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Das Asyl- und Migrationspaket der EU wird weitgehend wirkungslos bleiben. Die Hauptprobleme bleiben nicht nur ungelöst, sie werden gar nicht erst angegangen. Der Beitrag <b>Gastbeitrag </b><br>Das Asyl- und Migrationspaket der Europäischen Union <br><b>Viel Lärm um nichts? </b> erschien zuerst auf Wirtschaftliche Freiheit.
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Welche klimapolitische Maßnahme ist am teuersten und wirkungslosesten? Der Freistaat Bayern hat diese Frage mit Hilfe eines Modellprojekts vor Kurzem beantwortet. Vom 1. September 2020 … "Gastbeitrag Klimapolitik auf Gemeindeebene Das Modellprojekt "Lastenrad Bayern" " weiterlesen Der Beitrag <b>Gastbeitrag </b><br>Klimapolitik auf Gemeindeebene <br><b>Das Modellprojekt "Lastenrad Bayern" </b> erschien zuerst auf Wirtschaftliche Freiheit.
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Die Zahl der Asylerstanträge ist in den letzten Jahren wieder deutlich angestiegen: Nach 148.233 Erstanträgen 2021 und 217.774 im Folgejahr wurden in den ersten acht … "GastbeitragDie MigrationspolitikZwischen Fachkräftezuzug und Flüchtlingsschutz" weiterlesen Der Beitrag <b>Gastbeitrag</b><br>Die Migrationspolitik<br><b>Zwischen Fachkräftezuzug und Flüchtlingsschutz</b> erschien zuerst auf Wirtschaftliche Freiheit.
Vorwort und Inhaltsübersicht -- Sinn und Zweck von Theoriegeschichte -- Methodologie – ein Überblick -- Vorklassik -- Klassik -- Die Kritiker der klassischen Ökonomie -- Die marginalistische Revolution und der "harte Kern" der Neoklassik -- Mikroökonomie: Grundlagen -- Mikroökonomie: Die weitere Entwicklung -- Die Wiederentdeckung der Gesamtwirtschaft -- Ökonometrie -- Institutionalismus -- Ordoliberalismus -- Österreichische Schule -- Postkeynesianismus,- Evolutorische Ökonomie -- Ökologische Ökonomie -- Neoliberalismus und Marktfundamentalismus -- Die Ökonomie als Ideologie – und als Religion -- Zurück in die Zukunft?.
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Dieses Buch gibt einen umfassenden und dennoch detaillierten Überblick über die Entwicklung der ökonomischen Theorie. Die Gesamtschau zeigt wichtige Zusammenhänge und Unterschiede zwischen den verschiedenen Denkrichtungen auf und erleichtert so deren Verständnis. Den Schwerpunkt bildet die Darstellung von Vorklassik, Klassik und Neoklassik. Neben dem Mainstream geht das Buch auch auf wichtige konkurrierende Schulen ein. Im Vergleich zur Vorauflage wurde die Darstellung der verschiedenen ökonomischen Ansätze neu systematisiert, wesentlich erweitert und um aktuelle Entwicklungen ergänzt. Neu in der fünften Auflage sind die Abschnitte zu den Grundlagen der Theoriegeschichte und der Methodologie sowie die Diskussion der politischen und ideologischen Aspekte der Volkswirtschaftslehre. (Verlagstext)
Abstract The reform of the Buildings Energy Act is intended to increase the share of renewable energies in the heat sector. But the proposed measures (among which the promotion of electric heat pumps figures prominently) are ecologically ineffective. They will not decrease the total amount of CO2 emissions in Germany, which are already subject to the caps of national and European emissions trading systems. Installing heat pumps in the building stock will require high investments and thus make any emission reductions in the heat sector much more expensive than in other sectors. Furthermore, due to its command-and-control approach, the bill is incompatible with the central principles of the German Social Market Economy.
Abstract A rational migration policy has to be based on a coherent set of objectives and its instruments have to be chosen so as to best achieve these objectives. If the focus of migration policy is on the interests of the receiving country, it has to be decided, firstly, how many and what kind of immigrants are to be invited and, secondly, how many refugees are to be accepted for humanitarian reasons. The former are supposed to live permanently in the receiving country, while the latter may stay only temporarily. For the determination of these objectives, the economic and the non-economic consequences of immigration for the native population need to be analyzed. As there will be conflicts of interest, an open debate about the objectives of migration policy is necessary. In particular, it needs to be acknowledged that economic self-interest motivates, at least in part, both the critics and the proponents of immigration. Only when objectives have been agreed upon, can the appropriate instruments be chosen. Among those, the instrument of the entrance fee may play an important role, especially with regard to selecting qualified immigrants.
This article examines the taxation of road traffic in Germany and makes a proposal for its reform. The policy-oriented approach used here is inspired by the tradition of economists like Richard A. Musgrave in the United States or Günter Schmölders in Germany who always sought to integrate fiscal theory and fiscal practice. Thus, our considerations are guided by three basic principles of taxation which are well-founded theoretically and, at the same time, flexible enough to deal with issues of policy: fairness, efficiency and practicability. They are used, at first, to show what a systematic taxation of road traffic would look like. Then, actual road traffic taxation in Germany is described and measured against this standard. It turns out that none of the different road traffic taxes or fees in Germany conform to the principles of taxation. Therefore, finally, a proposal for reform is made which is discussed not only in terms of fairness and efficiency but also in terms of political acceptability and of compatibility with European law. It is found that the reform proposed complies with the principles of taxation and European law, but that, at present, it may be difficult to win public acceptance for one of its partsHighlights 1. It is argued that road traffic taxation, like taxation in general, ought to follow certain basic principles, such as fairness, efficiency or practicability. According to these principles, taxes on road traffic can only be justified in the form of fees paid by road users and in the form of steering taxes in order to combat air pollution and congestion2. Since road traffic taxation in Germany does not comply with the principles of taxation, a proposal for reform is put forward. As a first step, the motor vehicle tax is to be abolished and the energy tax is to be transformed into a tax on CO2 emissions; as a second step, the truck toll and the infrastructure charge are to be merged into a comprehensive toll3. A European approach to the reform of road traffic taxation is needed, because any unilateral reform may possibly cause competitive disadvantages for German transport companies and obstacles to the flow of traffic in EuropeFor citation Söllner F. Road traffic taxation in Germany: the present system, its problems and a proposal for reform. Journal of Tax Reform, 2018, vol. 4, no. 1, pp. 57–72. DOI:10.15826/jtr.2018.4.1.045Article infoReceived February 22, 2018; accepted March 29, 2018 ; Статья посвящена изучению налогообложения дорожного движения в Германии и разработке предложений по его реформированию. В исследовании использован политико-ориентированный подход, соединяющий фискальную теорию и фискальную практику. Данный подход продолжает традиции таких исследователей как Ричард Масгрейв (США) и Гюнтер Шмольдер (Германия). Поставлен вопрос о соответствие налогообложения дорожного движения в Германии трем основным принципам налогообложения: справедливости, эффективности и практичности. Первоначально рассматривается, каким образом может налогообложение дорожного движения воплощать данные принципы, а затем, анализируется соответствие этим принципам налогов и сборов, составляющих систему налогообложения дорожного движения в Германии. Рассматриваются два налога (энергетический налог и налог на автотранспорт) и два сбора (дорожный сбор для грузовых транспортных средств и плата за инфраструктуру). Сделан вывод, что ни один из представленных налогов и сборов не соответствует основным принципам налогообложения. На основе исследования предлагается реформирование налогов и сборов, связанных с дорожным движением в Германии. Анализируются перспективы предлагаемых изменений, их фискальные и экономические последствия. Предлагаемые изменения обсуждаются как с точки зрения их справедливости и эффективности, так и с точки зрения политической приемлемости и совместимости с европейским законодательством. Установлено, что предложенная реформа соответствует принципам налогообложения и европейского права, но труднореализуема в настоящее времяОсновные положения 1. В соответствие с основными принципами налогообложения (справедливость, эффективность и практичность), участники дорожного движения должны уплачивать только регулирующие налоги и сборы для борьбы с загрязнением воздуха и дорожными пробками2. Поскольку налогообложение дорожного движения в Германии не соответствует основным принципам налогообложения, предлагается, во-первых, отменить налог на автотранспорт и преобразовать энергетический налог в налог на выбросы CO2; во-вторых, объединить дорожный сбор для грузовых транспортных средств и плату за инфраструктуру в единый сбор3. Реформа налогообложения в области дорожного движения должна соответствовать общеевропейским подходам, поскольку любая односторонняя реформа может ухудшить конкурентные позиции немецких транспортных компаний и создать препятствия для дорожного движения в ЕвропеДля цитирования Золльнер Ф. Налогообложение дорожного движения в Германии: современные проблемы и планы реформирования / Ф. Золльнер // Journal of Tax Reform. — 2018. — Т. 4, № 1. — С. 57–72. — DOI:10.15826/jtr.2018.4.1.045Информация о статье Дата поступления 22 февраля 2018 г.; дата принятия к печати 29 марта 2018 г.