With the progress of artificial intelligence, the digitalization of the lifeworld, and the reduction of the mind to neuronal processes, the human being appears more and more as a product of data and algorithms. The book applies cutting-edge concepts of embodiment and enactivism to current scientific, technological and cultural developments.
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We use the PISA student-level achievement database to estimate international education production functions. Student characteristics, family backgrounds, home inputs, resources, teachers and institutions are all significantly related to math, science and reading achievement. Our models account for more than 85 percent of the between-country performance variation, with roughly 25 percent accruing to institutional variation. Student performance is higher with external exams and budget formulation, but also with school autonomy in textbook choice, hiring teachers and within-school budget allocations. School autonomy is more beneficial in systems with external exit exams. Students perform better in privately operated schools, but private funding is not decisive.
1. Ein Dorf, ein Haus und viele Fragen: "Altenburschla rüstet sozial auf" -- 2. Von der politischen Idee zur Musteranlage -- Aus der Vorstellung wird Programm (S. 9) * Der Landflucht entgegenwirken (S. 14) * Die Suche nach dem Dorfgemeinschaftshauskonzept (S. 17) * Der Auftakt: Hinaus in die Gemeinden (S. 23) * Dorfgemeinschaftshaus und öffentliche Resonanz: "Die Idee lebt!" (S. 30) -- 3. Aus Plan wird Politik: "Die Welt kommt ins Dorf" -- Wir bauen ein Dorfgemeinschaftshaus (S. 35) * Gemeinschaft, Eigenständigkeit und Macht (S. 39) * Die Einrichtungen der Dorfgemeinschaftshäuser (S. 42) * Förderung von Kultur und Bildung (S. 44) * Entlastung der Landfrau (S. 52) * Verbesserung der hygienischen Verhältnisse und der Gesundheitspflege (S. 59) * Architektonisches und gestalterisches Vorbild (S. 61) -- 4. Die Macht der Propaganda: "Fortschritt" statt "Primitivität" -- Die Furcht vor der Landflucht und die Flucht in die Moderne (S. 67) * Ordnung in Sauberkeit (S. 73) * Kleines Programm — große Wirkung (S. 77) -- 5. Aus Politik wird Geschichte: "Es war die zündende Idee" -- Die Struktur Hessens um 1950 (S. 85) * Sozialdemokratische Entwicklungspolitik: "Geplanter Fortschritt — gesicherte Zukunft" (S. 90) * Zwischen Markt, Macht und Gefühlen: SPD und bäuerliche Milieus (S. 93) * Die Modernisierung des Raumes (S. 98) * "Stärkung der Verwaltungskraft": Die Entmachtung des politischen Dorfes (S. 107) * Wandel und Ende der "Sozialen Aufrüstung des Dorfes" (S. 111) -- 6. Auf den Spuren der Idee: Von Rastenburg zum Marshallplan -- Kaiserreich und Weimarer Republik: "Damals war alles Neuland" (S. 117) * Entwicklungen während der NS-Zeit: Macht und Raum (S. 129) * 'Gemeinschaftsgeist' unterm Hakenkreuz (S. 131) * Landfrau und Produktivität — "Jede Kilowattstunde hilft siegen!" (S. 137) * Große Pläne nach dem Endsieg: "Gesundung der ländlichen Lebensverhältnisse (S. 142) * Die 'Stunde Null' und der 'Neuanfang': Das Projekt No.: III B 2 und die Folgen (S. 149) -- 7. Die Wege der fordistischen Modernisierung -- Anmerkungen zu den einzelnen Kapiteln -- Verzeichnis der gesichteten Archivmaterialien -- Gesichtete Zeitungen und Zeitschriften -- Verzeichnis der geführten Interviews -- Abkürzungsverzeichnis.
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AbstractNot only our conscious expectations, wishes and intentions are directed towards the future, but also pre- or unconscious tendencies, hunches and anticipations. Using a term of Ernst Bloch, they can be summarized as thenot-yet-conscious. This not-yet-conscious mostly unfolds spontaneously and without plan; it is not directly anticipated or aimed at, but rather comes to awareness in such a way that the subject is, as it were, surprised by itself. Thus it gives rise to phenomena such as the striking, the coincidental, the new, and the improvised, which are particularly important for understanding creative and therapeutic processes. The paper aims at providing a general phenomenological framework for the understanding of not-yet-conscious dynamics and their unfolding in different contexts. To this end, the structure of the not-yet-conscious is examined in light ofprotention, in which the phenomenon is fundamentally to be located. I propose to describe the general structure of protention as a future-directed horizon of graded probabilities, i.e., as a "protentional cone". This cone is fed by current experiences and bodily tendencies and is focused to varying degrees by attention. This results in either more focused or rather defocused states of anticipation, the latter giving space to the not-yet-conscious as a meaning "in statu nascendi". On this basis, selected manifestations of the not-yet-conscious are analyzed, including extemporaneous speech, artistic improvisation and creativity, bodily meaning implicates, decision-making, and meaningful coincidence.
AbstractAdvances in artificial intelligence (AI) create an increasing similarity between the performance of AI systems or AI-based robots and human communication. They raise the questions:
whether it is possible to communicate with, understand, and even empathically perceive artificial agents;
whether we should ascribe actual subjectivity and thus quasi-personal status to them beyond a certain level of simulation;
what will be the impact of an increasing dissolution of the distinction between simulated and real encounters.
(1) To answer these questions, the paper argues that the precondition for actually understanding others consists in the implicit assumption of the subjectivity of our counterpart, which makes shared feelings and a "we-intentionality" possible. This assumption is ultimately based on the presupposition of a shared form of life, conceived here as "conviviality."(2) The possibility that future artificial agents could meet these preconditions is refuted on the basis of embodied and enactive cognition, which links subjectivity and consciousness to the aliveness of an organism.(3) Even if subjectivity is in principle impossible for artificial agents, the distinction between simulated and real subjectivity might nevertheless become increasingly blurred. Here, possible consequences are discussed, especially using the example of virtual psychotherapy. Finally, the paper makes case for a mindful appproach to the language we use to talk about artificial systems and pleads for preventing a systematic pretense of subjectivity.
AbstractThe distinction of "understanding" and "explaining", formulated by Karl Jaspers in his "General Psychopathology", has had a lasting effect on psychiatry. As a result, phenomenological, hermeneutic, or psychodynamic approaches have often been accorded only descriptive or epiphenomenal status, while the actual causes of mental illness have been sought in neurobiologically or genetically based explanations. In contrast, this paper defends the explanatory role of understanding and phenomenological approaches. To this end, two levels of explanation are distinguished and shown to be equally justified in principle, namely, motivational explanation at the macro-level and physical explanation at the micro-level. The actual causal role of motivational, i.e., understandable connections is then demonstrated by means of a conception of circular causality, which includes downward causality. Finally, the explanatory role of phenomenological analyses is also shown in psychotic disorders that refuse motivational understanding, using the example of schizophrenic delusion.
Zusammenfassung"Nichts ist, wie es scheint", "nichts geschieht zufällig", und "alles ist miteinander verbunden" – diese drei Grundannahmen charakterisieren Verschwörungstheorien unterschiedlicher Provenienz. Damit zeigen sie eine deutliche Parallelität zur Struktur von paranoidem Bedeutungserleben und Wahn. Dem stehen jedoch wichtige Unterschiede gegenüber, etwa die Bildung ausgedehnter Gruppen von Verschwörungsgläubigen, denen keine paranoiden "Wahngemeinschaften" entsprechen. Der Aufsatz untersucht zunächst beide Phänomene vergleichend und wendet sich dann der Frage zu, wie die Virtualisierung der Kommunikation in den sozialen Medien die Bildung von verschwörungstheoretischen Gemeinschaften begünstigt.
Abstract Im Mittelpunkt dieses Beitrags zu Grundlagen der psychiatrischen Anthropologie steht die spezifische Vulnerabilität der psychischen Organisation des Menschen. Diese wird anhand von zwei Leitfragen untersucht, die sich auf die Entgleisungsmöglichkeiten der psychischen Struktur und auf problematische und überfordernde Bedingungen der menschlichen Existenz beziehen. Als wichtige Komponenten dieser Vulnerabilität werden die besondere Offenheit, Ungesichertheit und inhärente Widersprüchlichkeit der Organisations- und Daseinsform des Menschen identifiziert. Demnach sind die höheren Freiheitsgrade, die die psychophysische Organisation des Menschen mit sich bringt, zugleich auch wesentliche Gründe für die Prekarität und Verletzbarkeit der menschlichen Existenz. Ziel des Beitrags ist ein vertieftes Verständnis der leidvollen Widersprüche und Konflikte im Leben insbesondere psychisch kranker Menschen.