L'autogestion en chantier: les gauches françaises et le "modèle" yougoslave : (1948-1981)
In: Gauches d'ici et d'ailleurs
24 Ergebnisse
Sortierung:
In: Gauches d'ici et d'ailleurs
World Affairs Online
In: Histoire de la France aux XIXe et XXe siècles, 60
World Affairs Online
In: La part des hommes
World Affairs Online
In: Revue d'études comparatives est-ouest: RECEO, Band 1, Heft 1, S. 81-113
ISSN: 2259-6100
Au début des années 1950, les socialistes français, comme d'autres partis socialistes et sociaux-démocrates européens, nouent des relations avec les communistes yougoslaves, pourtant très éloignés de leur culture politique. Ils entament avec eux un étonnant dialogue doctrinal et observent avec le plus grand intérêt l'expérience d'autogestion ouvrière qui s'engage à ce moment au pays de Tito. Ces socialistes SFIO (Section française de l'Internationale ouvrière), si peu novateurs dans leur propre approche des questions économiques et sociales, se sont révélés d'efficaces et précoces artisans de l'émergence d'un mythe yougoslave en France. Ils ont ainsi, paradoxalement, pris leur part dans l'acclimatation de ces idées autogestionnaires qui, à la faveur de Mai 68, ont voulu balayer le socialisme parlementaire traditionnel qu'ils incarnaient aux yeux de la « nouvelle gauche ». Archives et sources imprimées permettent de reconstituer cet épisode méconnu de la Guerre froide.
In: International review of social history, Band 59, Heft 2, S. 315-317
ISSN: 1469-512X
In: 1968 und die Arbeiter: Studien zum "proletarischen Mai" in Europa, S. 252-274
Der eine außergewöhnliche Resonanz findende Arbeiterstreik von 1973 in der französischen Uhrenfabrik Lip in Besancon, die große Anzahl von Studien, Zeitschriften und Tagungen sowie die Vielzahl lokaler, politischer, sozialer und kultureller Initiativen, die alle von der Idee der Selbstverwaltung inspiriert waren, lassen die Aussage zu, dass die Ereignisse von 1968 ein "Zeitalter der Selbstverwaltung" in Frankreich eingeläutet haben. Um so erklärungswürdiger ist es nach Ansicht des Autors, dass sich dieser "Traum" innerhalb weniger Jahre im Nichts auflöste und das Konzept der Selbstverwaltung wieder in Vergessenheit geriet. Wie ist die Idee der Selbstverwaltung einzuschätzen? War sie eine Utopie der Arbeiterschaft, der Ausdruck einer sozialen Bewegung und nur ein politisches Schlagwort? Der Autor zeichnet zum Verständnis dieses Phänomens die kurze Phase der Selbstverwaltung in Frankreich vor und nach dem Mai 1968 nach und beschreibt den Höhepunkt und Niedergang dieser politischen Utopie in den 1970er und 1980er Jahren. (ICI2)
In: Recherche socialiste: revue de l'Office Universitaire de Recherche Socialiste, Heft 31-32, S. 72-78
ISSN: 1283-7393
In: Sociétés & représentations: les cahiers du CREDHESS, Band 10, Heft 3, S. 303-307
ISSN: 2104-404X
In: Revue d'histoire moderne et contemporaine, Band 38, Heft 1, S. 141-153
In: Le mouvement social, Heft 153, S. 47
ISSN: 1961-8646
In: Le mouvement social, Band 153, Heft 3, S. 47-62
ISSN: 1961-8646
Résumé
In: La CGT dans les années 1950, S. 355-369
In: Global studies quarterly: GSQ, Band 2, Heft 3
ISSN: 2634-3797
AbstractHow do human rights activists imagine transitional justice amid sociopolitical conflicts that surface after peace agreements? Since its inception in the 2016 peace accords, Colombia's renewed endeavor to come to terms with its violent past has been overshadowed by massive protests and political polarization. In this article, I argue that populism, defined as a grid of intelligibility to make sense of frustrated demands and engage in politics, can help us understand the protest discourses of human rights defenders on transitional justice as they emerge from experiences with political marginalization and broken state promises. Based on interviews during six months of fieldwork in different conflict-affected regions, I contend that human rights defenders imagine transitional justice in terms of a larger political struggle that exceeds justice for past atrocities and can be described through three tropes that both resound with and challenge populism debates: truth as the frontier of political confrontation with right-wing elites, the "rights-defending victim" as a form of popular subjectivity and political underdog, and liberal overhaul of corrupted democratic institutions. Conceptually, my reconstruction of activist discourses serves a two-fold purpose: it bridges debates on transitional justice and contentious politics, and constructively challenges the ostensible incompatibility of human rights and populism.
In: Ventunesimo secolo: rivista di studi sulle transizioni, Heft 46, S. 5-10
ISSN: 1971-159X