Soziale Interaktion und regionale Arbeitsmärkte
In: Schriftenreihe volkswirtschaftliche Forschungsergebnisse 126
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In: Schriftenreihe volkswirtschaftliche Forschungsergebnisse 126
In: Handbuch Empirische Organisationsforschung, S. 95-103
In: IZA Discussion Paper No. 15717
SSRN
SSRN
In: IZA Discussion Paper No. 7200
SSRN
In: American economic review, Band 113, Heft 5, S. 1208-1254
ISSN: 1944-7981
We document the sources behind the costs of job loss over the business cycle using administrative data from Germany. Losses in annual earnings after displacement are large, persistent, and highly cyclical, nearly doubling in size during downturns. A large part of the long-term earnings losses and their cyclicality is driven by declines in wages. Key to these long-lasting wage declines and their cyclicality are changes in employer characteristics, as displaced workers switch to lower-paying firms. These losses increase with duration of nonemployment. Changes in characteristics of displaced workers or displacing firms, and other post-job loss career outcomes explain little of the cyclicality. (JEL E24, E32, J31, J63, J64, J65)
In: Journal of Contextual Economics : Schmollers Jahrbuch, Band 130, Heft 4, S. 599-608
The Research Data Centre (FDZ) of the German Federal Employment Agency (BA) in the Institute for Employment Research (IAB) was founded in 2004 and is intended mainly to facilitate access to BA and IAB micro data for non-commercial empirical research using standardised and transparent access rules. Five years after its foundation the FDZ is acknowledged as producer of innovative data products and has become an visible element of the research community. Furthermore, linkages to other data producers and the internationalization of data products and data access have been promoted by the FDZ.
In: IZA Discussion Paper No. 9850
SSRN
In: IZA Discussion Paper No. 13189
SSRN
Working paper
Die Forschung in den Sozial- und Wirtschaftswissenschaften ist immer öfter auf einen abgesicherten Zugang zu Forschungsdaten angewiesen, da ansonsten die Anforderungen des Datenschutzes nicht erfüllt werden können. Remote-Access-Lösungen bieten hier einen komfortablen Datenzugang und ermöglichen gleichzeitig einen hohen Sicherheitsstandard. Der Text klärt kurz Begrifflichkeiten und Rahmenbedingungen des Datenzugangs in den Sozial- und Wirtschaftswissenschaften und beschreibt daraufhin Funktionsweisen und Ausformungen des Remote Access. Als exemplarische Lösungen werden Remote-Access-Verfahren von fünf deutschen Forschungsdatenzentren (FDZ), die im "Rat für Sozial- und Wirtschaftsdaten" (RatSWD) organisiert sind, dargestellt. Dabei werden für jedes FDZ die folgenden Themenkomplexe erörtert: "Organisation und Motivation für die Einrichtung des Verfahrens", "Beschreibung des Verfahrens", "Vorteile und Nachteile des Verfahrens", "Rechtliches und Datensicherheit" und "Aufwand für den Betrieb". Nach der Darstellung der deutschen Remote-Access-Lösungen folgt ein Überblick zu Remote-Access-Verfahren in anderen Ländern. Der Text schließt mit einer Zusammenfassung bezüglich der vorgestellten Remote-Access-Lösungen und einem Ausblick auf weitere Entwicklungen.
Der Vierte Armuts- und Reichtumsbericht der Bundesregierung (Bundestagsdrucksache 17/12650) muss zwei verschiedenen Anforderungen Rechnung tragen. Zum einen soll er aktuelle Fragestellungen und Befunde zu Armut, Reichtum und sozialer Ungleichheit in Deutschland synoptisch diskutieren. Zum anderen dient er der Berichtslegung, Darstellung und Rechtfertigung des Handelns der Bundesregierung in Bezug auf diese Fragen. Letzteres zu würdigen obliegt dem politischen Prozess und ist nicht Gegenstand der Stellungnahme des IAB. Hinsichtlich der ersten Anforderung ist festzustellen, dass die Regierung mit dem Vierten Armuts- und Reichtumsbericht ein gut informiertes, wissenschaftlich anspruchsvolles und dem aktuellen Stand der Forschung entsprechendes Dokument vorgelegt hat. Insbesondere ist dem Bericht zuzustimmen, dass die positive Entwicklung auf dem Arbeitsmarkt grundsätzlich die Voraussetzungen dafür bietet, die Lebenslage vieler Personen zu verbessern und Armut zu reduzieren. Dennoch bieten die sich stärker differenzierenden Arbeitsentgelte und eine Polarisierungstendenz in der Qualität der Beschäftigung Anlass zur Sorge. Verschiedene Forschungsarbeiten des IAB können hier als kritischen Ergänzungen und Anregungen für die künftige Ausgestaltung des Armuts- und Reichtumsberichts herangezogen werden. In der vorliegenden Stellungnahme geht das IAB auf die Stärken wie auch einzelne Entwicklungspotenziale für einen Armuts- und Reichtumsbericht ein. ; The fourth Report on Poverty and Wealth (Vierter Armuts- und Reichtumsbericht/ parliamentary printed document 17/12650) of the German Federal Government must fulfil two different requirements. On the one hand it should discuss current issues and findings relating to poverty, wealth and social inequality in Germany in a synoptic manner. On the other, it serves to report on, present and justify the actions of the Federal Government in respect to these issues. The task of assessing the latter rests in the political sphere and is not the subject of this Statement by IAB. With regard to the first requirement it may be said that the Government has presented, in its fourth Report on Poverty and Wealth, a well-informed, scientifically discerning document that corresponds to the current status of research. In particular the report is right in stating that, in principle, the positive developments on the labour market provide the prerequisites necessary for improving the circumstances of a great many persons and for reducing poverty. Nonetheless the growing disparities in levels of pay and a polarising tendency in the quality of employment give cause for concern. Here various research reports of IAB can be consulted as critical additions and impulses for the future configuration of the Report on Poverty and Wealth. In the current statement, IAB deals with the strengths of the Report on Poverty and Wealth as well as with points which could potentially be developed further.
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