Unsere Wohlstandsmisere - Woher? Wohin?: ein gesellschaftskritisches Essay; [Sinn des Lebens: Gott - Schicksal - Geld?]
In: Politik & Gesellschaft
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In: Politik & Gesellschaft
In: Das Recht der nationalen Revolution 5
In: New media & society: an international and interdisciplinary forum for the examination of the social dynamics of media and information change, Band 23, Heft 2, S. 237-257
ISSN: 1461-7315
This article explores the future imaginaries used in Facebook's corporate communications. It aims to reconstruct how these "Facebook Futures" are constructed over time and across different contexts by Facebook's CEO Mark Zuckerberg. Focus of the investigation is a discourse analysis of Zuckerberg's public language from 2004 to 2017. By employing qualitative and interpretive modes of enquiry, this study attempts to show (1) how Facebook's future imaginaries change over time, (2) how Facebook's central imaginaries "global connectivity" and "global community" are substantiated, and (3) how these imaginaries are supported by norms and values inherent in Silicon Valley culture. Overall, Facebook is analyzed as an example of a prophetic corporation, not only providing an explicitly corporate vision of a better world, but also blending it with the digital technologies and practices involved in making this vision reality.
In: Theorie und Praxis der Diskursforschung
In: Springer eBook Collection
Wie und warum kommunizieren Unternehmen über die Zukunft der Menschheit? In dieser Arbeit werden die Zukunftserzählungen von Facebook und SpaceX empirisch rekonstruiert. Im Zentrum der Betrachtung steht die öffentliche Kommunikation der prominenten Unternehmerfiguren Mark Zuckerberg und Elon Musk. Anhand dieser paradigmatischen Akteure wird gezeigt, auf welchen Wegen sich explizit unternehmerische Zukunftsvisionen in das Zukunftswissen der Gegenwart einschreiben. Ein kritischer Blick klärt über die Ursprünge dieser Visionen auf und offenbart, wie unternehmerische Prophetie den Möglichkeitsraum der Zukunft auf spezifische Weise verengt. Der Autor Joachim Haupt arbeitet als Berater, Dozent und Forscher an Themen der strategischen Organisationskommunikation. Er promovierte an der Universität der Künste Berlin. .
In: Theorie und Praxis der Diskursforschung
In: Theorie und Praxis der Diskursforschung
In: Research