Wohngruppen für Alkoholkranke in der Nachsorge
In: Arbeitsergebnisse aus der Suchtforschung 17
5 results
Sort by:
In: Arbeitsergebnisse aus der Suchtforschung 17
The federal state of India is among the most vulnerable countries in the world with regard to climate change. Despite its low per capita emissions, India is the world's third largest emitter of greenhouse gases. Accordingly, the country's domestic climate policy requires substantial problem solving capacities to respond to these huge challenges involving different levels of government. This paper considers the question of whether comparative climate policy research should explore the role of India's states in climate policy. Should state climate action in India be considered and even investigated through the "laboratories of experimentation" lens? By considering this question from a theoretical perspective, this paper aims at encouraging a more intense discussion of the topic. The paper presents a synopsis of the current state of research reviewing three strands of discussion: first, the laboratories of experimentation literature, second, comparative climate policy analysis dealing with the role of federal states in multi-level climate governance in the USA and Germany; and third, literature on the role of the Union states in India's federal system. Moreover, to assess the scope for subnational state climate action, the institutional context of India's multi- level climate governance structure is scrutinized. Using anecdotal examples of progress in Indian states, the paper calls attention to important areas of research which appear to hold key information but have not yet been adequately explored. It concludes that there are good reasons to include India's states in comparative subnational climate policy research and, in particular, for considering interstate competition as a potential driver behind subnational climate action and energy policy in India. Keywords: climate change policies, multi-level governance, bottom-up approaches, India, innovation policy, industrial policy
BASE
Seit Herbst 1996 bietet die Freie Universität Berlin das umweltwissenschaftliche Wahl- bzw. Nebenfach Umweltmanagement an. Umweltmanagement entstand in Kooperation von Vertretern der Politikwissenschaft, Rechtswissenschaft und Betriebswirtschaft und ist in mindestens einer Hinsicht bundesweit bislang noch einmalig: Es handelt sich um ein Lehrangebot von Sozial- und Rechtswissenschaft an Studierende naturwissenschaftlicher Diplomstudiengänge. Letztere haben an der FU Berlin jetzt die Möglichkeit zu einer berufsorientierten Qualifizierung im öffentlichen und betrieblichen Umweltmanagement. Die dabei verfolgten Ziele, das Studienkonzept des Wahl- bzw. Nebenfachs und die Durchführung sind Gegenstand des vorliegenden Berichts. Dieser wiederum ist Grundlage für die interne und externe Evaluation des Studienangebots im Herbst 1998, auf deren Basis über die Weiterführung und Ausweitung dieses Segments umweltwissenschaftlicher Lehre an der Freien Universität Berlin entschieden werden soll.
BASE
In: Politische Bildung: PB ; Beiträge zur wissenschaftlichen Grundlegung und zur Unterrichtspraxis, Volume 31, Issue 3, p. 40-52
ISSN: 0554-5455
Abfallpolitik ist der derzeit dynamischste Teilbereich der bundesdeutschen Umweltpolitik. Seit den 70er Jahren hat sich ein Wandel der vorherrschenden Zielsetzung vollzogen, der von der Abfallbeseitigung über das -management bis zum Einstieg in eine Kreislaufwirtschaft reicht. Damit einher gehen der Einsatz neuer Instrumente, Veränderungen der Akteurskonstellationen und ein genereller Wandel des vorherrschenden Steuerungsansatzes. Auf der kommunalen Ebene fordern immer stärkere gesetzliche Anforderungen, ein zunehmender Wettbewerb und steigender Kostendruck die öffentliche Abfallwirtschaft heraus. Das wichtigste Gestaltungsmittel ist die Planung der Abfallwirtschaft, angefangen von Maßnahmen zur Vermeidung kommunaler Abfälle bis hin zur umweltverträglichen Beseitigung. (Verlag).
World Affairs Online