One wave of reforms, many outputs: the diffusion of European asylum policies beyond Europe
In: Journal of European public policy, Band 25, Heft 7, S. 1068-1087
ISSN: 1466-4429
10 Ergebnisse
Sortierung:
In: Journal of European public policy, Band 25, Heft 7, S. 1068-1087
ISSN: 1466-4429
In: Journal of European public policy, Band 25, Heft 7, S. 1068-1087
ISSN: 1350-1763
World Affairs Online
In: Demokratie und Islam, S. 305-327
In: Demokratie und Islam: theoretische und empirische Studien, S. 305-327
In: Austrian journal of political science: OZP, Band 46, Heft 3, S. 11
ISSN: 2313-5433
Die multikulturalistische politische Theorie von Will Kymlicka, die sich mit den Bedingungen von "guter" Demokratie in kulturell heterogenen Gesellschaften befasst, formuliert zwei zentrale Forderungen: Die Forderung nach sozialer sowie politischer Anerkennung kultureller Minderheiten. Wie relevant sind diese Anerkennungs-Maximen im Kontext innerstaatlicher Konflikte? Ziel dieser Arbeit ist es, Ansätze der multikulturalistischen Theorie und der empirischen Konfliktforschung in einen Dialog zu bringen. Zu diesem Zweck wurde eine erste Regressionsanalyse durchgeführt. Diese erste tentative empirische Untersuchung generiert drei zentrale Ergebnisse: Von den geforderten Maßnahmen politischer Anerkennung entfalten allein die politischen Repräsentationsrechte die erwartete konfliktmindernde Wirkung. Im Gegensatz dazu haben Autonomierechte keine Wirkung, beziehungsweise eine den Erwartungen entgegengesetzte, also konfliktsteigernde Wirkung. Die Toleranz einer Gesellschaft weist ebenfalls keine konfliktmindernde Wirkung auf. Wichtigste (multikulturalistische) Erkenntnis hierbei ist, sowohl für die Wissenschaft als auch für die mit kulturellen Konflikten befassten Politikpraktiker, dass politische Anerkennungsrechte, wenn überhaupt, erst dann wirkungsvoll sind, wenn sich jene Gruppen, die davon profitieren sollen, auch tatsächlich dadurch anerkannt fühlen.
In: Journal of European integration: Revue d'intégration européenne, Band 42, Heft 7, S. 991-1008
ISSN: 1477-2280
In: Journal of European integration, Band 42, Heft 7, S. 991-1008
ISSN: 0703-6337
World Affairs Online
While the conditions under which states introduce power-sharing and autonomy rights for minorities are well researched, the reasons why they do so to varying degrees are less known. This article introduces the argument that the level of certainty about a country's future democratic development explains variation in the extent of minority rights across states. Ethnic groups assess the chance for successful democratic transition and, if they are optimistic about the prospects, they are satisfied with limited minority governing rights. In contrast, groups that are uncertain about their future position in power relations and that fear an autocratic backlash, request extensive power-sharing and autonomy rights. Democratic prospects and the extend of minority governing rights are, thus, negatively correlated. This theoretical proposition finds support in the analysis of seven former Yugoslav countries, which shows that states with more pessimistic democratic prospects at independence, introduced more extensive minority governing rights afterwards. This innovative argument contributes to the literature focusing on the preferences of a country's elites by highlighting the role of citizens' interests.
BASE
While the conditions under which states introduce power-sharing and autonomy rights for minorities are well researched, the reasons why they do so to varying degrees are less known. This article introduces the argument that the level of certainty about a country's future democratic development explains variation in the extent of minority rights across states. Ethnic groups assess the chance for successful democratic transition and, if they are optimistic about the prospects, they are satisfied with limited minority governing rights. In contrast, groups that are uncertain about their future position in power relations and that fear an autocratic backlash, request extensive power-sharing and autonomy rights. Democratic prospects and the extend of minority governing rights are, thus, negatively correlated. This theoretical proposition finds support in the analysis of seven former Yugoslav countries, which shows that states with more pessimistic democratic prospects at independence, introduced more extensive minority governing rights afterwards. This innovative argument contributes to the literature focusing on the preferences of a country's elites by highlighting the role of citizens' interests.
BASE
In: Journal of European public policy, Band 26, Heft 2, S. 246-266
ISSN: 1466-4429