Rusconi, G.-Woller, H. (Hrsg.): Parallele Geschichte?
In: Neue politische Literatur: Berichte aus Geschichts- und Politikwissenschaft ; (NPL), Band 54, Heft 1, S. 154-155
ISSN: 0028-3320
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In: Neue politische Literatur: Berichte aus Geschichts- und Politikwissenschaft ; (NPL), Band 54, Heft 1, S. 154-155
ISSN: 0028-3320
Acknowledgements -- Chapter 1. Introduction -- Chapter 2. The Camera Iuridica -- Chapter 3. The Juridical Disclosure of Ethics in the Netherlands and Indonesia -- Chapter 4. Ethics as the Regulation of the Self -- Chapter 5. Dispute Resolution as an Ethical Phantasm -- Chapter 6. New Materialism in Business Ethics -- Chapter 7. Business Ethics on Its Last Legs.-Chapter 8. Conclusions and Final Remarks -- Index.
Alexander Dallas Bache was the key leader of antebellum American scientists. Presuming his profession to be a herald of an integrated U.S. nation-state, Bache guided organizations such as the United States Coast Survey, then the country's largest scientific enterprise. In this analytical biography, Axel Jansen explains Bache's efforts to build and shape public institutions as a national foundation for a universalistic culture - efforts that culminated during the Civil War when Bache helped found the National Academy of Sciences as a symbol for the continued viability of an American nation.
In: Praxis der Strafverteidigung 29
In: Juris
In: Zusatzmodul Hochschulen
In: Juris
In: Zusatzmodul Justiz Strafrecht
In: Großkommentare der Praxis Band 2
Frontmatter -- Vorwort -- Inhaltsverzeichnis -- Gesetzestext -- Zweiter Abschnitt. Vormundschaftssachen -- Dritter Abschnitt. Annahme an Kindes Statt -- Vierter Abschnitt. Personenstand -- Fünfter Abschnitt. Nachlaß- und Teilungssachen -- Sechster Abschnitt. Schiffspfandrecht -- Siebenter Absdinitt. Handelssachen -- Achter Abschnitt. Vereinssachen, Güterrechtsregister -- Neunter Abschnitt. Offenbarungseid, Untersuchung und Verwahrung von Sachen, Pfandverkauf -- Backmatter
Intro -- Preface -- Acknowledgements -- Contents -- Notes on Contributors -- List of Figures -- Chapter 1 Introduction -- 1.1 The Idea of Community in Western Philosophy from Aristotle to the Present -- 1.2 Previous Research on Community -- 1.3 Past and Present Community Practice -- 1.4 Chapter Survey -- 1.5 Towards Transdisciplinary Critical Community Research -- 1.6 Limitations and Outlook -- References -- Part I What Is Community? -- Chapter 2 Rethinking Sociological Perspectives on Community and Commonality: Contours of Micro-Sociological Community Research -- 2.1 Introduction -- 2.2 Nature and Constitutive Characteristics of Community -- 2.3 Matrix of Analysis -- 2.4 Empiricism of a Yoga Group -- 2.5 Outlook: Rethinking Community? -- References -- Chapter 3 Rethinking Anthropological Perspectives on Community: Watchful Indifference and Joint Commitment -- 3.1 Introduction -- 3.2 'Joint Commitment' -- 3.3 Coordination -- 3.4 Visiting a Montreal Park -- 3.5 Watchfulness -- 3.6 Indifference -- 3.7 Staying Apart Together -- References -- Chapter 4 Diversity in Community: Rethinking Psychological Perspectives on Bridging Differences -- 4.1 Introduction -- 4.2 Challenge #1: Problematise the Assignment of People to Discrete Diversity-Related Categories -- 4.3 Challenge #2: Foreground the Social Arrangements that Shape How We Each Inhabit Social Identities and the Meanings We Attach to Group Memberships -- 4.4 Challenge #3: Articulate Specific Practices within Settings that Co-Create the Expression and Meaning of Differences -- 4.5 Conclusion -- References -- Chapter 5 Rethinking Philosophical Perspectives on Community: Prepositional Community -- 5.1 Introduction -- 5.2 The Prepositional -- 5.3 Prepositional Community -- 5.4 What Is to Be Done? -- References -- Part II The Digital Age and Communities in Flux.
In: Grundlagen der Rechtswissenschaft 19
Nils Jansen zeichnet ein umfassendes Bild der Restitutionslehre der spanischen Spätscholastik des 16. Jahrhunderts. Dabei handelte es sich ursprünglich um eine zentrale Doktrin der mittelalterlichen und frühneuzeitlichen Moraltheologie, die große Teile des Rechts der gesetzlichen Schuldverhältnisse (Bereicherungs-, Haftungs- und Schadensrecht) in ein geschlossenes System integrierte. In ihrer entwickelten Gestalt entfaltete diese Doktrin theologische, philosophische und juristische Elemente im Rahmen einer umfassenden Naturrechtstheorie, die tagtäglich in der katholischen Beichtpraxis angewendet wurde. Dabei macht eine Analyse deutlich, dass die Restitutionslehre zwar niemals von ihren religiösen Grundlagen getrennt wurde; ihre konkrete Gestalt gewann sie aber erst als eine zunehmend juristisch formulierte, dogmatisch verfestigte Gerechtigkeitstheorie. Auch insoweit war die Restitutionslehre paradigmatisch für die Theoriebildung in der spätscholastischen Moraltheologie.Zentrale Wertungen, die im Rahmen dieser Lehre formuliert wurden, prägen das europäische Recht bis heute; und zentrale Elemente dieser Doktrin erweisen sich nach wie vor als theoretisch tragfähig. Umso spannender ist deshalb die Frage des dritten Teils, warum die Restitutionslehre als solche niemals Eingang in den säkularen Naturrechtsdiskurs und in das gelehrte Recht fand. Der Autor wirft damit an systematisch zentraler Stelle ein Schlaglicht auf den frühneuzeitlichen Naturrechtsdiskurs und auf die schwierige Frage des Umgangs der europäischen Juristen des 17. Jahrhunderts mit dem spätscholastischen Gedankengut des 16. Jahrhunderts.
In: International Business Studies
In: Beiträge zum Kartellrecht v.4
Cover -- Titel -- Vorwort -- Inhaltsverzeichnis -- Abkürzungsverzeichnis -- Kapitel 1: Einleitung -- A. Fragestellung und Zielsetzung -- B. Eingrenzung des Untersuchungsgegenstandes -- C. Gang der Untersuchung -- Kapitel 2: Verhaltenssteuerung und Regulierung -- A. Ökonomische Grundlagen -- I. Rechtssetzung, Rechtsdurchsetzung und Marktreaktion -- 1. Regulierung in den klassischen ökonomischen Modellen -- 2. Die Theorie der optimalen Sanktion -- 3. Der Prinzipal und der Principal-Agent-Konflikt -- 4. Ökonomisches Interesse an der Vermeidung einer Überabschreckung -- II. Rechtsdurchsetzung durch Verhaltenssteuerung -- 1. Verhaltenssteuerung im geltenden Recht -- 2. Sanktionszwecke im Kartellrecht -- a) Adressat der negativen Generalprävention -- aa) Die Rolle der natürlichen Personen als Normadressaten -- bb) Die Rolle der juristischen Personen als Normadressaten -- b) Zwischenergebnis -- 3. Verhaltenssteuerung im Rahmen der Ratio der Schadensersatzhaftung -- 4. Verhaltenssteuerung im Rahmen der Ratio der Organhaftung -- B. Ergebnis -- Kapitel 3: Rechtsvergleich: Einleitung -- Kapitel 4: Sanktionsmöglichkeiten der Kartellbehörden -- A. Sanktionsmöglichkeiten des Department of Justice -- I. Das Kartellverbot in den USA -- 1. Der Sherman Act -- 2. Grundsätze des amerikanischen Unternehmensstrafrechts -- a) Die U.S.-amerikanische Entscheidung für die Straffähigkeit juristischer Personen -- b) Die Respondeat-Superior Doktrin -- c) Einschränkungen in der Verfolgungspraxis des DOJ -- d) Die Rolle der Leitungsorgane für die Ermittlung der Unternehmensschuld -- II. Die Rechtsfolgen des Sherman Act -- 1. Strafen nach dem Sherman Act -- 2. Anwendung des Sherman Act als Strafrechtsnorm -- B. Sanktionsmöglichkeiten der Europäischen Kommission -- I. Normstruktur des Art. 101 AEUV -- II. Unternehmen als Normadressaten.
Intro -- Copyright -- Contents -- Introduction: Making love in a war zone -- 1 Blacking and Loving -- 2 "Did you bring someone to wash the dishes?" -- 3 "Luckily she's not black" -- 4 "He doesn't do PDA" -- 5 "I tell my parents everything, except this" -- 6 "They used to call me a white rat" -- 7 "They know I'm coloured by the trackpants and sneakers" -- 8 "He is coloured but just trust me, he is not an alien" -- 9 "You are a disgrace to your generation, not thinking of your children" -- 10 "I didn't recognise race until I came to varsity" -- 11 "Sometimes people get the wrong idea, but I could not care … he's valuable to me" -- Conclusion: Interracial loving and learning after apartheid – a story of history, hurt and hope -- Appendix: Notes on method -- Select reading list
"The Monastery Rules discusses the position of monks and monasteries in pre-1950s Tibetan Buddhist societies. Using the monastic guidelines (bca' yig) as primary sources, this book examines the impact of Buddhist monastic institutions on Tibetan societies by looking at their monastic policies that deal with organization, economy, justice, and public relations. As this type of literature has not been studied in any detail, this is also an exploration of this genre, its parallels in other Buddhist cultures, its connection to the Vinaya, and its value as socio-historical source-material. The monastic guidelines are witness to certain socio-economic changes, but also contain rules that aim to change the monastery in order to preserve it. Throughout, the textual materials are supplemented with important information gained via oral history methods.
This monograph demonstrates how, and to what extent, the Tibetan monastery was guided by Buddhist monastic law, and argues that Buddhist ethics, as they are understood today, played hardly any role. Still, this study argues that the monastic institutions' influence on society was maintained not merely due to prevailing power-relations, but also because of certain deep-rooted Buddhist beliefs."
This book is an in-depth study of the US and EU approaches towards consumer sales remedies. It does not limit itself to a mere comparison of the hierarchy of consumer sales remedies but covers the topic comprehensively, also examining (extra)judicial application of remedies and notification duties. Whereas EU rules prescribe a very strict hierarchy of remedies that are often misunderstood by consumers, and are very favourable towards the remedy of specific performance (or performance in kind), in the US a strong preference for damages can be found. This means that consumers often do not know which remedy they are exactly entitled to or how to invoke it in a correct manner. Learning from both systems, Consumer Sales Remedies in US and EU Comparative Perspective provides a valuable and insightful contribution to the discussion of what the organisation of remedies should look like to best protect consumers. It is written at a time when the EU is considering a 'new' consumer sales Directive, and US scholars are working on the restatement of consumer contract law. It proposes to give consumers a free choice, limited by good faith and proportionality only. Dr Sanne Jansen is a judicial trainee in Antwerp, Belgium and research fellow at the Institute for the Law of Obligations at KU Leuven, Belgium. She is a member of the editorial board of the DCCR and TBH