Integrating institutions: rationalism, constructivism, and the study of the European Union
In: Comparative political studies 36,1/2
In: Special double issue
41 Ergebnisse
Sortierung:
In: Comparative political studies 36,1/2
In: Special double issue
In: West European politics, Band 30, Heft 2, S. 301-320
ISSN: 1743-9655
In: West European politics, Band 30, Heft 2, S. 301-320
ISSN: 0140-2382
World Affairs Online
In: Palgrave Advances in European Union Studies, S. 209-232
In: Comparative political studies: CPS, Band 34, Heft 1, S. 120-123
ISSN: 0010-4140
In: International organization, Band 53, Heft 2, S. 409-425
ISSN: 0020-8183
Die Veränderung im Entscheidungsverfahren - vom Einstimmigkeitsprinzip zum Mehrheitsprinzip (qualifizierten Mehrheit) - bei der EUhat ihre Verhandlungsposition bei internationalen Verhandlungen verändert. Anhand von vier Verhandlungsprozessen, bei denen die EU als Akteur mitwirkte wird modelliert, wie das veränderte Entscheidungsverfahren bei der EU das Verhandlunsgergebnis insgesamt verändern konnte. Aus dieser Erkenntnis leitet der Autor Konsequenzen für die Analysebenen bei der Betrachtung internationaler Verhandlungen ab. (SWP-Plb)
World Affairs Online
In: International organization, Band 53, Heft 2, S. 409-425
ISSN: 1531-5088
Analysts of the European Union (EU) and international bargaining have generally failed to appreciate how the shift within the EU from unanimity to qualified majority voting has affected European bargaining positions and international outcomes. I analyze the international effects of changes in EU decision-making rules with a simple spatial model and assess the utility of the model in two cases of environmental bargaining that span the entry into force of the Maastricht Treaty. The EU can decisively shape international outcomes by concentrating the weight of its fifteen member states on a single substantive position and rendering that position critical to any internationally negotiated agreement. The findings generalize to numerous areas of EU external relations and suggest that analysts should attend specifically to the EU and more generally to domestic and regional institutional factors in explaining international bargaining outcomes.
In: International organization, Band 53, Heft 2, S. 409-425
ISSN: 0020-8183
In: International Organization, Band 53, Heft 2
SSRN
In: Procedural Politics, S. 221-246
In: Procedural Politics, S. 275-276
In: Procedural Politics, S. 15-41
In: Procedural Politics, S. 82-126
In: Procedural Politics, S. 171-220