Vom Verstehen zur Verständigung: die erziehungswissenschaftliche Beobachtung einer pädagogischen Denkform
In: Frankfurter Beiträge zur Erziehungswissenschaft
In: Reihe Monographien 13
7 Ergebnisse
Sortierung:
In: Frankfurter Beiträge zur Erziehungswissenschaft
In: Reihe Monographien 13
In: Öffentliche Erziehung revisited, S. 53-74
World Affairs Online
In: British journal of visual impairment: BJVI, Band 39, Heft 1, S. 64-75
ISSN: 1744-5809
Following the German parliament's ratification of the UN Convention on the Rights of Persons with Disabilities (CRPD) in 2008, inclusive pedagogy has become increasingly relevant for educational science and educational policy. Empirical studies of classes which combine students with and without visual impairment mainly focus on questions of performance and well-being, while not directly examining classroom interactions. Our research seeks to address this notable lack of in-situ studies, using a selected case as an example and illustrating the potential of such an approach through reconstructing the contradictory expectations of inclusive teaching as a specific conflict of norms. This approach ought to demonstrate the potential insights to be gained by reconstructing and interpreting relevant communicative processes of meaning-construction. Based on transcribed interactions in an inclusive fifth-grade class, we interpret the scene of classroom instruction with regard to the normative conflict between the egalitarian promise of participation and a non-egalitarian focus on performance. Adopting a methodology of second-order observation, as outlined in Systems Theory, allows us to conduct an analysis of normativity in order to understand which norms prevail in interactions with students with and without visual impairment. At the center of the analysis is not only the common discrepancy between an inclusive school's policy and its interactive implementation. Rather, our interpretations also show how the ableist norm of performance is navigated and negotiated among all participants in classroom communication and how the multitude of norms and expectations surrounding inclusive teaching come into conflict, that is, in the paradoxical structural tension between the operational necessity of establishing a separation between students and the policy imperative of decategorization.
Historisch-politischer Unterricht zielt darauf ab, die Urteilsfähigkeit von Schülern zu fördern. Mit diesem Anspruch sind besondere Herausforderungen bei der Bewertung von Schülerbeiträgen verbunden. In Urteilen werden immer auch Werthaltungen zum Ausdruck gebracht. Die Bewertung von Werthaltungen ist eng mit der Zuschreibung oder Verweigerung von Achtung und Anerkennung verbunden. Im Unterricht kann die Beurteilung von Urteilen daher moralische Konflikte evozieren. Wie diese Konflikte entstehen, welche Dynamiken sie entfalten und wie sie in actu im Unterricht bearbeitet werden, diesen Fragen geht der Beitrag anhand der sequenziellen Rekonstruktion eines Protokollausschnittes aus dem Geschichtsunterricht einer 10. Gymnasialschulklasse zu dem Thema "Hitlers Expansionspolitik in den Osten" nach. Die Befunde zeigen, wie moralische Beurteilungen umschifft werden, ohne auf den Anspruch zu verzichten, das Aneignungsverhalten zu bewerten. Die Lehrerin stellt taktvoll Optionen der Selbstkorrektur bereit, die jedoch nicht verhindern, dass sich die Unterrichtskommunikation moralisch auflädt. Das Urteilen über Urteile scheint gerade im Umgang mit moralisch konnotierten Themen immer das Risiko zu bergen, von den adressierten Schülern auch als Aussage über sie als Person interpretiert zu werden. (DIPF/Orig.) ; Historical and political education aims at promoting students' competences to form independent historical judgments. Specific challenges are connected with this goal that concern the appraising of students' learning performance. The communication of judgments is inextricably bound up with the expression of moral attitudes. Therefore, the evaluation of judgments in in-class communication is accompanied by performative acts of ascribing or denying social respect and recognition. For this reason, the assessment of judgments in school lessons is likely to trigger conflicts in the form of moral discussions. It is the aim of this paper to provide an insight into how these conflicts arise, what kind of dynamics they develop, and how they are dealt with within the in actu social practice of instruction. For this purpose, a sequence of a history lesson is analyzed that has as topic the National Socialist's war of conquest in Eastern Europe. The findings of the case study show how the in-class communication avoids moral judgments not only in its own evaluation operations but also in the stimulation of students' participation without refraining from appraisal. The teacher's reactions offer tactful opportunities for self-correction that still cannot prevent the communication to end up in a moral discussion. In school lessons discussing issues that are connected with moral expectations, the assessment of judgments seems to run a high risk of being misunderstood by the students addressed as personal judgments and, if perceived in this way, to trigger arguments in the classroom. (DIPF/Orig.)
BASE
In: Schule und Unterricht in Frankreich: ein Beitrag zur Empirie, Theorie und Praxis, S. 183-199
Der Beitrag untersucht die Vorstellungen von französischen Schulbuchautor/-innen und ihr Leitbild von gelungenem Politikunterricht, soweit sie sich durch die Schulbuchtexte rekonstruieren lassen. Anhand von zwei Beispielen wird deutlich, dass sich die französischen Schulbücher sehr stark an einem systematischen Wissensaufbau orientieren und ihn mit Begriffslisten unterstützen. Sie ermöglichen dadurch konzeptuelles Lernen, dem es um den Aufbau systematisch zusammenhängender Informationen aus der Domäne Politik geht.
In: Frankfurter Beiträge zur Erziehungswissenschaft
In: Reihe Forschungsberichte 3