"This anthology assembles notes that address a wider spectrum of concern within the social sciences, as well as higher education and design and planning issues. The essays, articles and book reviews gathered here allow for an easy, and holistic, assessment of publications that cover various themes and were written during the past two decades. In addition, four chapters specifically written for this volume are included, two dealing with academic productivity, and the remaining two addressing aspects of economics and issues of design."--
The present anthology, edited by Marcel Herbst, is partially based on a conference, held in 2009, to reflect on the legacy of Ben-David, and contains a selection of substantially revised papers, plus four contributions specifically written for this volume. The book focuses on three major lines of Ben-David's research, namely ""Center and Periphery"" (Part I), ""Role and Ethos"" (Part II), and ""Organization and Growth"" (Part III). In addition, comprehensive introductory (""Prologue"") and concluding chapters (""Epilogue"", Part IV) by Marcel Herbst are provided. The volume addresses the f
Zugriffsoptionen:
Die folgenden Links führen aus den jeweiligen lokalen Bibliotheken zum Volltext:
Der vorliegende Sammelband faßt Beiträge zu einem als Anschlußtagung zum 17th Annual EAIR-Forum am 30. und 31. August 1995 in Zürich veranstalteten Kongreß zusammen. Ziel des Kongresses war es, angesichts des Drucks von Wirtschaft, Industrie, Öffentlichkeit und Studierenden auf das Hochschulwesen kreative Perspektiven für die Zukunft zu erarbeiten. Die Referenten setzen sich zunächst mit Tendenzen der Diversifizierung des tertiären Bildungssystems auseinander. Sie erörtern im folgenden Möglichkeiten der Kooperation von Hochschulen, Wirtschaft und Staat mit dem Ziel einer Stärkung der regionalen Wettbewerbsfähigkeit. Es schließen sich Beiträge zu Erfahrungen, Problemen und Perspektiven der Hochschulforschung an. Den Sammelband beschließt ein Epilog zur Position der Hochschulen zwischen Tradition und Erneuerung. In die Beiträge fließen Erfahrungen aus den USA, der Bundesrepublik Deutschland und Großbritannien ein. (ICE2). Inhalt im einzelnen: TEIL 1. DIVERSIFIZIERUNG DES TERTIÄREN BILDUNGSSYSTEMS (Beck, Hans: Einleitung. - Arnet, Moritz: Diversifikation im Hochschulbereich - der Stand der Schweiz. - Trow, Martin: Reflections on Diversity in Higher Education. - Clark, Burton R.: Diversification, Competitive Autonomy, and Institutional Initiative in Higher Education Systems. - Kells, H. R.: The Implication of Increased Institutional Diversity for Higher Education Evaluation). - TEIL II. HOCHSCHULE - WIRTSCHAFT - STAAT. ZUSAMMENARBEIT IM DIENSTE LEISTUNGSFÄHIGER REGIONEN (Kappeler, Beat: Einleitung. - Frey, Rene L.: Universität - Wirtschaft - Staat. Leistungsfähige Hochschulen zur Stärkung der regionalen Wettbewerbsfähigkeit. - Matkin, Gary W.: The University Role in Regional Economic Development - Lessons from America). - TEIL III. HOCHSCHULFORSCHUNG - ERFAHRUNGEN, PROBLEME, PERSPEKTIVEN (Streckeisen, Ursula: Einleitung - Hochschulforschung zwischen Wissenschaft und Praxis. - Poglia, Edo: La recherche sur l universite en Suisse - quelques perspectives de developpement. - Teichler, Ulrich: Hochschulforschung - Erfahrungen in Deutschland und ihre Implikationen für die Schweiz. - Vught, Frans A. van: Relevant Issues for Higher Education Policy-Research. - Vught, Frans A. van: Organizing Higher Education Research. - McNay, Ian: Developing Higher Education Management - A View from the UK). - TEIL IV. EPILOG (Herbst, Marcel: Die Hochschule zwischen Tradition und Erneuerung) (HoF/Text übernommen)