The Long-Term Impact of Paid Parental Leave on Maternal Health and Subjective Well-Being
In: CESifo Working Paper No. 10308
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In: CESifo Working Paper No. 10308
SSRN
Die Debatte über die Ungleichbehandlung der Geschlechter erfährt zunehmende Kritik aus Öffentlichkeit und Politik. Insbesondere Maßnahmen zur geschlechtsneutralen Erziehung, die im Kindesalter ansetzen, werden abgelehnt: Kritiker befürchten, sie würden die kindliche Entwicklung schädigen. Bestehende Studien zeigen jedoch, dass die Entwicklung von Kindern und Jugendlichen beeinträchtigt wird, wenn sie Ungleichbehandlung aufgrund des Geschlechts ausgesetzt sind. Im jungen Alter angesetzte Maßnahmen zur Förderung der Gleichbehandlung können diesen Effekt hingegen umkehren. Demnach empfehlt es sich, zum Entgegenwirken der geschlechtsspezifischen Benachteiligungen von Frauen und Männern Maßnahmen im Kindesalter anzusetzen.
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This article investigates the effects of an increase in paid parental leave — twelve months instead of six months — on children's long-term life satisfaction. The historical setting under study, namely the former German Democratic Republic (GDR), allows us to circumvent problems of selection of women into the labor market and an insufficient or heterogeneous non-parental child care supply, which are issues many other studies on parental leave reforms face. Using data from the German Socio-Economic Panel (SOEP) we analyze the birth cohorts from 1980 to 1989 at adult age, and apply a difference-in-difference design making use of the very specific timing of the GDR's parental leave reforms in 1976 and 1986. We find significant and robust positive parental leave effects on life satisfaction. We also analyze whether the increase in life satisfaction is driven by a positive development of personality, health factors, schooling or labor market outcomes. Our results suggest that the increase in life satisfaction might be partially explained by personality development for individuals from low socioeconomic backgrounds and boys. For individuals from high socioeconomic backgrounds, it might be driven by a better health.
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In: CESifo Working Paper No. 7806
SSRN
This article investigates the effects of an increase in paid parental leave - twelve months instead of six months - on children's long-term life satisfaction. The historical setting under study, namely the former German Democratic Republic (GDR), allows us to circumvent problems of selection of women into the labor market and an insufficient or heterogeneous non-parental child care supply, which are issues many other studies on parental leave reforms face. Using data from the German Socio-Economic Panel (SOEP) we analyze the birth cohorts from 1980 to 1989 at adult age, and apply a difference-in-difference design making use of the very specific timing of the GDR's parental leave reforms in 1976 and 1986. We find significant and robust positive parental leave effects on life satisfaction. We also analyze whether the increase in life satisfaction is driven by a positive development of personality, health factors, schooling or labor market outcomes. Our results suggest that the increase in life satisfaction might be partially explained by personality development for individuals from low socioeconomic backgrounds and boys. For individuals from high socioeconomic backgrounds, it might be driven by a better health.
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Die Integration der Staaten Mittel- und Osteuropas in die Europäische Union hat sich positiv auf deren Handels beziehungen zu Deutschland ausgewirkt. Wir zeigen, dass der Außenhandel der neuen Mitgliedsstaaten mit Deutschland nach dem EU-Beitritt statistisch signifikant zugenommen hat. Insbesondere die neuen Bundesländer konnten hiervon profitieren und ihre Exporte nach Osteuropa in den letzten Jahren deutlich ausbauen. Nichts destotrotz bleiben erhebliche Unterschiede bei der Verteilung der Exportumsätze der Bundesländer bestehen.
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Noch immer liegt der Anteil der ostdeutschen Jugendlichen, die die Schule ohne Abschluss verlassen, weit über dem westdeutschen Durchschnitt. Wir nutzen Daten auf Ebene der Landkreise und kreisfreien Städte und untersuchen, welche regionalen Einflussgrößen den Ost-West-Unterschied erklären können. Die Ergebnisse verdeutlichen, dass der beschriebene Abstand insbesondere auf Determinanten für das soziale Umfeld, in dem Jugendliche aufwachsen, zurückzuführen ist. Die Chancen benachteiligter Schüler bleiben demnach weiterhin eine zentrale Herausforderung für die Schulpolitik. Für den oftmals unterstellten Einfluss der hohen Förderschülerzahlen in Ostdeutschland bestätigen die Ergebnisse, dass hierdurch rd. 10 % des durchschnittlichen Unterschiedes erklärt werden können.
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In: Ifo Dresden Studien 89