Basu (2006) argues that the prevalence of 99 cent prices in shops can be explained with rational consumers who disregard the rightmost digits of the price. This bounded rational behaviour leads to a Bertrand equilibrium with positive markups. We use data from an Austrian price comparison site and find results highly compatible with Basu's theory. We can show that price points - in particular prices ending in 9 - are prevalent and have significant impact on consumer demand. Moreover, these price points are sticky; neither the price-setter itself wants to change them neither the rivals do underbid these prices, if they represent the cheapest price on the market. -- Competitive Behaviour ; Pricing Behaviour ; E-Commerce ; Pricing in the Nines ; Focal Pricing
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In: Zeitschrift für Umweltpolitik & Umweltrecht: ZfU ; Beiträge zur rechts-, wirtschafts- und sozialwissenschaftlichen Umweltforschung = Journal of environmental law and policy = Revue de la politique et du droit d'environnement, Band 23, Heft 2, S. 165-185
"Im Bereich der Bewertung natürlicher Ressourcen stehen einander zwei Paradigmen gegenüber, die jeweils unterschiedliche Auffassungen über das Verhältnis von Natur und Ökonomie zum Ausdruck bringen. Während die neoklassische Umweltökonomie die Frage der effizienten Ressourcennutzung auf Grundlage der Abschätzung von Kosten und Nutzen zu beantworten versucht, wird aus einer ökologischen Betrachtung diese anthropozentrische Sichtweise abgelehnt. Im Rahmen der ökologischen Umweltökonomie bildet die Natur den Mittelpunkt, der Mensch ist nur mehr ein untergeordneter Teil dieses Ökosystems. Trotz der Unterschiedlichkeit treffen beide Paradigmen normative Aussagen über die effiziente Nutzung natürlicher Ressourcen - zum Teil mit sehr unterschiedlichen Ergebnissen. Dieser Beitrag analysiert die unterschiedlichen Standpunkte und Gegensätze der beiden Anschauungen und versucht auf diese Weise, einen Beitrag zum Verständnis und damit auch zur Konfliktlösung unterschiedlicher Meinungen bzw. Forderungen in realpolitischen Problemstellungen zu leisten." (Autorenreferat)
Die Verfasser diskutieren zunächst die Datenbasis und die Identifikationsstrategie zur Berechnung der Effekte von Diskriminierung und sozialen Netzwerken. Dafür verwenden sie die Abrechnungsdaten der Oberösterreichischen Gebietskrankenkasse über den Zeitraum von 1998 bis 2007. Methodisch bedienen sie sich der in der Handelstheorie gebräuchlichen Gravitationsmodelle und übertragen diese auf das Überweisungsverhalten von Allgemeinmedizinern zu Fachärzten. Die Ergebnisse der Panelregressionen weisen darauf hin, dass das Überweisungsverhalten von Ärzten entscheidend durch Netzwerkeffekte beeinflusst wird, die sich beispielsweise im Ort der Ausbildung manifestieren. Die Verfasser legen abschließend wohlfahrtstheoretische Überlegungen hinsichtlich sozialer Netzwerk- und Diskriminierungseffekte vor. (ICE2)
Volunteering participation rates vary greatly across countries even when the potential volunteers' individual characteristics are controlled. We therefore analyze the volunteers' motives against the backdrop of the predominant political and economic environment in different countries, focusing on the state's role in influencing an individual's decision to volunteer. Combining individual-level data from the European and World Values Survey with macroeconomic and political variables for OECD countries, we identify three channels through which governmental activities influence voluntary labor: size of the state (i.e., amount of public social expenditure), political consensus between voters and the government, and government support for democratization. Adapted from the source document.
This paper explores the capability of the state to affect the individual's decision to work for free. For this purpose we combine individual-level data from the European and World Values Survey with macroeconomic and political variables for OECD member countries. Empirically we identify three channels for crowding out of voluntary labor. Firstly, an increase in public social expenditure decreases the probability that the individual will volunteer (fiscal crowding out). Secondly, a political consensus between individuals and the government also induces volunteers to reduce their unsalaried activities (consensual crowding out). And finally, the more a government supports democratization, the lower is the individual's engagement (participatory crowding out). Religiosity and a more unequal income distribution in a country increase individuals' willingness to volunteer.
This paper explores the capability of the state to affect the individual's decision to work for free. For this purpose we combine individual-level data from the European and World Values Survey with macroeconomic and political variables for OECD member countries. Empirically we identify three channels for crowding out of voluntary labor. Firstly, an increase in public social expenditure decreases the probability that the individual will volunteer (fiscal crowding out). Secondly, a political consensus between individuals and the government also induces volunteers to reduce their unsalaried activities (consensual crowding out). And finally, the more a government supports democratization, the lower is the individual's engagement (participatory crowding out). Religiosity and a more unequal income distribution in a country increase individuals' willingness to volunteer.