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Bildungsungleichheit – Alles eine Frage der Familie?!
In: Bildungsgerechtigkeit, S. 187-200
Parental Influences on Adolescents' Negative Attitudes Toward Immigrants
In: Journal of youth and adolescence: a multidisciplinary research publication, Band 44, Heft 9, S. 1787-1802
ISSN: 1573-6601
Early Adolescents' Development of Academic Self‐Concept and Intrinsic Task Value: The Role of Contextual Feedback
In: Journal of research on adolescence, Band 25, Heft 3, S. 459-473
ISSN: 1532-7795
In this study, we investigate the extent to which achievement‐related feedback in two academic domains (mathematics and language) originating from two contexts (school and family) predicts early adolescents' domain‐specific academic self‐concept and intrinsic task values in Germany (N = 1,190, age range 10–13) and the United States (N = 1,953, age range 10–14). We examined the mediating role of both parents' competence perceptions and the early adolescents' academic self‐concepts linking grades and intrinsic value. Within‐ and cross‐domain effects were tested at each stage of the mediation. As predicted, in both countries the associations of grades with the academic self‐concepts are mediated by the parents' competence perceptions. The association of academic feedback with intrinsic task value is mediated through the students' academic self‐concepts.
Secondary School Transition and the Use of Different Sources of Information for the Construction of the Academic Self‐concept
In: Social development, Band 21, Heft 3, S. 537-557
ISSN: 1467-9507
AbstractThis study focuses on processes involved in students' academic self‐concept constructions before, during, and after secondary school transition. The study is based on a four‐wave longitudinal dataset (N = 1953). Structural equation modeling showed that during school transition, the impact of grades on students' academic self‐concepts in Math and English decreased whereas the effects of maternal competence perceptions increased. After the transition, the effects of grades increased, while the effects maternal competence beliefs decreased again. The results are interpreted in terms of differential emphasizing of sources of information for students' self‐concept construction. During school transition, elementary school grades lost informational value for self‐evaluations due to the changed frame of reference. To secure stable and valid self‐assessments, students emphasized other sources than grades; in this, case information obtained through parental competence appraisals. After transition, when valid grades were available for the students' constructions again, the temporarily heightened parental influence decreased again.
Individuelle Bedingungen für erfolgreiche Bildungskarrieren bei Schülerinnen und Schülern mit Migrationshintergrund
In: Diskurs Kindheits- und Jugendforschung: Discourse : Journal of Childhood and Adolescence Research, Band 7, Heft 4, S. 473-480
ISSN: 2193-9713
Die Autoren stellen das Projekt KuBiS ("Kompetenzunterschiede und Bildungsgangwechsel bei Schülerinnen und Schülern mit Migrationshintergrund") vor, welches individuelle Bedingungen untersucht, die bei Migrantenschülern Kompetenzunterschiede und Bildungsgangwechsel erklären können. Anhand einer Sekundäranalyse der PISA-E 2003 Daten sowie einer eigenen Längsschnittstudie an bayerischen Mittelschulen wird die Annahme überprüft, dass die Varianz innerhalb der Gruppe der Migrantenjugendlichen durch deren Bildungsaspirationen, akademisches Selbstkonzept und Lernmotivation erklärt werden kann. Dabei wird diesen drei Variablen eine vermittelnde Funktion zwischen den kontextuellen Merkmalen Migrationsstatus und Kapitalausstattung einerseits und den abhängigen Variablen Bildungsgang und Kompetenzniveau andererseits zugeschrieben. Aus den empirischen Ergebnissen des Projekts lassen sich auch pädagogische Schlussfolgerungen für die Praxis ableiten, die über eine Identifikation von Migranten als Risikogruppe hinausgehen. Gefördert wird das Projekt durch das Bundesministerium für Bildung und Forschung in Ankopplung an Large-Scale-Assessments. Ziel dieses Programms ist die Förderung von Forschungsvorhaben, die internationalen und nationalen Large-Scale-Assessments im Schulbereich vorausgehen, diese begleiten oder ihnen folgen. (ICI2)
Erfassung interkultureller Kompetenzen bei Kindern und Jugendlichen: das Würzburger Interkulturelle Kompetenz-Inventar (WIKI-KJ)
In: Diskurs Kindheits- und Jugendforschung: Discourse : Journal of Childhood and Adolescence Research, Band 6, Heft 4, S. 429-452
ISSN: 2193-9713
"Die vorliegende Arbeit stellt einen Fragebogen zur Erfassung interkultureller Kompetenz in Kindheit und Jugendalter vor. Die zentralen Dimensionen Kontakthäufigkeit mit anderskulturellen Peers, die Adaptivität des Kontaktverhaltens, die Offenheit für interkulturelle Kontakte sowie der interkulturelle Wissenstransfer werden zeitökonomisch und altersangemessen erfasst. Die Faktorenstruktur sowie die psychometrischen Eigenschaften des Fragebogens wird anhand einer Primar- (n=546) und einer Sekundarschulstichprobe (n=976) überprüft. In einer konfirmatorischen Faktorenanalyse erweist sich die Vier-Faktorenstruktur in beiden Stichproben als optimal. Die Reliabilitäten und Trennschärfen zeigen ebenfalls eine psychometrisch gute Erfassung interkultureller Kompetenz an." (Autorenreferat)
Parental and school effects on students' occupational exploration: A longitudinal and multilevel analysis
In: Journal of vocational behavior, Band 77, Heft 1, S. 50-57
ISSN: 1095-9084
Adolescents' attitudes towards foreigners: associations with perceptions of significant others' attitudes depending on sex and age
In: Diskurs Kindheits- und Jugendforschung: Discourse : Journal of Childhood and Adolescence Research, Band 3, Heft 3, S. 321-337
ISSN: 2193-9713
'The present study examines associations between adolescents' attitudes towards foreigners and their perceptions of the same attitudes among their parents, friends, and teachers. Questionnaire data from a sample of 518 students attending 6th, 8th, 10th, and 12th grade of German high-track schools addressed students' own attitudes and their reports on the reference persons m their proximal contexts. Analyses of individual profile correlations suggest strong correspondences between adolescents and their perceived contexts which slightly decrease depending on age. Processes of projection are discussed as a possible explanation of the strong associations observed as well as to the age-graded pattern of correlations.' (author's abstract)|
Ausländerfeindliche Einstellungen von Schülern und wahrgenommene Einstellungen im sozialen Umfeld
In: Zeitschrift für politische Psychologie: ZfPP ; offizielles Organ der Sektion Politische Psychologie im Berufsverband Deutscher Psychologinnen und Psychologen (BDP) ; offizielles Organ der Walter-Jacobsen-Gesellschaft e.V. für Politische Bildung und Politische Psychologie (WJG), Band 11, Heft 4, S. 345-359
ISSN: 0942-9867
"Im Zentrum der Studie stehen Zusammenhänge zwischen den Einstellungen jugendlicher Schüler zu Ausland und Ausländern einerseits und den parallelen Einstellungen, die die Schüler bei ihren Eltern, Freunden und Lehrern wahrnehmen. Die Analysen querschnittlich erhobener Daten von 859 Schülern der 6., 8. und 10. Klassenstufe ergaben Korrelationen einer Größenordnung, die deutlich über bislang ermittelte Zusammenhänge zwischen den Einstellungen von Jugendlichen und Personen in ihrem Umfeld hinausgehen. Altersgradierte Variationen in der Enge der Zusammenhänge tragen zu der Vermutung projektiver Prozesse im Dienste der Bestätigung eigener Einstellungen bei." (Autorenreferat)
Region und soziale Ungleichheit
In: Empirische Bildungsforschung: Gegenstandsbereiche, S. 209-219
"Der Beitrag beschäftigt sich mit der Frage, welche Rolle die Region als soziale Ungleichheitsdimension für Bildungsprozesse spielt. Nicht nur soziale Gruppen, sondern auch Bildungseinrichtungen sind im Raum ungleich verteilt. Dadurch ergeben sich sozial selektive Angebots-Nachfragestrukturen, deren Auswirkungen auf die Bildungsbeteiligung
näher nachgegangen wird." (Autorenreferat)