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Von einem Pädagogen und einer Psychologin verfasstes Arbeitsbuch zur Evaluation. Methodologisch-didaktisch aufgebaut, mit vielen Praxisbeispielen, Kontrollfragen, Literaturangaben etc. Eine dem Buch beiliegende CD-ROM ist mit wichtigen Textstellen, Definitionen, grafischen Darstellungen und sowohl Rechen- als auch Zahlenbeispielen sehr gut ausgestattet. Das Buch ist als Überblick und praktischer Einstieg ins Thema hervorragend geeignet. Es bietet aber auch Formeln und Berechnungsarten für Fortgeschrittene. Vom Ansatz (nicht aber von der Praktikabilität) her vergleichbar: H. Wottawa "Lehrbuch Evaluation" (Bern 2003; hier nicht angezeigt). Wenn man berücksichtigt, in wie vielen Bereichen (Bildung, Sozialeinrichtungen u.a.) mittlerweile Evaluation für die Mittelvergabe eine große Rolle spielt, dann bietet dieses Buch eine gute Informationsgrundlage (Ausnahme: Qualitätsmanagement nach DIN-EN-ISO 9000ff. wird nicht behandelt) für Betroffene, Durchführende und Studierende in den Sozial- und Wirtschaftswissenschaften. (2)
Gerade der Praxis im Bereich der Prävention und Intervention von Aggression und Gewaltunter Kindern und Jugendlichenklafft eine erschreckende Lücke zwischen verbreiteten Mythen in und Erkenntnissen der Grundlagen- und Anwendungsforschung. Ausgewiesene Experten im Bereich der psychologischen, pädagogischen und soziologischen Forschung sowie erfahrene Prak-tiker im Bereich der Aggressionsprävention wollen mit diesem Band dazu beitragen, diese Lücke zu schließen. Zunächst werden ausgewählte Themen, Theorien und empirische Erkenntnisse zu der Frage behandelt, wie Aggression und Gewalt unter Kindern und Jugendlichen zu erklären sind. Weitere Beiträge diskutieren Möglichkeiten zur Eindämmung von Aggression und Gewalt unter Kindern und Jugendlichen, wobei insbesondere auf die Frage nach empirischen Erkenntnissen zu ihrer Wirksamkeit Wert gelegt wird. Abschließend informieren mehrere Beiträge über konkrete Erfahrungen mit der Umsetzung sowie der Wirksamkeit spezi.scher Interventions- und Präventionsprogramme.
In ihrem Fachgebiet ausgewiesene Experten aus Psychologie, Pädagogik, Soziologie und Politikwissenschaft beschreiben Phänomene von Aggression und Gewalt unter Kindern und Jugendlichen und versuchen Erklärungsansätze zu finden. Sie diskutieren auch Möglichkeiten zur Eindämmung von Gewalt, insbesondere durch spezifische Interventions- und Präventionsprogramme, und berichten über Erfahrungen aus der Praxis. Eine fundierte Ergänzung zu den inzwischen zahlreichen Analysen, Hilfen und Ratgebern zu dieser Thematik, vgl. zuletzt die aktuelle Analyse von Klaus Hurrelmann (2007). Für Studierende und für interessierte Praktiker in Schule und Jugendhilfe-Einrichtungen. (3 S)
In: Analyses of social issues and public policy, Band 16, Heft 1, S. 435-438
ISSN: 1530-2415
Given that media violence is still a heated debate (and that "motivated science reception" is likely to occur in such debates), reviews like the present one are very helpful. One noteworthy aspect of the present review is that it looks ahead and suggests useful pathways for parents, policy‐makers, and the media industry. In all of these pathways, researchers play a key role. Media researchers should now focus on the wealth of research questions that the evolution of (violent and nonviolent) media, especially video games, has opened up.
In: Social psychology, Band 41, Heft 1, S. 20-26
ISSN: 2151-2590
Research has demonstrated that repeat offenders are generally punished more severely than first-time offenders. In the present article, we argue that this should particularly be true if the offender is a member of one's own social category. A group of 86 students were told about a fellow student who hid books from the university library. The student was either an ingroup or an outgroup member and was either a first-time or a repeat offender. As expected, repeat ingroup offenders were more severely punished than first-time ingroup offenders; this effect was mediated by anger/outrage and societal concerns. If the offender was an outgroup member, however, criminal history did not influence punitive reactions.
In: Journal of Experimental Social Psychology, Band 45, Heft 4, S. 840-844
"The present article investigates the conditions under which vengeful episodes are satisfactory for the victim/avenger. Two hypotheses are tested simultaneously: (1) Victims are satisfied if they see the offender suffer, even if this suffering was imposed by fate ("comparative suffering" hypothesis); (2) Victims are satisfied if the offender signals that he understands why revenge was imposed upon him ("understanding" hypothesis). A laboratory experiment is described in which the source of the offender's suffering (revenge vs. fate) and the offender's understanding for the cause of his suffering were varied. As an implicit measure of goal fulfillment, participants completed a lexical decision task that measured the relative accessibility of aggression-related words (compared to non-aggressive words). The results corroborate the understanding hypothesis: Participants showed higher levels of implicit goal fulfillment if they decided to take revenge and if the offender signaled understanding for the vengeful response. The findings are discussed with regard to the question what people hope to achieve when they take revenge." [author's abstract]
In: SAGE Research Methods. Cases
We describe a psychological research project aimed at testing whether people are more likely to approve of personal retaliation when they are forced to answer spontaneously than when they have ample time to contemplate their answers. To test this hypothesis, we ran an online study that included an experimental manipulation: one-third of our participants had to complete a cognitively demanding secondary task while answering questions ("cognitive load" condition), another one-third was asked to take as much time as they wanted to answer the questions ("deliberate thought" condition), and the final one-third received no specific response instruction (control condition). Here, we describe the challenges we were faced with when we designed and ran the study. The most important challenge was to find a paradigm to manipulate spontaneous versus deliberate responding that would be feasible in an online study. Another challenge was that we were measuring people's responses to a real-life case of personal retaliation (the case of Ameneh Bahrami), which turned out to be a complex case that took a number of turns. We describe the methodological decisions we made and the reasons underlying these decisions.
In: Societies: open access journal, Band 3, Heft 4, S. 383-398
ISSN: 2075-4698
In order to improve the understanding of media violence effects, it is crucial to extend knowledge about factors that threaten the validity of such effects in empirical research. Research artifacts can be expected when participants are (a) aware of a scientist's hypothesis, (b) motivated to confirm or disconfirm the hypothesis, and (c) capable of manipulating their responses in line with their motivation. Based on social identity theory (SIT) and self-categorization theory (SCT), we assumed that identifying with the social group of video game players would provide a motivation to disconfirm the "violent video games increase aggression" hypothesis. We further assumed that the use of nontransparent aggression measures and cover stories would prevent research artifacts. Our results showed that highly identified (compared to lowly identified) players of video games reported less aggression on a transparent aggression measure but not on a nontransparent aggression measure. However, providing participants with a cover story did not prevent hypothesis awareness nor eliminate hypothesis-disconfirming response patterns. These results provide empirical support for the ideas that (a) motivational factors may contribute to a biased estimation of media violence effects, (b) cover stories may not always be effective, and (c) the use of nontransparent aggression measures can provide a valid methodological approach for avoiding biases in media effects research.
In: Justice and Conflicts, S. 169-183
In: Sozialpsychologie politischer Prozesse: Beiträge des 18. Hamburger Symposions zur Methodologie der Sozialpsychologie, S. 58-84
"Seit Anfang der 90er Jahre werden fremdenfeindliche Straftaten in den neuen Bundesländern auffallend häufiger begangen als in den alten Bundesländern. Ausgehend von einer Verknüpfung mehrerer Theorien der Fremdenfeindlichkeit wird in dieser Arbeit die Hypothese untersucht, dass Fremdenfeindlichkeit durch relative Deprivation im innerdeutschen Ost-West-Vergleich verursacht wird. Relative Deprivation und Fremdenfeindlichkeit wurden in den Jahren 1996, 1998 und 2000 an einer Stichprobe von Ost- und Westdeutschen gemessen. Längsschnittliche Regressionsanalysen zeigen, dass Fremdenfeindlichkeit bei Ostdeutschen entgegen der Hypothese nicht mit relativer Deprivation erklärt werden kann. Bei Westdeutschen hingegen fand sich ein negativer Effekt relativer Privilegierung auf Fremdenfeindlichkeit. Je weniger privilegiert sich Westdeutsche im Vergleich zu Ostdeutschen erlebten, desto höher war ihre Fremdenfeindlichkeit. Dieser Effekt kann als Verschiebung einer Defensivreaktion Westdeutscher interpretiert werden, die den Verlust ihrer privilegierten Lebensverhältnisse fürchten und die aus dieser Furcht resultierende Feindseligkeit leichter auf Fremde als auf Ostdeutsche richten können." (Autorenreferat)