The peace and security council of the African Union: rise or decline of collective security in Africa?
In: KFG working paper series No. 23
12 Ergebnisse
Sortierung:
In: KFG working paper series No. 23
In: KFG working paper series no. 2 (May 2016)
In: Die Friedens-Warte: journal of international peace and organization, Band 93, Heft 1-2, S. 96
ISSN: 2366-6714
Die vorliegende Arbeit steht im Kontext der Regionalisierung im Internationalen Strafrecht. Sie untersucht die Faktoren, die der entsprechenden Entwicklung des afrikanischen internationalen Strafrechts unter der Ägide der Afrikanischen Union (AU) zugrunde liegen und beleuchtet die Inhalte dieser sich entwickelnden Disziplin. Primäres Ziel der Arbeit ist es, die theoretischen und praktischen Grundlagen für die Entwicklung eines tragfähigen Systems afrikanischer Strafjustiz zu untersuchen, das in der Lage sein soll, mit Verbrechen gegen den Frieden und die Sicherheit in Afrika umzugehen, die die öffentliche Ordnung des Kontinents bedrohen. Im Weiteren entwickelt die Arbeit das Verhältnis des regionalen, afrikanischen Strafrechts zu dem globalen System des internationalen Strafrechts, in dessen Mittelpunkt der Internationale Strafgerichtshof (IStGH) und der Sicherheitsrat der Vereinten Nationen stehen. Die Kombination der Analysen dieser verschiedenen Bereiche führt die Arbeit zu drei zentralen Schlussfolgerungen: Erstens ist die Entwicklung eines afrikanischen internationalen Strafrechts nicht nur eine Konsequenz der aktuellen Krise des internationalen Strafrechts. Sie ist ebenso und zuvorderst das Ergebnis einer Politik der Eigenständigkeit der AU und ihrer Mitgliedsstaaten. Diese zielt darauf ab, die regionale öffentliche Ordnung durch regionale Institutionen und strafrechtliche Verantwortlichkeit zu schützen. Die zweite Schlussfolgerung lautet, dass die AU ein System regional- afrikanischer Strafjustiz vorantreibt, das auf drei optionalen Modellen aufbaut: Der Delegation von Rechtsprechungsbefugnissen an Mitgliedsstaaten, der Errichtung hybrider Gerichte mit regionalen RichterInnen sowie dem Aufbau eines regionalen Strafgerichtshofs. Zusammen mit solchen Straftatbeständen der Verbrechen gegen den Frieden und die Sicherheit, die den Kontinent spezifisch betreffen, bilden diese Modelle den Kern des afrikanischen internationalen Strafrechts. Allerdings bleiben Tragfähigkeit und Effizienz des Systems problematisch. ...
BASE
In: KFG Working Paper Series, No. 23, Berlin Potsdam Research Group "The International Rule of Law – Rise or Decline?"
SSRN
Working paper
This paper assesses, both quantitatively and qualitatively, the work of the Peace and Security Council (PSC) of the African Union (AU) with respect to peace support operations. It seeks to know whether the establishment of the PSC in 2002 is leading or has led to a rise or a decline of collective security in Africa. It is demonstrated that in regard to its relative legal and institutional robustness, the PSC can be perceived as a rise of collective security compared with its predecessor, the Central Organ of the Organisation of African Unity (OAU). However, it stagnates in terms of quantity and quality of actions on the ground. The main problem lies in the lack of sufficient operational autonomy from member states and international partners, such as the United Nations. Therefore, the PSC's contribution to the maintenance of peace and security, and so the rise of the international rule of law in Africa is limited. The continent is still a war-torn region, affected by political crises and the expansion of terrorism in many countries. To solve this problem, AU member states should strengthen the PSC's capacity, starting with the quick operationalisation of the African Standby Force. The implementation of the 2016 decision on alternative sources of financing AU's institutions and activities is also a priority. In this regard, the political will of African states that may show that they want to take their organisation more seriously is required. This can further the AU self-reliance policy in collective security though the promotion of African solutions to African problems, and reduce the burden of the United Nations and other non-African actors' interventions in the continent.
BASE
In: International Criminal Justice in Africa, 2016, Strathmore University Press
SSRN
In: International Criminal Justice in Africa, 2017, Strathmore University Press, 2018
SSRN
In: KFG Working Paper Series, No. 2, May 2016
SSRN
Working paper
This article re-examines the relationship between Africa and the International Criminal Court (ICC). It traces the successive changes of the African attitude towards this Court, from states' euphoria, to hostility against its work, to regional counter-initiatives through the umbrella of the African Union (AU). The main argument goes beyond the idea of "the Court that Africa wants" in order to identify concrete reasons behind such a formal argument which may have fostered, if not enticed, the majority of African states to become ICC members and actively cooperate with it, when paradoxically some great powers have decided to stay outside its jurisdiction. It also seeks to understand, from a political and legal viewpoint, which parameters have changed since then to provoke that hostile attitude against the Court's work and the entrance of the AU into the debate through the African Common Position on the ICC. Lastly, this article explores African alternatives to the contested ICC justice system. It examines the need to reform the Rome Statute in order to give more independence, credibility and legitimacy to the ICC and its duplication to some extent by the new "Criminal Court of the African Union". Particular attention is paid to the resistance against this idea to reform the ICC justice system.
BASE