Am 9. November 2020 hat in Österreich die größte rassistische Polizeioperation seit 1945 stattgefunden. Unter dem Namen "Operation Luxor" wurde eine Woche nach einem gewalttätigen Anschlag in der Wiener Innenstadt eine Razzia gegen ca. 70 Personen und Einrichtungen durchgeführt. Die mehr als eineinhalb Jahre geplante Aktion gegen Anhänger*innen des sogenannten "politischen Islam" ist mittlerweile als rechtswidrig eingestuft worden. Die Beiträger*innen des Bandes setzen sich aus unterschiedlichen Perspektiven kritisch mit der Polizeioperation auseinander. Neben wissenschaftlichen Analysen verschiedener Fachbereiche kommen auch Expert*innen aus der Zivilgesellschaft zu Wort.
Am 9. November 2020 hat in Österreich die größte rassistische Polizeioperation seit 1945 stattgefunden. Unter dem Namen »Operation Luxor« wurde eine Woche nach einem gewalttätigen Anschlag in der Wiener Innenstadt eine Razzia gegen ca. 70 Personen und Einrichtungen durchgeführt. Die mehr als eineinhalb Jahre geplante Aktion gegen Anhänger*innen des sogenannten »politischen Islam« ist mittlerweile als rechtswidrig eingestuft worden. Die Beiträger*innen des Bandes setzen sich aus unterschiedlichen Perspektiven kritisch mit der Polizeioperation auseinander. Neben wissenschaftlichen Analysen verschiedener Fachbereiche kommen auch Expert*innen aus der Zivilgesellschaft zu Wort.
Islamfeindlichkeit ist in Mode gekommen. Aber woher kommt sie und wie drückt sie sich im Alltag aus? Welche politischen und akademischen Debatten stehen mit ihr in Verbindung? Welche Grenzen lassen sich zwischen einer sachlichen Debatte über 'Islam' und 'MuslimInnen' und einer in Rassismus verfallenden Generalisierung ziehen? Dieses Einführungsbuch beleuchtet institutionelle Formen des anti-muslimischen Rassismus und zeigt den Stand der Debatten zum Verhältnis von Antisemitismus und Islamophobie auf. Zum Schluss diskutiert der Autor Gegenstrategien für eine Gesellschaft mit weniger Ungleichheit.
This article discusses the emergence of a discourse on 'political Islam' in the policy circles of European elites. It interprets this discourse on one hand as a manifestation of the further criminalization of Muslimness emanating from programs of countering 'extremism' and deradicalizing Muslim youth in the wake of the global war on terror. More specifically, the discourse on 'political Islam' is seen as an extension of countering violent extremism projects to counter an alleged non-violent 'extremism.' The article discusses three cases: Austria, Germany, and France to analyze what the fight against 'political Islam' (in Austria), 'legalistic Islamism' (in Germany), and 'Islamist separatism' (in France) respectively mean. These terminologies are analyzed as 'empty signifiers' and (Foucauldian) dispositifs that are used deliberately to legitimize state interventions to shape their respective societies. It is argued that the main shared idea is not that Muslims break the law or commit violence. Rather, the argument is that Muslims use the law to subvert their European nation-states. This aims at excluding Muslims from political life and not allowing them to shape the future of these countries. A simultaneous effort is the nurturing of an unpolitical, submissive Muslim that does not question hegemonial power structures, a project which is pursued by creating a domesticated or 'national Islam.' The article discusses these three terminologies' similarities and differences in the respective countries. In sum, the apparatus of 'political Islam' is interpreted as a means to 1) push back or exclude Muslims from the public sphere; 2) crackdown on organized Muslims; and 3) silence critical voices to these policies.
In this commentary, I deal with how the governing conservative Austrian People's Party (ÖVP) managed successfully to fundamentally reshape the state's politics towards Muslim communities by introducing the terminology of 'political Islam' in the public discourse. I show how this affected the political discourse, how the governing ÖVP has been using institutions to produce knowledge in order to criminalize Muslimness, and how this also affected the work of the domestic intelligence agency and subsequently police operations. I argue that by introducing the notion of 'political Islam' came a criminalization of vocal and/or organized Muslims as well as anti-racist actors.
Seit beinahe zwei Jahrzehnten stellt Islamophobie einen inhaltlichen Schwerpunkt rechtspopulistischer Mobilisierung dar. Vor dem Beginn der Zweiten Republik hingegen bildete vor allem der Antisemitismus einen inhaltlichen Schwerpunkt populistischer Mobilisierung politischer Parteien in Österreich. Dieser Artikel nimmt eine vergleichende Perspektive zwischen antisemitischer Propaganda politischer Parteien in der Zeit vor dem austrofaschistischen System und dem Nationalsozialismus und islamophober Propaganda im zeitgenössischen Österreich auf. Insbesondere werden bestimmte antisemitische und islamophobe Topoi wie der Diskurs über die sogenannte Verjudung, wie er von 1876 bis 1934 in parteipolitischen Publikationen zirkulierte, und der Diskurs über die sogenannte Islamisierung, wie ihn die Freiheitliche Partei Österreichs (ÖVP) und die Neue Österreichische Volkspartei (ÖVP) verwenden, miteinander verglichen, um (Dis-)Kontinuitäten in der Rassifizierung des muslimischen und jüdischen Anderen herauszuarbeiten.
In: Kirchliche Zeitgeschichte: KZG ; internationale Zeitschrift für Theologie und Geschichtswissenschaft = Contemporary church history, Band 32, Heft 2, S. 277-290
The content of right-wing populism is currently built largely upon Islamophobic mobilization, whereas, before the Second Republic of Austria, anti-Semitism was the principal content of populism in Austria. This article engages in a comparative discussion of the anti-Semitic propaganda deployed by political parties before the rise of the Austrofascist state and National Socialist rule in Austria and Islamophobic propaganda in present-day Austria. Specifically, the article compares the anti-Semitic discourse of "Jewification" that circulated between 1876 and 1934 with the current Islamophobic discourse of "Islamization," which is used by political parties such as the right-wing populist Freedom Party of Austria (FPÖ) and the Christian democratic Austrian People's Party (ÖVP), which together currently form the coalition government in the Republic of Austria. This article comparatively investigates anti-Semitic and Islamophobic topoi to consider what continuities and shifts have occurred within the imagining of the (Oriental) Jewish and Muslim "other."