Weimarer Republik: Manifeste und Dokumente zur deutschen Literatur 1918 - 1933
In: Manifeste und Dokumente zur deutschen Literatur
8 results
Sort by:
In: Manifeste und Dokumente zur deutschen Literatur
In: German politics and society, Volume 23, Issue 1, p. 80-87
ISSN: 1558-5441
Every film has its moment. Be it an unforeseen glance, an unmotivated gesture, or a startling sequence unnecessary for narrative progression, such a "moment" reveals in a flash what's at stake—then and now. In the following, I analyze such a moment in Karl Grune's Die Strasse (The Street), a film that Siegfried Kracauer considered one of the defining documents of German modernity. Produced and shown in fall of 1923, the film inaugurated the so-called Strassenfilm genre, which combined the visual language of expressionist cinema (oblique angles, harsh lighting, heavy shadows, painted backdrops, distorted spaces, stylized gestures) with an urban setting. In its gritty exploration of sex, crime, morality, and madness, the street film became the prototype for American film noir of the 1940s. The Street has its "moment" in a brief sequence that discloses the film's underlying theoretical project—the nexus between urban modernity and the disciplining power of vision.
In: Amerika und die Deutschen: Bestandsaufnahme einer 300jährigen Geschichte, p. 651-665
Der Beitrag untersucht am Beispiel des amerikanischen und deutschen Films der Zeit von 1890 bis 1930 die historische Funktion und gesellschaftliche Rolle der Massenkultur und ihre unterschiedlichen Bedingungen und Wirkungen in beiden Ländern. In den USA war der Film um die Jahrhundertwende auf die Befriedigung der kulturellen Bedürfnisse der Einwanderer-Arbeiterklasse ausgerichtet mit der entsprechenden Funktion, den in der industriellen Produktion erlebten Sinnverlust zu kompensieren und kritische Tendenzen in der Arbeiterschaft durch Unterhaltung zu absorbieren. Erst später - vor allem in den zwanziger Jahren - zielten die Filme auf ein Mittelschichtspublikum ab. Die anfängliche literarische Orientierung des deutschen Films, der zu Beginn kein vergleichbar großes Publikum aufwies, wurde nach Ende des Ersten Weltkrieges von intellektueller Seite her kritisiert, die für die Übernahme der amerikanischen Massenkultur als Mittel zur Modernisierung und Demokratisierung eintrat. Diese Einstellung änderte sich Mitte der zwanziger Jahre mit zunehmender Kritik am Kultur-Amerikanismus. Kritisiert wurde u. a. die Funktion der Massenkultur als Instrument der sozialen Kontrolle. (BF)
In: Weimar and Now: German Cultural Criticism 40
How does migration change a nation? Germany in Transit is the first sourcebook to illuminate the country's transition into a multiethnic society—from the arrival of the first guest workers in the mid-1950s to the most recent reforms in immigration and citizenship law. The book charts the highly contentious debates about migrant labor, human rights, multiculturalism, and globalization that have unfolded in Germany over the past fifty years—debates that resonate far beyond national borders.This cultural history in documents offers a rich archive for the comparative study of modern Germany against the backdrop of European integration, transnational migration, and the fall of the Berlin Wall.Divided into eleven thematic chapters, Germany in Transit includes 200 original texts in English translation, as well as a historical introduction, chronology, glossary, bibliography, and filmography
In: Weimar and now 40
Introduction : a German dream? -- 1. Working guests : Gastarbeiter and green card holders -- 2. Our socialist friends : foreigners in East Germany -- 3. Is the boat full? Xenophobia, racism, and violence -- 4. What is a German? Legislating national identity -- 5. Religion and diaspora : Muslims, Jews, and Christians -- 6. Promoting diversity : institutions of multiculturalism -- 7. An immigration country? The limits of culture -- 8. Living in two worlds? Domestic space, family, and community -- 9. Writing back : literature and multilingualism -- 10. A Turkish Germany : film, music, and everyday life -- Epilogue : Global already?
In: Weimar and now 3