Rezension von: Ayson Dogmus/ Yasemin Karakasoglu/ Paul Mecheril (Hrsg.): Pädagogisches Können in der Migrationsgesellschaft. Wiesbaden: Springer VS 2016 (312 S.; ISBN 978-3-6580-7295-7; 59,99 EUR).
Rezension von: Rudolf Leiprecht / Anja Steinbach (Hrsg.): Schule in der Migrationsgesellschaft, 2 Bände. Handbuch. Band 1 und 2. Schwalbach / Taunus: Debus Pädagogik 2015 (928 S.; ISBN 978-3-9541-4025-1 ; 59,00 EUR).
One of the specific features of most Far Eastern territories is the extremely poor (at least in comparison with the European areas of Russia) development of the discourse "about migrants". It remains an element of narrow professional reasoning about migration as a phenomenon. Moreover, it most often refers not to a person who has arrived in the Far East (Khabarovsk Krai), but to a former resident of the region who has left for other places. In relation to people arriving in the region, much more "partitive" terminology is used, in addition, this terminology often does not have an evaluative connotation, in contrast to the concept of "illegal migrant". In our opinion, the reason for this word usage, which is not quite usual for the whole country, is some peculiarities accompanying creation of a regional community. For the most part of the 20th century and up to now, the region's population enlarged thanks to migrants. Moreover, due to the multi-ethnic nature of the USSR, these newcomers belonged to very different ethnic groups. Meanwhile, the outflow of the population, which did not stop even in the most prosperous years, led to the fact that every approximately 20 years the composition of the population changed very significantly. As a result, the concepts of discourse "about migrants" have acquired much more complex and differentiated semantics. This article is focused precisely on this very semantics based on a discourse analysis of the local press and interviews with the residents of the Khabaroysk Krai
Im Fokus dieses Artikels steht die Frage der Wahrnehmung von kultureller bzw. als solcher gedeuteter Diversität durch Lehrkräfte. Basierend auf Ergebnissen von Gruppendiskussionen zu bedeutsamen Situationen im interkulturellen schulischen Kontext, die mit 44 Lehrkräften, Seminar- und Schulleitungen durchgeführt wurden, konnten verschiedene Muster im Umgang mit (kultureller) Diversität bzw. Differenz ermittelt und analysiert werden: positive Deutungen kultureller Differenz bzw. Diversität, negative Deutungen kultureller Differenz bzw. Diversität, Relativierung kultureller Differenz bzw. Diversität sowie differenzierte Positionen zu Diversität, welche die Bedeutung kulturunabhängiger Faktoren im Umgang mit bedeutsamen Situationen betonen. Die Ergebnisse werden in dem Artikel aus kulturalisierungs- und dominanzkritischer Sicht interpretiert, wobei ein besonderes Augenmerk auf einer kritischen Analyse der Auswirkungen kulturalisierender Denkmuster auf die Entwicklung pädagogischer Handlungsstrategien liegt.