Suchergebnisse
Filter
9 Ergebnisse
Sortierung:
Solidarität und transnationale Netzwerkeinbettung: Einstellungen zu länderspezifischer Finanzhilfe in zwei europäischen Ländern
Die Europäische Finanzkrise stellt eine der härtesten Prüfungen für die EU dar. Ausgelöst von einer globalen Finanzkrise gerieten mehr und mehr EU Staaten in Staatsschuldenkrisen, die sie ohne Hilfe der EU nicht selbst lösen konnten. Da weder Kredite des IWF und der EU, noch die temporäre "Europäische Finanzstabilisierungsfazilität" ausreichten, wurde nach der Ergänzung des Lissabon-Vertrages um Artikel 136(3) der dauerhafte "Europäische Stabilitätsmechanismus" implementiert, der als Einstieg in eine europäische Finanzpolitik gewertet werden kann. Soziologisch betrachtet finden wir hier eine bedeutende Vertiefung europäischer Systemintegration vor. Nun stellt sich die Frage, welche Effekte diese Systemintegration auf die europäischen Bürger ausübt, d.h. ob der Systemintegration auch eine Sozialintegration folgt. Als Indikator für geglückte Sozialintegration wird das Bestehen grenzüberschreitender informeller Solidarität unter den europäischen Bürgern herangezogen, die über Einstellungen zur länderspezifischen Finanzhilfe an die EU Mitgliedsstaaten Irland, Griechenland, Spanien und Italien operationalisiert wird. Analysiert werden Daten einer Umfragestudie "Fiskalische Solidarität in der Europäischen Union" (FSEU), die 2012 in Deutschland und Portugal durchgeführt wurde.Die Ergebnisse der Studie zeigen, dass die der beschleunigten Systemintegration folgende Sozialintegration begrenzt ist. Solidarische Einstellungen werden vorwiegend von der eigenen Betroffenheit bestimmt. So befürworten Portugiesen, deren Land selbst stark von der Finanzkrise stark betroffen ist, Finanzhilfe eher als Deutsche, die in einem wirtschaftlich stabilen Land leben. Personen mit europäischer Identität favorisieren länderspezifische Finanzhilfe, während nationalistisch eingestellte Personen diese zurückweisen. Zudem beeinflusst Netzwerkeinbettung die Entscheidung, ob Finanzhilfe gewährt werden soll. Regelmäßige Kontakte zu EU Ausländern rufen Ablehnung von Finanzhilfe an südeuropäische Länder und Irland hervor. Trennt man die Netzwerkkontakte nach Kontakten in die südeuropäischen EU-Mitgliedstaaten und Irland auf, so zeigt sich, dass Netzwerkeinbettung in Erstere Ablehnung und in Letzteres Akzeptanz von Finanzhilfe hervorrufen. So scheint die Netzwerkeinbettung die Einschätzung, ob bestimmte Länder würdige Empfänger von Finanzhilfe sind, die aus öffentlich zugänglichen Informationen getroffen werden, zu verstärken. Südeuropäische Länder scheinen in der öffentlichen Wahrnehmung selbstverschuldet in die Krise geraten zu sein und die Rückzahlungskapazität der Finanzhilfe erscheint begrenzt, da hier starke korrupte Strukturen vorherrschen, die wiederum durch auf Statuserhalt angelegte Wohlfahrtsysteme gefestigt werden. Zudem zeigen massive öffentliche Demonstrationen auf, dass die Finanzhilfe und Austeritätspolitik von den Bürgern unerwünscht ist. Irland hingegen erscheint als würdig bedürftig, da es weniger korrupte staatliche Strukturen aufweist, ein auf Eigeninitiative angelegtes liberales Wohlfahrtssystem hat und derart massive Demonstrationen gegen die Sparpolitik, wie sie in Südeuropa stattfanden, nicht erfolgten.
BASE
Network Composition, Individual Social Capital and Culture: Comparing Traditional and Post-Modernized Cultures
In: Sociological research online, Band 22, Heft 2, S. 59-78
ISSN: 1360-7804
This article addresses the influence of cultural background on the access to social capital in family and friendship networks. We will analyze four different culture groups: Czechs and Russians (Muscovites) both representing post-modernized cultures and Dagestans and Chechens both representing traditional cultures. The data will be analyzed using univariate comparisons and fixed effects regressions. Our results indicate that cultural background does not play such a crucial role for social network composition and social capital access through the family or friends. In both cases, Dagestans, Chechens and Czechs access significantly less social capital than do the Russians (Muscovites), however only if Russians (Muscovites) are in frequent contact with their families or have large friendship networks. In other words, network embeddedness seems to play a more important role than cultural background for social capital access.
Network Composition, Individual Social Capital and Culture: Comparing Traditional and Post-Modernized Ethnic Groups
In: Higher School of Economics Research Paper No. WP BRP 38/SOC/2014
SSRN
Working paper
Is there a European solidarity?: Attitudes towards fiscal assistance for debt-ridden European Union member states
This paper analyses if European citizens are willing to show solidarity with debt-ridden EU member states during the recent crisis. Based on a theoretical concept comprehending four di-mensions of solidarity - generalised willingness to support, existence of social cleavages, rea-sons of supporting others, acceptance of conditions a crisis country has to meet to receive as-sistance - we derived hypotheses stating that the existence of a European wide solidarity is rather unlikely. We analysed data from two Eurobarometer surveys 2010 and 2011 and a unique survey conducted in Germany and Portugal in 2012. Descriptive and multilevel analyses indi-cated that in 2010 and 2011, a narrow majority of all EU citizens supported fiscal assistance for crisis countries, and socio-economic and cultural cleavages in attitudes regarding financial as-sistance for crisis countries were rather low. Findings from the two country comparison showed that the willingness to show solidarity was predominantly guided by moral reasoning instead of the respondent's self-interest. However, German and Portuguese respondents disagree on austerity measures, with the exception of social spending cuts. Taken all together, we come to the conclusion that recent years have brought a new legitimacy to the use of EU bailout measures which are now a given European practice.
BASE
SSRN
Working paper
The EU Crisis and Citizens Support for a European Welfare State
Some scholars have argued that the only way to resolve the Euro crisis would be to further pursue the path of deepening the integration process by institutionalising a European welfare state. In this paper we question whether a Europeanised welfare system would be supported by European citizens. We argue that the legitimacy of a harmonisation of national welfare regimes is established if two conditions are met: Firstly, if a majority of citizens support a Europeanised social policy, and secondly, if potential cleavages which structure attitudes towards European social policy are relatively weak. Using data from a survey conducted in Germany, Poland, and Spain, descriptive findings show that a majority supports the idea of Europeanisation of social policy. Further, multivariate analysis prompts the conclusion that the chances of the emergence of social cleavages are relatively small. This brings us to an optimistic conclusion: We suppose that the potential for political mobilisation against Europeanisation of social policy is rather low.
BASE
The EU crisis and citizens support for a European welfare state
In: Berliner Studien zur Soziologie Europas / Berlin Studies on the Sociology of Europe (BSSE), Band 30
"Some scholars have argued that the only way to resolve the Euro crisis would be to further pursue the path of deepening the integration process by institutionalising a European welfare state. In this paper we question whether a Europeanised welfare system would be supported by European citizens. We argue that the legitimacy of a harmonisation of national welfare regimes is established if two conditions are met: Firstly, if a majority of citizens support a Europeanised social policy, and secondly, if potential cleavages which structure attitudes towards European social policy are relatively weak. Using data from a survey conducted in Germany, Poland, and Spain, descriptive findings show that a majority supports the idea of Europeanisation of social policy. Further, multivariate analysis prompts the conclusion that the chances of the emergence of social cleavages are relatively small. This brings us to an optimistic conclusion: We suppose that the potential for political mobilisation against Europeanisation of social policy is rather low." (author's abstract)