Politics and economics of ethanol and biodiesel production and consumption in Brazil
In: DBFZ-Report 15
7 Ergebnisse
Sortierung:
In: DBFZ-Report 15
In: DBFZ-Report 15
Biofuel production has grown considerably between 2004 and 2009. Global ethanol production more than doubled from 30 to 76 billion litres (1,609 PJ1) while global biodiesel grew eight-fold from 2 to 17 billion litres (550 PJ2) (REN21 Secretariat 2010, 13). In 2008, biofuels provided 2,109 PJ of fuel consumption, while global oil and natural gas consumption for the transport sector amounted to 93,282 PJ (International Energy Agency 2010). Mandatory blending of biofuels has been enacted in at least 41 states/provinces and 24 countries at the national level in 2009, and the EU Directive 2009/28/EC mandates the member states to ensure that at least 10% of the final consumption of energy in transport shall come from renewable sources (European Parliament 2009). Although specific framework conditions and objectives of these programmes differ from country to country, the following overall driving forces can be identified since they represent global challenges (International Transport Forum of the Organisation for Economic Co-operation and Development 2008a, 4). [. aus der Einleitung]
BASE
In: GLQ: a journal of lesbian and gay studies, Band 12, Heft 2, S. 171-196
ISSN: 1527-9375
In: Diskussionsbeiträge des Fachbereichs Wirtschaftswissenschaft der Freien Universität Berlin 2005,12
In: Volkswirtschaftliche Reihe
Im Folgenden sollen anhand von einigen Tabellen und Grafiken die Erfahrungen Brasiliens mit Ethanol dargestellt und seine Pläne auch im Hinblick auf Biodiesel erläutert werden. Dabei stehen die Kosten-Nutzen-Analyse und die political economy im Vordergrund, die wiederum eingebettet sind in die landesspezifischen kulturellen und sozialen Rahmen-bedingungen. Es soll überprüft werden, ob - so wie Abbildung 1 suggeriert - mittels der Produktion von Biotreibstoffen für die Automobilzivilisation die Versöh-nung des alten agrarischen Brasiliens mit dem biotechnologischen Zeitalter gelingen kann. Stets wird dabei der Bezug zu den globalen und den europäischen Diskursen und Interessen im Auge behalten. Anstelle von konkreten Handlungsempfehlungen werden am Ende verschiedene Szenarien und mögliche Pfade für eine nachhaltige Treibstoffpolitik vorgestellt.
BASE