ABSTRACTBringing gender history, the history of the body and art history into a conversation with material culture studies, this article argues that the sudden fashionability of beards in Renaissance Europe has been intricately linked with a culture of material and visual experimentation. I propose shifting perspectives from a focus on the symbolism of beards towards examining how early modern ways of material engagement with the matter of hair crafted a visual attention to facial hair that made up the sociocultural significance of beards. Focusing on how people made hair matter, I suggest working with the concept of face‐work. In particular, this article maps how the Reformation upheavals and the rise of new visual practices dynamised Renaissance protagonists' creative engagement with facial hair as a means for staging the self.
AbstractThis article presents new evidence on the authorship and readership of the earliest printed Ottoman language materials that details the extent to which sixteenth- and seventeenth-century inhabitants of the Holy Roman Empire actively engaged in learning Ottoman. Such findings open up a new field of inquiry evaluating the Ottoman impact on the German-speaking lands reaching beyond the so-called "Turkish menace." Presenting the variety of Ottoman language students, teachers, and materials in central Europe, as well as their connections with the oral world(s) of linguistic fieldwork in the Habsburg-Ottoman contact zone, this article argues that Ottoman language learning is an important but thus far neglected element in understanding the cultural and intellectual landscape of early modern central Europe. What may appear to be experiments with linguistic riddles on first glimpse was in fact grounded in deep enthusiasm and fascination for Ottoman language learning shared among a community of Protestant semi-scholarly aficionados.
In: L' homme: European review of feminist history : revue europénne d'histoire féministe : europäische Zeitschrift für feministische Geschichtswissenschaft, Band 23, Heft 2
1. Information, Interpretation, Interaction: Global Cultures of Colophons, c. 1400–1800- Christopher D. Bahl and Stefan Hanß -- 2. A Prosopography in Circulation: Advertising Scribal Travails in Arabic Manuscripts across Early Modern South Asia- Christopher D. Bahl -- 3. Lines of Loyalties and Early Modern Cultural Diversity: Colophons as Sites of Encounters- Stefan Hanß -- 4. How to Publish a Book in the Fifteenth-Century Middle East: The Case of Ibn Nāṣir al-Dīn's "Abundant Refutation"- Laurenz Kern -- 5. Signatures of Authority: Colophons in Seventeenth-Century Melkite Circles in Aleppo- Feras Krimsti -- 6. The Making of a Local Historian in Timbuktu: The Signed Marginalia Attributed to Maḥmūd Ka'ti in the Fondo Kati Collection- Susana Molins Lliteras -- 7. From Scribal Marks to Calligraphic Signatures? Print, Scribe and Script in Early Modern European Writing Manuals- Hannah Murphy -- 8. Poetry of the Scribes: Versified Colophons and Scribal Identity in Siamese Manuscript Culture- Peera Panarut -- 9. Muslim Scribal Culture in India around 1800: Toward a Disentangling of the Mughal Library and the Delhi Collection- Nur Sobers-Khan -- 10. In Absence of a Colophon: Alternative Signing Practices in Arabic Autograph Manuscripts- Torsten Wollina -- 11. Remembering the Living and the Dead in Fifteenth-Century Armenian Colophons: The Case of Bodleian MS Marsh 438 (I-III)- David Zakarian.
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Ausgehend von einer Geschichte der Ereignisproduktion (histoire de l'événement) erforscht Stefan Hanß in einer quellenreichen Studie den Beitrag frühneuzeitlicher materieller Kultur zur Produktion von Geschichte. Am Beispiel der Seeschlacht von Lepanto (1571) wird dargelegt, wie historische Akteure im Rückgriff auf Aspekte eines historischen Ereignisses ein Paradigma formten, das für binäre Weltkonstruktionen herangezogen wurde und wird. Die Monografie beleuchtet die Produktion, Zirkulation und Rezeption von Texten ebenso wie den Gebrauch osmanischer Beutestücke und ligistischer Gegenstände, die zugehörigen Bild-, Imaginations- und Klangwelten sowie Münzen und Medaillen zur Seeschlacht. Am Beispiel der während des Ereignisses versklavten Muslime und 'befreiten' Christen werden etwa die Kommodifizierungslogiken von Lepanto aufgezeigt. Die Erforschung der Heroenkulte und Wunderdiskurse wiederum legt die Problematik der nationalen und religiösen Vereinnahmungen Lepantos dar. Hanß eröffnet in beeindruckendem Detailreichtum und auf hohem methodischen Reflexionsniveau den Blick darauf, wie zeitgenössische Reaktionen auf Umgangsweisen mit Materialität und Medialität die (Re-)Produktion von Geschichte(n) prägten. Die Verdinglichung Lepantos, so ist zu schlussfolgern, ging dabei mit Selbst- und Fremdverortungen durch Dinge einher: Insofern über Materialität und Medialität Zeugenschaft als Interpretationsanspruch auf Geschichte(n) beansprucht und durchgesetzt wurde, dient(e) die Ereignisproduktion Lepantos vor allem der Postulierung von Gruppenzugehörigkeiten. Als ein Ereignis der Teilhabe stellte Lepanto demnach kein Ereignis dar, das Kulturen trennte, sondern vielmehr eines, das Menschen verband.
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