Social citizenship and the economic downturn in Europe: are recent reforms recession-proof?
In: Social rights, active citizenship and governance in the European Union, S. 43-52
5 Ergebnisse
Sortierung:
In: Social rights, active citizenship and governance in the European Union, S. 43-52
In: Social policy and administration, Band 37, Heft 6, S. 609-624
ISSN: 1467-9515
Abstract In the last decades disability has emerged as a key area for European social policy. So far there have been few indications of a general trend towards greater similarity in the disability policies of member states. This paper argues that attempts to promote common approaches and patterns of effort between member states are more likely to succeed in "vacant" sub‐areas of disability policy than in more "crowded" ones. Existing redistributive provisions within income maintenance, employment and independent living are examples of crowded sub‐areas. By contrast, the emerging anti‐discrimination legislation and other forms of market regulation recently introduced by the EU may point towards more vacant policy areas within member states.
In: Social policy & administration: an international journal of policy and research, Band 37, Heft 6, S. 609-624
ISSN: 0037-7643, 0144-5596
In: ZeS-Arbeitspapier, Band 2/2006
"Das Papier untersucht die Behauptung, dass internationale Migration und zunehmende ethnische Heterogenität die Durchführbarkeit und Legitimität des umverteilenden Wohlfahrtsstaates vor große Herausforderungen stellt. Allerdings kann Einwanderung in europäischen Ländern möglicherweise auch Probleme der demographischen Alterung, von Arbeitskräfteknappheit im Bereich sozialer Dienstleistungen und der Finanzierung künftiger Renten abmildern. In dem Papier werden drei Betrachtungsweisen daraufhin geprüft, warum eine insgesamt vorteilhafte Beziehung von Einwanderung und Tragfähigkeit des Wohlfahrtsstaates bislang nicht erreicht wurde. Nach der ersten Betrachtungsweise wird der umverteilende Wohlfahrtsstaat gefährdet, weil die durch Zuwanderung gesteigerte ethnische Heterogenität die soziale Solidarität schwinden lässt. Die zweite Argumentationslinie bezieht sich darauf, dass die Zuwanderung von Personen - insbesondere aus nicht-westlichen Ländern - mit niedrigem Qualifikationsniveau unverträglich ist mit den negativen Arbeitsanreizen, die durch recht generöse und leicht zugängliche Leistungen des Wohlfahrtsstaates gesetzt werden. Die dritte Betrachtungsweise schließlich sieht die Ursachen der Probleme ökonomischer Integration von Immigranten in diskriminierenden Einstellungen und Praktiken von Entscheidungsträgern in den Empfängerländern, wozu insbesondere Arbeitgeber und das Personal in Einrichtungen der Arbeitsmarktpolitik und anderen sozialen Dienstleistungsorganisationen zu rechnen sind. In dem Papier wird die erste Betrachtungsweise aufgrund von theoretischen Überlegungen und empirischen Befunden zurückgewiesen. Im Schlussteil wird argumentiert, dass bessere Längsschnittdaten zu den Beschäftigungskontexten und Arbeitsbedingungen von Immigranten sowie dem Vorkommen von Diskriminierungen erforderlich sind, um eine Einschätzung der Gültigkeit der zweiten und dritten Argumentationslinie vornehmen zu können." (Autorenreferat)
The project focused on the emergency management systems in the five Nordic countries. It investigated whether local social services have a formal role in the contingency planning of the systems. The project was part of The Nordic Welfare Watch research project during the Icelandic Presidency Program in the Nordic Council of Ministers 2014-2016. The council financed the project.The main findings show that Finland, Norway and Sweden specifically address the role of social services in times of disaster in their legal frameworks on emergency management. Finland and Norway also address the role in the law on social services. In Sweden, the role is more implicit as the social service act applies regardless of circumstances. All countries expect all authorities to make a contingency plan. This means that even if the law in Denmark and Iceland does not address the roles of social services, the services are legally obligated to make contingency plans. Furthermore, Finland, Norway and Sweden have prepared special guidelines on contingency planning for social services.In recent years the Nordic countries have all faced disasters due to natural, technical and man-made hazards. The frequency of such disasters is on the rise according to forecasts. In order to enhance resilience and preparedness of those most vulnerable in disasters, the involvement of local social services in the emergency management system is of vital importance. The literature shows how social services can enhance social and human investment, the citizen's economic participation and political empowerment. Furthermore, the literature shows that the co-operation between social services and the voluntary sector during the emergency and recovery phases is crucial, and the Red Cross is usually the largest voluntary organization providing social services during disasters in all the countries.The following recommendations build on the results of the project. Their purpose is to make the Nordic Welfare States more resilient and better prepared for future ...
BASE