Die folgenden Links führen aus den jeweiligen lokalen Bibliotheken zum Volltext:
Alternativ können Sie versuchen, selbst über Ihren lokalen Bibliothekskatalog auf das gewünschte Dokument zuzugreifen.
Bei Zugriffsproblemen kontaktieren Sie uns gern.
12 Ergebnisse
Sortierung:
In: Global networks: a journal of transnational affairs, Band 9, Heft 3, S. 315-338
ISSN: 1471-0374
Abstract'Brain circulation' has become a buzzword for describing the increasingly networked character of highly skilled migration. In this article, the concept is linked to academics' work on circular mobility to explore the long‐term effects of their research stays in Germany during the second half of the twentieth century. Based on original survey data on more than 1800 former visiting academics from 93 countries, it is argued that this type of brain circulation launched a cumulative process of subsequent academic mobility and collaboration that contributed significantly to the reintegration of Germany into the international scientific community after the Second World War and enabled the country's rise to the most important source for international co‐authors of US scientists and engineers in the twenty‐first century. In this article I discuss regional and disciplinary specificities in the formation of transnational knowledge networks through circulating academics and suggest that the long‐term effects can be fruitfully conceptualized as accumulation processes in 'centres of calculation'.
In: Bildung und Wissensgesellschaft, S. 333-362
Zu einer Zeit, in der die Wissensgesellschaft zunehmende internationale Bedeutung erlangt, kommt der Internationalisierung von Forschung und Lehre eine Schlüsselstellung zu. Dies gilt vor allem für die Förderung zirkulärer akademischer Mobilität von Wissenschaftlern, weil diese als Träger vielfältiger Wissensressourcen und Erfahrungen neue Impulse für Forschung und Lehre im Herkunfts- wie im Gastland vermitteln können. Vor diesem Hintergrund setzt sich der vorliegende Beitrag mit den Bedeutungen und Bedingungen zirkulärer internationaler Mobilität in den Wissenschaften während des ausgehenden 20. Jahrhunderts auseinander. Im Mittelpunkt des Interesses stehen folgende Forschungsfragen: Welche Rolle spielt zirkuläre Mobilität im Rahmen wissenschaftlicher Arbeit und Interaktion? Wie sehen Muster zirkulärer internationaler Mobilität an der Wende zum 21. Jahrhundert aus? Welche Aspekte behindern oder fördern zirkuläre internationale Mobilität in den Wissenschaften?Die Erkundungen zu diesen Fragen stehen im Kontext einer empirischen Untersuchung zeitlicher und räumlicher Variationen der Produktion und Verbreitung wissenschaftlichen Wissens. Die Ausführungen zeigen die wissenschaftliche Praxis und Interaktion als hochgradig segmentierte, stratifizierte und hierarchisierte Aktivitäten. Die Förderung internationaler Wissenschaftlermobilität kommt daher keineswegs einer oft vermuteten, inhärenten "Internationalität" der Wissenschaftler entgegen, sondern sie schafft diese erst, indem sie Beziehungen zwischen entfernten Orten, Menschen, Geräten, Ereignissen und Ideen ermöglicht. (ICA2)
In: Bildung und Wissensgesellschaft., S. 333-362
[Die Autorin] stellt eine umfangreiche Studie zur zirkulären Mobilität von Wissenschaftlern und zur transnationalen Kooperation innerhalb der Wissenschaften vor. Am Beispiel von US-amerikanischen Wissenschaftlern, die längere Zeit in Deutschland geforscht haben, diskutiert sie sowohl die Voraussetzungen als auch die Auswirkungen der zirkulären Mobilität von Wissenschaftlern. (DIPF/Orig.).
In: Heidelberger Jahrbücher; Bildung und Wissensgesellschaft, S. 333-362
Die Arbeit untersucht Bedingungen, Auswirkungen und geographische Bezüge zirkulärer Mobilität in den Wissenschaften vor dem Hintergrund eines akteursnetzwerkbasierten Wissenschaftsverständnisses. Gegenstand der empirischen Untersuchungen sind staatlich geförderte, längerfristige Deutschlandaufenthalte renommierter Wissenschaftler/innen aus den USA, die im Rahmen der ersten 25 Jahre des Preisträgerprogrammes der Alexander von Humboldt-Stiftung (AvH) erfolgten. Anhand dieser Mobilitätsereignisse werden verschiedene Fragestellungen zu einem wichtigen Segment deutsch-amerikanischer (Wissenschafts-)Beziehungen, zu Einflußfaktoren und Wirkungen forschungsbezogener Mobilität und Kooperation und zur Außenwahrnehmung der deutschen Wissenschaftslandschaft in ihrem historisch-geographischen Kontext entfaltet und unter Einbezug wissenschaftstheoretischer und wissenschaftspolitischer Erkenntnisinteressen untersucht. Besonderes Augenmerk liegt auf systematischen Unterschieden zwischen den Aufenthalten, auf räumlichen Bezügen der wissenschaftlichen Interaktion und auf der Entwicklung der Nachfolgekontakte zwischen Deutschland und den USA. Maßgeblich dafür sind multimethodisch erhobene und ausgewertete Befunde zur Perspektive der Preisträger als etablierte Wissenschaftler verschiedener Fachgebiete. Diese beruhen im wesentlichen auf anonymisierten Individualdaten der AvH-Datenbank, auf einer postalischen Vollerhebung (Rücklaufquote 65, d.h. 1.020 Fragebögen) und auf 61 Leitfadeninterviews mit US-Preisträgern aus Boston/Cambridge und Berkeley/San Francisco. Mit dem Aufgriff der Akteursnetzwerktheorie knüpft die Arbeit an jüngere Diskussionen in der interdisziplinären Wissenschaftsforschung und der Geographie an. Vor dem Hintergrund der empirischen Ergebnisse, vor allem zu geographischen Bezügen wissenschaftlicher Praxis und Interaktion in verschiedenen Arbeitsgebieten, wird diese jedoch kritisch hinterfragt und den Anforderungen der Empirie entsprechend erweitert und modifiziert.
BASE
In: Contributions to economics
In: Knowledge and Space, Klaus Tschira Symposia 3
This collection of essays aims to further the understanding of historical and contemporary geographies of science. It offers a fresh perspective on comparative approaches to scientific knowledge and practice as pursued by geographers, sociologists, anthropologists, and historians of science. The authors explore the formation and changing geographies of scientific centers from the sixteenth to the twentieth centuries and critically discuss the designing of knowledge spaces in early museums, in modern laboratories, at world fairs, and in the periphery of contemporary science. They also analyze the interactions between science and the public in Victorian Britain, interwar Germany, and recent environmental policy debates. The book provides a genuine geographical perspective on the production and dissemination of knowledge and will thus be an important point of reference for those interested in the spatial relations of science and associated fields. The Klaus Tschira Foundation supports diverse symposia, the essence of which is published in this Springer series (www.kts.villa-bosch.de). TOC:Introduction: Interdisciplinary geographies of science.- Part I: Comparative approaches to scientific knowledge. 1: Landscapes of knowledge. 2: Global knowledge.- Part II Academic mobility and scientific centres. 3: A geohistorical study of `The rise of modern science`: Mapping scientific practice through urban networks, 1500-1900. 4: Heidelberg University between 1803 and 1932: From mediocrity to excellence. 5: Academic travel from Cambridge University and the formation of centres of knowledge, 1885-1954.- Part III Designing spaces for science. 6: Big sciences, open networks, and global collecting in early museums. 7: Is the atrium more important than the lab? Designer buildings for new cultures of creativity. 8: "New smartness" and the making of geographies of knowledge at world fairs: Morocco at Expo 2000 in Hanover. 9: Outer space of science: A video ethnography of reagency in Ghana.- Part IV: Science and the public. 10: Geographies of science and public understanding? Exploring the reception of the British Association for the Advancement of Science in Britain and in Ireland, c.1845-1939. 11: Testing times: Experimental counter-conduct in interwar Germany. 12: NGOs, the science-lay dichotomy and hybrid spaces of environmental knowledge. 13: Regulatory science and risk assessment in Indian Country: Taking tribal publics into account.
In: Knowledge and space volume 10
In: Springer eBook Collection
In: Knowledge and Space 10
In: SpringerLink
In: Bücher
This collection of essays examines how spatial mobilities of people and practices, technologies and objects, knowledge and ideas have shaped the production, circulation, and transfer of knowledge in different historical and geographical contexts. Targeting an interdisciplinary audience, Mobilities of Knowledge combines detailed empirical analyses with innovative conceptual approaches. The first part scrutinizes knowledge circulation, transfer, and adaption, focussing on the interpersonal communication process, early techniques of papermaking, a geographical text, indigenous knowledge in exploration, the genealogy of spatial analysis, and different disciplinary knowledges about the formation of cities, states, and agriculture. The second part analyses the interplay of mediators, networks, and learning by studying academic careers, travels, and collaborations within the British Empire, public internationalism in Geneva, the global transfer of corporate knowledge through expatriation, graduate mobility from the global south to the global north, and the international mobility of degree programs in higher education.This book is open access under a CC BY 4.0 license
In: Knowledge and space 3
This collection of essays aims to further the understanding of historical and contemporary geographies of science. It offers a fresh perspective on comparative approaches to scientific knowledge and practice as pursued by geographers, sociologists, anthropologists and historians of science