Suchergebnisse
Filter
123 Ergebnisse
Sortierung:
Medienpädagogik: Herausforderungen für Lernen und Bildung im Medienzeitalter
In: Medien – Wissen – Bildung
The lecture series marks the starting point of media pedagogy as a pedagogical specialization in the degree program for secondary school teachers. It illustrates the manifold challenges for learning and teaching in the media age and is a signal for the increasing recognition of the importance of media in schools, the classroom and further education, as well as in the processes of socialization and lifelong learning. The contributions of established education, media and communication scholars provide insights into the diverse connections between media-related and cultural developments and their relevance to the design, organization and analysis of processes of learning and education. - Die Ringvorlesung markiert den Beginn der pädagogischen Spezialisierung Medienpädagogik im Rahmen des Lehramtsstudiums für die Sekundarstufe (PädagogInnenbildung Neu). Sie zeigt die vielfältigen Herausforderungen für Lernen und Bildung im Medienzeitalter auf und steht als Signal für die zunehmende Anerkennung der Bedeutung der Medien in Schule und Unterricht, Aus- und Weiterbildung sowie in den Prozessen der Sozialisation und des Lernens über die Lebenszeit. Die Beiträge bekannter Bildungs-, Medien- und Kommunikationsforscher*innen geben Einblicke in die vielgestaltigen Zusammenhänge zwischen medialen und kulturellen Entwicklungen sowie deren Bedeutung für die Gestaltung, Organisation und Analyse von Lern- und Bildungsprozessen.
Mediale Wende - Ansprüche, Konzepte und Diskurse
In: Siegener Periodicum zur internationalen empirischen Literaturwissenschaft 25.2006,1
Media, Knowledge & Education: Exploring new Spaces, Relations and Dynamics in Digital Media Ecologies
In recent years, new and established media have penetrated, challenged, and often surpassed in significance traditional institutions of socialization and education. Moreover, the social organization of knowledge production and distribution has become highly mediated through increasingly complex combinations of information and communication technologies. The papers in this volume are exploring intersections and dynamics of spheres of media, knowledge and education.
Technologiekritik und Medienpädagogik: zur Theorie und Praxis kritisch-reflexiver Medienkommunikation
In: Zukunft - Bildung - Kultur
Diskursive Feldforschung: Methodologie und Empirie am Beispiel hochschuldidaktischer Projektarbeiten
In: Impulse N.F. Bd. 8
Media competence and visual literacy – towards considerations beyond literacies
In: Periodica polytechnica. Social and management sciences, Band 20, Heft 2, S. 115
ISSN: 1587-3803
Mobiles Lernen: Themenhorizonte und aktuelle Entwicklungen
In: Computer + Unterricht, Band 21, Heft 84, S. 46-48
Editorial
Blinde Flecken im Mediensystem?: Qualitätsjournalismus im Krisenmodus
Blind Spots in the Media System?
What criteria can be used to measure journalistic quality in times of crisis? How can reporting be balanced or ""objective"" if every piece of information in the case of conflicts, crises or wars can always also be seen as a partisan factor? To what extent may journalists go too far, and which reporting patterns contribute to the well-being of a democratic and pluralistic public? The contributions to the edited volume ask about the possibilities and limits of a conflict-sensitive journalism that does not want to give up quality claims of balanced reporting, reliable information and multi-perspective offers of orientation even in difficult times.