Annette Illy entwickelt Bewertungsmaßstäbe zur Messung von Dezentralisierung auf kommunaler Ebene und untersucht mit modernen ökonometrischen Methoden den Einfluss von Gemeindetypen und Gemeindegröße auf die kommunale Effizienz und die Zufriedenheit der Bürger. Dies ist vor allem vor dem Hintergrund der Gemeindegebietsreformen seit den 90er Jahren relevant, die dazu geführt haben, dass immer größere Gemeinden und Gemeindeverbände entstanden sind. Auch werden zunehmend Gemeindeverbände aufgelöst und in Einheitsgemeinden umgewandelt. Die Analysen ergeben keine eindeutigen Vor- oder Nachteile von Dezentralisierung auf kommunaler Ebene; vielmehr müssen in den politischen Entscheidungsprozessen die Ziele und Maßstäbe für die Reformen miteinander abgewogen werden.
Access options:
The following links lead to the full text from the respective local libraries:
Annette Illy entwickelt Bewertungsmaßstäbe zur Messung von Dezentralisierung auf kommunaler Ebene und untersucht mit modernen ökonometrischen Methoden den Einfluss von Gemeindetypen und Gemeindegröße auf die kommunale Effizienz und die Zufriedenheit der Bürger. Dies ist vor allem vor dem Hintergrund der Gemeindegebietsreformen seit den 90er Jahren relevant, die dazu geführt haben, dass immer größere Gemeinden und Gemeindeverbände entstanden sind. Auch werden zunehmend Gemeindeverbände aufgelöst und in Einheitsgemeinden umgewandelt. Die Analysen ergeben keine eindeutigen Vor- oder Nachteile von Dezentralisierung auf kommunaler Ebene; vielmehr müssen in den politischen Entscheidungsprozessen die Ziele und Maßstäbe für die Reformen miteinander abgewogen werden. Der Inhalt: Gemeindetypen in Deutschland - Dezentralisierung auf kommunaler Ebene - Effizienzanalyse kommunaler Leistungen - Zufriedenheit und Verbundenheit mit der Gemeinde. Die Zielgruppen: Dozierende und Studierende im Bereich Volkswirtschaftslehre, insbesondere Finanzwissenschaften und Institutionenökonomik - Praktiker im Bereich der Landes- und Kommunalpolitik. Die Autorin Dr. Annette Illy promovierte bei Prof. Dr. Heinz P. Galler am Lehrstuhl für Ökonometrie an der Martin-Luther-Universität Halle-Wittenberg
Access options:
The following links lead to the full text from the respective local libraries:
This paper analyses the impact of vertical grants on local public sector efficiency. First, we develop a theoretical model in which the bureaucrat sets the tax price while voters choose the quantity of public services. In this model, grants reduce efficiency if voters do not misinterpret the amount of vertical grants the local bureaucrats receive. If voters suffer from fiscal illusion, i.e. overestimate the amount of grants, our model yields an ambiguous effect of grants on efficiency. Second, we use the model to launch a note of caution concerning the inference that can be drawn from the existing cross-sectional studies in this field: Taking into account vertical financial equalization systems that reduce differences in fiscal capacity, empirical studies based on cross-sectional data may yield a positive relationship between grants and efficiency even when the underlying causal effect is negative. Third, we perform an empirical analysis for the German state of Saxony-Anhalt, which has implemented such a fiscal equalization system. We find a positive relationship between grants and efficiency. Our analysis shows that a careful reassessment of existing empirical evidence with regard to this issue seems necessary. -- Vertical grants ; local public finance ; efficiency ; DEA ; bureaucracy
Access options:
The following links lead to the full text from the respective local libraries:
Similarly to West Germany in the 1960s and 1970s, the eastern part of Germany has experienced a still ongoing process of numerous amalgamations among counties, towns and municipalities since the mid-1990s. The evidence in the economic literature is mixed with regard to the claimed expenditure reductions and efficiency gains from municipal mergers. We therefore analyze the global efficiency of the municipalities in Saxony-Anhalt, for the first time in this context, using a double-bootstrap procedure combining Data Envelopment Analysis (DEA) and truncated regression. This allows including environmental variables to control for exogenous determinants of municipal efficiency. Our focus thereby is on institutional and fiscal variables. Moreover, the scale efficiency is estimated to find out whether large units are necessary to benefit from scale economies. In contrast to previous studies, we chose the aggregate budget of municipal associations ("Verwaltungsgemeinschaften") as the object of our analysis since important competences of the member municipalities are settled on a joint administrative level. Furthermore, we use a data set that has been carefully adjusted for bookkeeping items and transfers within the communal level. On the "eve" of a mayor municipal reform, the majority of the municipalities was found to have an approximately scaleefficient size, and centralized organizational forms ("Einheitsgemeinden") showed no efficiency advantage over municipal associations. -- Efficiency ; local government ; DEA ; bootstrap ; demographic change ; local institutions
Access options:
The following links lead to the full text from the respective local libraries:
Similarly to West Germany in the 1960s and 1970s, the eastern part of Germany has experienced a still ongoing process of numerous amalgamations among counties, towns and municipalities since the mid-1990s. The evidence in the economic literature is mixed with regard to the claimed expenditure reductions and efficiency gains from municipal mergers. We therefore analyze the global efficiency of the municipalities in Saxony-Anhalt, for the first time in this context, using a double-bootstrap procedure combining Data Envelopment Analysis (DEA) and truncated regression. This allows including environmental variables to control for exogenous determinants of municipal efficiency. Our focus thereby is on institutional and fiscal variables. Moreover, the scale efficiency is estimated to find out whether large units are necessary to benefit from scale economies. In contrast to previous studies, we chose the aggregate budget of municipal associations ('Verwaltungsgemeinschaften') as the object of our analysis since important competences of the member municipalities are settled on a joint administrative level. Furthermore, we use a data set that has been carefully adjusted for bookkeeping items and transfers within the communal level. On the 'eve' of a mayor municipal reform, the majority of the municipalities was found to have an approximately scaleefficient size, and centralized organizational forms ('Einheitsgemeinden') showed no efficiency advantage over municipal associations. ; Seit Mitte der 1990er Jahre findet auch in Ostdeutschland - ähnlich wie in den 1960er und 1970er Jahren in Westdeutschland - ein noch keineswegs abgeschlossener Prozess mit zahlreichen Verschmelzungen auf der Ebene der Landkreise, Städte und Gemeinden statt. Die Ergebnisse in der ökonomischen Literatur sind uneinheitlich, was die behaupteten Ausgabeneinsparungen und die Effizienzgewinne durch Gemeindegebietsreformen betrifft. Aus diesem Grunde untersucht der vorliegende Beitrag die globale Effizienz der Gemeinden in Sachsen-Anhalt unter Anwendung eines doppelten Bootstrap-Verfahrens, das Data Envelopment Analysis (DEA) und trunkierte Regression kombiniert und in diesem Zusammenhang bislang noch nicht verwendet wurde. Dadurch wird es möglich, Umweltvariablen einzubeziehen, um so für exogene Bestimmungsfaktoren der gemeindlichen Effizienz zu kontrollieren. Der Fokus liegt dabei auf institutionellen und fiskalischen Variablen. Außerdem berechnen wir die Skaleneffizienz, um zu prüfen, ob große Gemeinden nötig sind, um von Skaleneffekten profitieren zu können. Im Gegensatz zu den Arbeiten anderer Autoren wurde bei kommunalen Verbänden ('Verwaltungsgemeinschaften') das aggregierte Budget als Untersuchungsgegenstand gewählt, da wichtige Entscheidungsbefugnisse der Mitgliedsgemeinden auf der gemeinsamen Verwaltungsebene angesiedelt sind. Außerdem wurde der verwendete Datensatz sorgfältig um reine Buchhaltungspositionen und Transferzahlungen innerhalb der Gemeindeebene bereinigt. Am 'Vorabend' einer umfassenden Gemeindereform erwies sich die Größe der Gemeinden mehrheitlich als annähernd skaleneffizient und stärker zentralisierte Verwaltungsformen ('Einheitsgemeinden') wiesen keinen Effizienzvorteil gegenüber Gemeindeverbänden auf.
This study examines the impact of localization and urbanization economies as well as the impact of city size on urban growth in German cities from 2003 to 2007. Although, from a theoretical perspective, agglomeration economies are supposed to have positive impacts on regional growth, prior empirical studies do not show consistent results. Especially little is known about agglomeration economies in Germany, where interregional support policy and the characteristics of the federal system are further determinants of urban growth. The results of the econometric analysis show a Ushaped relationship between specialization and urban growth, which particularly holds for manufacturing industries. We do not find evidence for the impact of Jacobs-externalities; however, city size shows a positive (but decreasing) effect on urban growth. -- Agglomeration ; Localization economies ; Urbanization economies ; Urban Growth ; Specialization ; Diversification
Access options:
The following links lead to the full text from the respective local libraries:
This study examines the impact of localization and urbanization economies as well as the impact of city size on urban growth in German cities from 2003 to 2007. Although, from a theoretical perspective, agglomeration economies are supposed to have positive impacts on regional growth, prior empirical studies do not show consistent results. Especially little is known about agglomeration economies in Germany, where interregional support policy and the characteristics of the federal system are further determinants of urban growth. The results of the econometric analysis show a Ushaped relationship between specialization and urban growth, which particularly holds for manufacturing industries. We do not find evidence for the impact of Jacobs-externalities; however, city size shows a positive (but decreasing) effect on urban growth. ; Diese Studie untersucht den Einfluss von Lokalisationsund Urbanisierungseffekten sowie den Einfluss der Stadtgröße auf das Wachstum deutscher Städte im Zeitraum von 2003 bis 2007. Obwohl aus theoretischer Sicht Agglomerationsvorteile als förderlich für regionales Wachstum gelten, ergeben bisherige empirische Untersuchungen diesbezüglich kein einheitliches Bild. Insbesondere liegen bisher kaum Ergebnisse für Deutschland vor. Hier stellen auch die interregionale Ausgleichspolitik sowie die Besonderheiten des föderalen Systems Determinanten des Stadtwachstums dar. Die Ergebnisse der durchgeführten ökonometrischen Untersuchung für die Städte in Deutschland deuten auf eine Uförmige Beziehung zwischen Spezialisierung und Stadtwachstum hin. Dieser Zusammenhang zeigt sich insbesondere im Verarbeitenden Gewerbe. Hinweise auf die Wirkung von JacobsExternalitäten können nicht nachgewiesen werden, wenngleich von der Stadtgröße ein positiver (jedoch abnehmender) Effekt auf das urbane Wachstum ausgeht.