In: Forum for development studies: journal of Norwegian Institute of International Affairs and Norwegian Association for Development, Band 46, Heft 3, S. 501-526
Global food security governance is fraught with fragmentation, overlap and complexity. While calls for coordination and coherence abound, establishing an inter-organizational order at this level seems to remain difficult. While the emphasis in the literature has so far been on the global level, we know less about dynamics of inter-organizational relations in food security governance at the country level, and empirical studies are lacking. It is this research gap the article seeks to address by posing the following research question: In how far does inter-organizational order develop in the organizational field of food security governance at the country level? Theoretically and conceptually, the article draws on sociological institutionalism, and on work on inter-organizational relations. Empirically, the article conducts an exploratory case study of the organizational field of food security governance in Côte d'Ivoire, building on a qualitative content analysis of organizational documents covering a period from 2003 to 2016 and semi-structured interviews with staff of international organizations from 2016. The article demonstrates that not all of the developments attributed to food security governance at the global level play out in the same way at the country level. Rather, in the case of Côte d'Ivoire there are signs for a certain degree of coherence between IOs in the field of food security governance and even for an – albeit limited – division of labour. However, this only holds for specific dimensions of the inter-organizational order and appears to be subject to continuous contestation and reinterpretation under the surface.
International organizations (IOs) are confronted with a twin challenge in areas of limited statehood (ALS). On the one hand, IOs are governmental organizations qua mandate. Their usual approach – providing a range of services to their members and working with or for a given state – may, however, either be blocked or prove unsustainable in ALS. On the other, ALS present numerous challenges to IO governance, ranging from insecurity to a lack of meta-governance. Yet, we know surprisingly little about how IOs operate in these contexts, and, in particular, which modes of governance they choose for which purposes. How can IOs attain the twin objectives of acting in accordance with their mandate, which gives primacy to governments, and responding to ALS-specific challenges in order to effectively provide food security? This paper addresses IOs' choice of distinct modes of governance, ranging from bargaining to persuasion. It investigates how different types of IOs use and combine these modes in light of varying ALS-challenges. The empirical observations presented in this paper stem from interviews with IOs (ECHO, FAO, IDB, WFP, and the World Bank) at the level of headquarters and country offices (in Colombia, Côte d'Ivoire, Haiti, Niger, and Sierra Leone), as well as from organizational documents.
Die Gleichberechtigung der Geschlechter ist eines der Ziele und ein handlungsleitendes Prinzip der staatlichen deutschen Entwicklungszusammenarbeit. Durch Gender-Mainstreaming im Prozess der Planung, Durchführung und Evaluierung von Entwicklungsmaßnahmen soll erreicht werden, dass in den Projekten Aktivitäten durchgeführt werden, die zu Geschlechtergerechtigkeit beitragen. Inwieweit es gelingt, das Querschnittsthema Geschlechtergerechtigkeit in der staatlichen Entwicklungszusammenarbeit erfolgreich zu verankern, hat die DEval-Evaluierung "Förderung der Gleichberechtigung der Geschlechter in Post-Konflikt-Kontexten" anhand von 47 Vorhaben in elf Post-Konflikt-Kontexten evaluiert. Hierfür wurden zwei Dimensionen untersucht: (a) die Prozessdimension, also der formale Prozess des Gender-Mainstreaming und seine praktische Umsetzung sowie (b) die Outcome-Dimension, also die Ebene der Projektwirkungen. Die Evaluierung kommt zu dem Ergebnis, dass die vorgegebenen Verfahren geeignet sind, Aktivitäten zur Förderung der Gleichberechtigung der Geschlechter in Vorhaben zu verankern. Allerdings werden sie in der 'gelebten' Praxis selten so genutzt, dass Potenziale, die in den Vorhaben für diese Thematik liegen, ausreichend systematisch ausgeschöpft werden. Gründe hierfür liegen in folgenden organisationalen Faktoren: (a) dem Genderklima in der Organisation in Hinblick auf Führung, Organisationskultur, Normen und Werte, (b) den Individuen und ihren genderbezogenen Kompetenzen bzw. ihrem Engagement, (c) der Institutionalisierung von Geschlechtergerechtigkeit durch verbindliche Vorgaben, Anlaufstellen und Angebote für Wissensmanagement sowie (d) den finanziellen und zeitlichen Ressourcen. Die Ergebnisse der Evaluierung können zum Teil auf die Verankerung anderer Querschnittsthemen in Organisationen übertragen werden.
Das Bundesministerium für wirtschaftliche Zusammenarbeit und Entwicklung (BMZ) hat nach dem Regierungswechsel 2021 erste Zielsetzungen für eine feministische Entwicklungspolitik veröffentlicht: Strukturelle Ungleichheiten und die Diskriminierung von Frauen, Mädchen und anderen marginalisierten Gruppen sollen langfristig beseitigt werden. Das Vorhaben des BMZ knüpft inhaltlich an vorherige Strategien, unter anderem zur Gleichberechtigung der Geschlechter, zu Menschenrechten und zur Inklusion von Menschen mit Behinderungen, an. Basierend auf DEval-Evaluierungen zu diesen Themen untersucht dieser Policy Brief, inwieweit die deutsche EZ wesentliche Merkmale einer feministischen Entwicklungspolitik bereits berücksichtigt und gibt konkrete Hinweise, wie diese noch besser Eingang in die entwicklungspolitische Praxis finden können.
The continued lack of gender equality is an urgent global challenge. Against this backdrop, the German Federal Government announced in 2021 that it would include a feminist foreign policy in its coalition agreement. The aim of this policy is to strengthen the rights, representation and resources of women and marginalised groups and to promote the recognition of diversity. However, a feminist orientation in foreign and development policy meets with diverging views in political debate and provides cause for discussion in the (social) media. But what is the attitude of the general public? Aiming to answer this question, DEval examined public opinion on feminist development policy as part of its Opinion Monitor for Development Policy 2022. This Policy Brief summarises the results of the representative survey.
Human rights are a "guiding principle" and "quality criterion" of the work of Germany's Federal Ministry for Economic Cooperation and Development (BMZ). This strategy is based on a human rights-based approach (HRBA) that has been comprehensively assessed for the first time in this evaluation. The second part of the evaluation looks at the mainstreaming of human rights standards and principles in bilateral projects of German development cooperation and at the effectiveness of these efforts in partner countries in terms of human rights.
Menschenrechte sind ein "Leitprinzip" und "Qualitätsmerkmal" der Arbeit des Bundesministeriums für wirtschaftliche Zusammenarbeit und Entwicklung (BMZ). Die Grundlage hierfür bildet ein Menschenrechtsansatz (MRA), der im Rahmen der Evaluierung erstmals umfassend untersucht wird. Der vorliegende zweite Teil der Evaluierung befasst sich mit der Verankerung menschenrechtlicher Standards und Prinzipien in bilateralen Vorhaben der deutschen Entwicklungszusammenarbeit sowie mit ihrer menschenrechtsbezogenen Wirksamkeit in Partnerländern. Die Ergebnisse des Evaluierungsteils zeigen, dass nur einzelne menschenrechtliche Prinzipien in den Vorhaben gut verankert sind. Auch strategische Vorgaben des BMZ für menschenrechtsbezogene Wirkungen erreichen die Vorhaben nur teilweise. Um menschenrechtliche Standards und Prinzipien besser im gesamten Projektzyklus zu verankern, empfiehlt die Evaluierung unter anderem, die Qualitätssicherung der Durchführungsorganisationen zu verbessern und auszuweiten sowie klare Vorgaben für die sektorspezifische Umsetzung des MRA zu formulieren. Dadurch sollen auch Wirkungen auf Menschenrechte gestärkt werden.