Den digitalen Wandel nachhaltig gestalten
In: Vereinte Nationen: Zeitschrift für die Vereinten Nationen und ihre Sonderorganisationen, Band 67, Heft 6, S. 267-271
ISSN: 0042-384X
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In: Vereinte Nationen: Zeitschrift für die Vereinten Nationen und ihre Sonderorganisationen, Band 67, Heft 6, S. 267-271
ISSN: 0042-384X
World Affairs Online
In: Vereinte Nationen: Zeitschrift für die Vereinten Nationen und ihre Sonderorganisationen : German review on the United Nations, Band 67, Heft 6, S. 267-271
ISSN: 2366-6773
In: Klimawandel und Konflikte: Versicherheitlichung versus präventive Friedenspolitik?, S. 231-254
Dieser Beitrag beleuchtet die Genese des EU-Prozesses zu Klimawandel und Sicherheit und dessen Entwicklung über den Zeitraum 2007 bis 2009. Die sicherheitspolitische Problematik des Klimawandels wird an den Regionen Südostasien und östlicher Mittelmeerraum ("Levante") aufgezeigt. Im Falle Südostasiens hat die EU gemeinsam mit dem ASEAN Regional Forum einen politischen Dialog zu den sicherheitspolitischen Implikationen des Klimawandels initiiert. In der Levante ist die weitere Entwicklung durch die Nähe zu Europa sowie die Fragilität der gesamten Region des Nahen und Mittleren Ostens von hohem politischen Interesse für die EU. Der Beitrag schließt mit einer Reflexion der bisherigen Aktivitäten der EU sowie mit einem Ausblick auf die mögliche Zukunft des EU-Prozesses zu Klimawandel und Sicherheit. (ICE2)
In: Corporate Social Responsibility auf dem Finanzmarkt, S. 148-159
There is wide agreement that a nexus or integrated approach to managing and governing natural resources such as land, water, and energy can improve environmental, climate, human, and political security. However, few if any countries in the MENA region have made progress in implementing such an approach. There appear to be several constraints inhibiting the development and adoption of nexus approaches. These constraints include strong sectoral silos, insufficient incentives for integrated planning and policy making at all levels, and limited vision, knowledge, and practical experience to guide successful implementation. In turn, the limited implementation and hence lack of empirical evidence of a nexus approach, which could demonstrate its benefits, does little to strengthen political will for the development of adequate incentives, structures, and procedures. Against this backdrop, this paper presents five case studies which take an integrated approach, in three MENA countries, namely Jordan, Lebanon, and Morocco. Based on an analytical framework developed here, the paper analyses and compares the success factors for nexus implementation, and also for transfer and upscaling. The analysis emphasizes the need for appropriate framework conditions, targeted investments and pioneering actors, to make integrated approaches across sectors and levels work. With the evidence presented, the paper aims to set in motion a positive or virtuous cycle of generating more nexus evidence, improved framework conditions, further nexus implementation on the ground, and from that even more nexus evidence. Finally, the paper contributes to overcoming the repeated requests for better definition and conceptualization of the nexus, which often has slowed down adoption of the concept. © 2019 Hoff, Alrahaife, El Hajj, Lohr, Mengoub, Farajalla, Fritzsche, Jobbins, özerol, Schultz and Ulrich.
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