Max M. Warburg
In: Hamburger Köpfe
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In: Hamburger Köpfe
In: Hamburger Beiträge zur Zeitgeschichte 7
In: Deutsches Schiffahrtsarchiv, Band 27, S. 7-33
The modern history of the Bremen cog of 1380 begins in October 1962 with pictures of cogs on the seals of medieval Hanseatic cities. Cogs are also known to us today from miniatures in illuminated manuscripts and frescoes in churches. For the German Maritime Museum book "Die Kogge: Sternstunde der deutschen Schiffsarchäologie" (The cog - a defining moment in German maritime archaeology) I succeeded in assembling a large number of images, several of them unknown until now. The aim of my search was to make the book visually attractive. After its publication in 2003, I continued with my search - this time for a twenty-seven-metre-long illuminated wall in the museum's cog exhibition, which was opened in the summer of 2005, and can now present nineteen new finds. As a result, sixty cog pictures - on miniatures, frescoes and etchings - are currently known, and the number prompts me to seek initial answers to two questions: Do the pictures' times and places of origin match the construction times and origins of the archaeological cog finds? And: What role did the vessel type known as the Hansa cog play in the awareness of contemporaries, and in what context were cogs portrayed? Images of cogs in manuscripts and churches existed from the early thirteenth to early fifteenth centuries - roughly the time from which the discovered wreckage dates. I have been able to trace cog pictures to all countries in the Hanseatic region apart from Poland and the Baltic countries. The miniatures show that cogs were probably familiar in the countries where archaeologists found no wrecks: Indeed, most of the manuscripts in this collection come from England and France. Analysis of the pictures of cogs clearly shows that this type of ship was certainly familiar to contemporaries, and that it is certainly no mere scientist's invention. People at that time knew this vessel well. Whether they always called it a cog, however, or associated this type of ship with the word 'cog' is something we cannot ascertain from the pictures that survive. Today, cogs are considered to be the ships used by Hanseatic merchants: No other type of ship is mentioned as frequently in the records of the Hanseatic towns, and we also see cogs on the cities' official seals. Yet miniatures in manuscripts dealing with cogs generally show people of entirely different social origins: kings, priests and the aristocracy. Those among the nobility who commissioned pictures had themselves portrayed in the process of carrying out grand military deeds of the past and in the most recent ship of the time - the cog. The leaders of the church and the landed nobility also commissioned images of saints that included cogs. Those who were important and had money in the fourteenth century used cogs and derived prestige from them - or at least from a portrayal of them.
In: Hamburger historische Studien 4
In: Kommunikation und Politik 5
In: Insel-Taschenbuch 4431
In: Texte 2024, 35
Dieser Bericht beschreibt die Entwicklung und Validierung einer Methode zur Analyse von Trifluoracetat (TFA) in stark-salzhaltigen Wassermatrices. Dies wurde durch die Anwendung von Salzentfernungskartuschen zur Probenvorbereitung und anschließender Analytik mittels Ionenchromatographie (IC) gekoppelt mit der Tandem-Massenspektrometrie (MS/MS) erreicht. Die Validierung und die Analyse von Labor- und Feld-Blindwertproben bestätigte die Eignung der Methodik zur Quantifizierung von TFA in Meerwasserproben. Die Methode wurde auf Oberflächenwasser- und Tiefseeproben des Atlantischen Ozeans angewandt, die in den Jahren 2022 und 2023 im Zuge zweier voneinander unabhängiger Monitoringkampagnen genommen wurden. Die Oberflächenwasserproben wiesen TFA-Gehalte zwischen 260 ng/L und 306 ng/L auf. Die TFA-Gehalte von sieben Tiefenprofilen (max. Entnahmetiefe: 4590 m) reichten von 237 ng/L bis 294 ng/L. Mit Ausnahme einer Messstelle zeigten alle Tiefenprofile eine schwache Abnahme der TFA-Gehalte mit zunehmender Meerestiefe.
In: Texte 2023, 09
In: Ressortforschungsplan des Bundesministeriums für Umwelt, Naturschutz, nukleare Sicherheit und Verbraucherschutz
Dieser Bericht beschreibt die Gehalte und zeitliche Entwicklungen der persistenten und mobilen Substanz Trifluoracetat (TFA), dem Anion der Trifluoressigsäure, in archivierten pflanzlichen Proben der Umweltprobenbank des Bundes (UPB). Der Bericht stellt eine Ergänzung zu der im November 2021 erschienenen Studie (TEXTE 177/2021; Freeling und Scheurer (2021)) dar, in der Zeitreihen der TFA-Gehalte in Blattproben von Laubbäumen erhoben wurden. Der hier vorliegende Bericht befasst sich mit den zeitlichen Trends von TFA in den Proben von Nadelbaumarten und umfasst den Zeitraum von 1985 bis 2022. Die TFA-Gehalte in den Proben der Gemeinen Fichte und der Waldkiefer bewegten sich im zwei- bis dreistelligen μg/kg-Bereich (bezogen auf das Trockengewicht). Die höchsten TFA-Gehalte (bis zu knapp 1000 μg/kg Trockengewicht) wurde in Proben der Gemeinen Fichte gefunden. Für beide Baumarten bzw. Probenahmestandorte konnte ein statistisch signifikanter Anstieg der TFA-Gehalte innerhalb des Untersuchungszeitraums festgestellt werden. Ferner zeigten beide Zeitreihen einen ähnlichen zeitlichen Verlauf der TFA-Gehalte. Die zeitlichen Entwicklungen der TFA-Gehalte der Nadelbaumproben deckten sich gut mit den in der vorangegangenen Studie erhobenen Gehalten der Laubbaumproben. Diese Untersuchungen sind ein weiterer Hinweis für einen deutlichen Anstieg der atmosphärischen TFA-Deposition innerhalb der letzten Jahrzehnte in Deutschland.
In: Texte 2021, 177
In: Ressortforschungsplan des Bundesministeriums für Umwelt, Naturschutz, nukleare Sicherheit und Verbraucherschutz
Dieser Bericht beschreibt die Gehalte und zeitliche Entwicklungen der persistenten und mobilen Substanz Trifluoracetat (TFA), dem Anion der Trifluoressigsäure, in archivierten pflanzlichen Proben der Umweltprobenbank des Bundes. Die erhobenen Zeitreihen der TFA-Gehalte umfassen den Zeitraum von 1989 bis 2020. Der Bericht beschreibt zudem die analytische Methode zur Quantifizierung von TFA in den untersuchten pflanzlichen Matrices und gibt Angaben zur Methodenperformance. Die TFA-Gehalte untersuchter Blatt- und Nadelproben bewegten sich überwiegend im zwei- bis dreistelligen μg/kg-Bereich (bezogen auf das Trockengewicht). Proben unterschiedlicher Standorte derselben Baumart lagen jeweils in einem ähnlichen Konzentrationsbereich. Die höchsten TFA-Gehalte (bis zu ca. 1000 μg/kg Trockengewicht) wurde in Proben der Pyramidenpappel gefunden. Für beide Standorte der Pyramidenpappel und für drei der vier untersuchten Standorte der Rotbuche konnte ein statistisch signifikanter Anstieg der TFA-Gehalte innerhalb des Untersuchungszeitraums festgestellt werden. Die Ergebnisse der Nadelproben deuten ebenfalls auf einen Anstieg der TFA-Gehalte hin, wenngleich für diese, aufgrund der geringen Anzahl von Proben, keine statistische Trendbetrachtung möglich war.
In: Scientific opinion paper May 2021
Hydrofluorocarbons (HFCs) are the dominant fraction of fluorinated greenhouse gases, also known as F-gases. HFC emissions in the European Union (EU) amounted to 112 million tonnes CO2 equivalent (Mt CO2eq.) in 2018. This amounts to 2,2% of the EU's total greenhouse gas emissions. Main sources of HFC emissions are refrigeration and air conditioning plants and appliances. Following a proposal by the EU Commission, EU member states and the EU parliament just recently agreed to increase the 2030 target from 40% to 55% reduction of greenhouse gas emissions compared to the 1990 level. This considerable step-up of climate ambition by more than a third needs to be reflected also in the revision process of the F-gas Regulation, regardless of the achievements already made to curb F-gas emissions. On the occasion of the F-gas Regulation revision, the German Environment Agency proposes the acceleration of the phase-down scenario, resulting in larger reduction steps from 2024 on and a final level of 10% of the baseline by 2030 compared to 21% according to the current schedule.
In: Background September 2017
On 16 September 1987, 24 States and the European Community signed the Montreal Protocol. It initiated the mandatory phase-out of chlorofluorocarbons (CFCs) and thus stopped the further destruction of the ozone layer by these substances. The switch to alternatives to CFCs with their high global warming potential also contributes to climate protection. Due to the worldwide implementation of the Montreal Protocol, ozone-depleting substances such as CFCs are hardly used today. Atmospheric concentrations of these substances are slowly declining due to natural decomposition processes and the size of the "ozone hole" over Antarctica is also becoming smaller. Because CFCs and other halogenated substances are also very effective greenhouse gases that heat up the climate up to 14,000 times more effective than carbon dioxide (CO2), the Montreal Protocol has contributed not only to protecting the ozone layer but also to climate protection. With the Kigali Amendment for the worldwide phase-down of climate-damaging hydrofluorocarbons (HFCs), which has been agreed on in October 2016, the Montreal Protocol was extended to a new group of substances. In a background paper on the 30th anniversary of the Montreal Protocol, the German Environment Agency describes the history of this important international agreement from the discovery of the "ozone hole" to its signing and implementation. In addition, the paper provides information on the HFC use today and on environmentally friendly substitutes and techniques, especially for refrigeration and air conditioning.
In: Hintergrund September 2017
Mit der Unterzeichnung des Montrealer Protokolls wurde vor 30 Jahren die Grundlage zum Schutz der Ozonschicht gelegt. Der Abbau der Ozonschicht durch Fluorchlorkohlenwasserstoffe (FCKW) war eines der drängendsten Umweltprobleme der 1980er Jahre. Der Ausstieg aus den FCKW ist weitestgehend abgeschlossen, trotzdem stellen die teilfluorierten Kohlenwasserstoffe (HFKW), die die FCKW vor allem als Kältemittel in der Klima- und Kältetechnik bis heute ersetzen, ein Problem für das Klima dar. Das Hintergrundpapier blickt zurück auf Entstehung und Weiterentwicklung des Montrealer Protokolls, illustriert die Emissionssituation von FCKW und HFKW und beschreibt Alternativen zur Verwendung von HFKW.