"Was verliert Europa, wenn es Russland verliert?": Anregungen von Fedor Stepun (1884-1965) für eine neue Ostpolitik
In: Philosophische Gespräche Heft 44
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In: Philosophische Gespräche Heft 44
In: Augsburger Rechtsstudien 76
In der deutschen Rechtsordnung existieren zahlreiche Rechtsvorschriften zum Schutz der Sonn- und Feiertagsruhe. Vor dem Hintergrund der sich vollziehenden gesellschaftlichen Veränderungen, vor allem der voranschreitenden Säkularisierung einerseits und dem Zuwachs des nichtchristlichen Bevölkerungsteils andererseits, stellt sich die Frage, ob der gegenwärtige Bestand der gesetzlich geschützten Feiertage sowie die Gesetze zu dessen Schutz noch geboten erscheinen. Diese gleichsam politischen Fragen, der sich die Gesetzgeber des Bundes und der Länder gegenüber sehen, befinden sich in einem verfassungsrechtlichen Spannungsfeld, das diese Arbeit analysiert. Der grundsätzlich vorhandene gesetzgeberische Spielraum beim Sonn- und Feiertagsschutz wird zu beiden Seiten begrenzt. Der jeweilige Gesetzgeber darf den Schutz der Sonn- und Feiertagsruhe nicht restlos aufgeben, andererseits darf er aber auch nicht mit zu weitgehenden Verboten die Rechte der Bürger unverhältnismäßig einschränken. Die verfassungsrechtlichen Grenzen und Spielräume werden im Hinblick auf die gegenwärtigen Reformdiskussionen dargestellt
In: Augsburger Rechtsstudien 76
In: Osteuropa, Band 56, Heft 1-2, S. 111-130
ISSN: 0030-6428
The State Art Collections in Dresden suspects that over 10,000 of its works are still in Russia. They make up a part of the looted art that Soviet trophy commissions took to the Soviet Union in 1945. Among the Old Masters was Raffael's world-famous Sistine Madonna. A decade later, the Soviet Union returned to East Germany a part of the looted art, among which was the Sistine Madonna. New archival findings show that the return was not just a political move in Moscow's Germany policy, but a reaction to insistence on the part of the German Democratic Republic. The initiative for this coup was taken by a Berlin museum director; he made sure he was covered by GDR higher ups & set in motion an unexpected dynamic. The return could be instructive for Germany & Russia today. Adapted from the source document.
In: Osteuropa, Band 56, Heft 7, S. 148-149
ISSN: 0030-6428
In: Osteuropa, Band 56, Heft 1-2, S. 111-130
ISSN: 0030-6428
In: Osteuropa, Band 56, Heft 1-2, S. 111-130
ISSN: 0030-6428
In: Osteuropa, Band 56, Heft 11-12, S. 303
ISSN: 0030-6428
In: Osteuropa, Band 55, Heft 7, S. 181-182
ISSN: 0030-6428
In: Osteuropa, Band 54, Heft 11, S. 47-62
ISSN: 0030-6428
It was pure coincidence that Max Weber gave his lecture on 'Science as a Profession' on the same evening as the Bolsheviks seized power in Petrograd. The philosopher Fedor Stepun (1884-1965), a former interlocutor of Weber's, witnessed this important event in world history. In exile in Germany from 1922 onward, Stepun worked as a publicist & sociologist & analyzed this experience, conducting lively exchanges with creative artists of the Russian emigration & as part of German academic life. In the interwar period, Stepun put forward a critical analysis of Weber's value-free science postulate & developed this into an understanding of himself as a transnational political intellectual in Europe. Adapted from the source document.
In: Osteuropa, Band 54, Heft 11, S. 47-62
ISSN: 0030-6428
In: Deutsches Verwaltungsblatt: DVBL, Band 128, Heft 7, S. 417-421
ISSN: 0012-1363
In: Osteuropa, Band 56, Heft 7, S. 146-147
ISSN: 0030-6428