, einer sich rasant entwickelnden Kommunikation wie auch des Internet eine immer größere Rolle. Die Universität Stuttgart stellt sich diesen Forderungen, indem die Studien- und Prüfungsordnungen der Ingenieurstudiengänge abgeprüft und dort, wo es sinnvoll erscheint, gewisse soft skills integriert werden. Es ist daran gedacht, diesen speziellen Dialog fortzuführen und in einem weiteren Workshop, der im November 1999 stattfinden soll, über erste Erfahrungen in der Implementierung berichten zu lassen.
BASE