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Zweifelhafte Ökonomisierung auf Kosten der Partizipation: Replik auf Andreas Geiger: "Ökonomische Aspekte des Lobbying in der EU" (ZPB 3/2009)
In: Zeitschrift für Politikberatung: ZPB, Band 3, Heft 1, S. 113-117
ISSN: 1865-4797
Transparente Interessenvertretung
In: Neue soziale Bewegungen: Forschungsjournal, Band 22, Heft 1, S. 82-90
ISSN: 0933-9361, 2365-9890
Transparente Interessenvertretung
In: Neue soziale Bewegungen: Forschungsjournal, Band 22, Heft 1, S. 82-90
ISSN: 0933-9361
First it is shown, that it is now not only politicians which are blamed for negative effects of lobbying but the lobbyists, too. Afterwards the regulations are discussed, which have to be part of a well functioning register. But besides a register the consciousness of lobbyists is also a necessary element of transparent lobbying. Due to that, there must be an ethical codex for lobbyists besides a register. Adapted from the source document.
Informationsfreiheit: Chance für einen Kulturwandel der Verwaltung
In: Verwaltung & Management: VM ; Zeitschrift für moderne Verwaltung, Band 15, Heft 4, S. 170-170
ISSN: 0947-9856
Das Instrument des Lobbyistenregisters im Kontext der "European Transparency Initiative"
In: Zeitschrift für Politikberatung: ZPB, Band 1, Heft 3-4, S. 601-608
ISSN: 1865-4797
Korruptionsbekämpfung fängt zu Hause an
In: Vereinte Nationen, Band 56, Heft 6, S. 257-257
Standpunkt - Korruptionsbekämpfung fängt zu Hause an
In: Vereinte Nationen: Zeitschrift für die Vereinten Nationen und ihre Sonderorganisationen, Band 56, Heft 6, S. 257
ISSN: 0042-384X
Das Management der Bundesautobahnen: Institutional Governance im Politikfeld Verkehr
In: Nomos Universitätsschriften
In: Wirtschaft 57
Transparente Interessenvertretung
In: Neue soziale Bewegungen: Forschungsjournal, Band 22, Heft 1, S. 82-90
ISSN: 0933-9361
Highways in Europe - between public and private provision
This paper discusses different options for institutional arrangements providing network infrastructure on the basis of the 'transaction cost economic' approach using the example of highway infrastructure. Drawing on lessons learned from highway provision in three European countries (Italy, Poland and Spain), five models of highway provision are discussed: public authorities, public enterprises, user clubs, private partnerships or a regulated private market. Three options to regulate the private market are presented: a rate-of-return regulation, a price-cap-regulation and franchise bidding. The main factor that makes private construction and provision expensive are the risk premiums of private companies that are incorporated for political risks. It is argued that the optimal model of highway provision depends on each country-specific situation. This is mainly influenced by the regulatory experience within the country on one hand and by the stage of highway development on the other.
BASE
Der demokratische Staat als Marke – Zur "strategischen Relevanz" staatlicher Aufgaben
Der optimale Umfang staatlicher Aufgaben wird im Rahmen der normativen Theorie der Staatsaufgaben diskutiert. In diesem explorativen Beitrag wird vorgeschlagen, die Reputation der Marke des demokratischen Staates als wesentlichen Einflussfaktor bei der Bestimmung der Staatsaufgaben einzuführen. Inhalt: 1. Einleitung 2. Staatsaufgaben in der Diskussion verschiedener Disziplinen 3. Staatsaufgaben in der leistungstiefenpolitischen Betrachtung 4. Die Reputation der Marke des demokratischen Staates 5. Zusammenfassung 6. Literatur
BASE
THEMEN DER REPUBLIK: Mit dem Scheinwerfer ins Hinterzimmer. Jede Lobby kann fordern, was sie will - aber das politische System muss dafür sorgen, dass alle gehört werden
In: Berliner Republik: das Debattenmagazin, Heft 1, S. 73-76
ISSN: 1616-4903