Suchergebnisse
Filter
8 Ergebnisse
Sortierung:
World Affairs Online
Information Exchange With Shared Databases as a Social Dilemma: The Effect of Metaknowledge, Bonus Systems, and Costs
In: Communication research, Band 33, Heft 5, S. 370-390
ISSN: 1552-3810
When group members exchange information via shared databases people are often reluctant to contribute information they possess. This is explained by the fact that this kind of information exchange represents a social dilemma. This article applies critical concepts of dilemma theory to the interpretation of database information exchange as a social dilemma and tests their effects experimentally. A prestudy with the experimental task ensures that people perceive database information exchange as a social dilemma, and two experiments investigate three factors influencing this dilemma: (a) a person's meta-knowledge about the importance of his information for the other group members, (b) a use-related bonus system that rewards contribution of important information, and (c) costs incurred by the contribution of important or less important information. As dependent variables people's contribution behavior as well as their subjective perception of the dilemma structure are considered. The results show that metaknowledge enhances the quality of contributions, especially in combination with a use-related bonus system, whereas increased contribution costs influence the contribution behavior negatively.
The relationship between formal filmic means and the segmentation behavior of film viewers
In: Journal of broadcasting & electronic media: an official publication of the Broadcast Education Association, Band 42, Heft 2, S. 237-249
ISSN: 1550-6878
Understanding video tools for teaching: Mental models of technology affordances as inhibitors and facilitators of lesson planning in history and language arts
In: Studies in educational evaluation, Band 43, S. 230-243
ISSN: 0191-491X
Das Bildungswesen in Deutschland: Bestand und Potenziale
In: UTB 4785
In: Pädagogik
Dieses Handbuch steht in der Tradition des 1979 erstmalig und in etlichen Neuauflagen erschienenen Berichten des Max-Planck-Instituts für Bildungsforschung (vgl. "Das Bildungswesen in der Bundesrepublik Deutschland", wenn auch mit leicht geänderten Titel und Verlag. Mehr als 40 Autorinnen und Autoren, zumeist aus der Hochschullehre, stellen auf über 900 Seiten ein umfassendes Werk für in der Bildungspraxis oder -forschung Tätige zusammen - auch als Lehrbuch für Studierende geeignet. Der institutionelle Rahmen des Bildungswesens international und in Deutschland wird ebenso wie Bildungsorte von der Kita bis zur Hochschulbildung (besonders ausführlich zur Lehrerbildung) und Weiterbildung mit ihren Aufgaben und Herausforderungen, z.B. Inklusion, behandelt, auch auf digitale Medien im Unterrichtskontext eingegangen. Den Text ergänzen zahlreiche Tabellen und Statistiken, ein Autorenverzeichnis, Glossar und Register. Literaturangaben finden sich jeweils am Kapitelende. Ältere Ausgaben des Standardwerkes sollten ersetzt werden. (1 A,S)