Suchergebnisse
Filter
3 Ergebnisse
Sortierung:
Der Vorsteuerabzug von Gemeinden vor dem Hintergrund des 1. Stabilitätsgesetzes 2012
Den österreichischen Gemeinden werden immer mehr, teilweise sehr kostenintensive, Aufgaben auferlegt, wohingegen die finanzielle Ausstattung über das Finanzausgleichsgesetz konstant niedrig bleibt. Daher suchten Gemeinden bereits in der Vergangenheit nach Möglichkeiten, um die Kosten für gemeindeeigene Projekte niedrig zu halten. Dabei spielten natürlich auch steueroptimierende Maßnahmen eine wesentliche Rolle. Einen gewichtigen Teil der Steuerbelastung, vor allem in Bezug auf Immobilieninvestitionen, bildet dabei die Umsatzsteuer. Unternehmen haben in Österreich grundsätzlich die Möglichkeit für Lieferungen und sonstige Leistungen, welche für das Unternehmen ausgeführt werden, einen Vorsteuerabzug geltend zu machen. Die vorliegende Arbeit beschäftigt sich damit, inwiefern auch Körperschaften öffentlichen Rechts (insb Gemeinden) von dieser Möglichkeit Gebrauch machen können. Dafür wird zu Beginn auf die europarechtlichen Rahmenbedingungen eingegangen. Anschließend wird ein Überblick über die nationale Rechtslage gegeben und auf das Spannungsverhältnis der nationalen zur Unionsrechtslage eingegangen. Im Speziellen wird folglich auf die steueroptimierenden Konstruktionen der Gemeinden näher Bezug genommen. Die gesamte Thematik wird vor dem Hintergrund der Änderungen durch das 1. Stabilitätsgesetz 2012, unter besonderer Berücksichtigung der für die Gemeinden relevanten Bestimmungen, besprochen. Des Weiteren wird geprüft, inwiefern die bewährten Modelle der Vergangenheit in der Praxis eine Zukunft haben und ob alternative Modelle entwickelt werden bzw bereits in Verwendung sind. Das abschließende Kapitel hat ein Fallbeispiel der Stadtgemeinde Frohnleiten zum Gegenstand. Frohnleiten war in den 1990er Jahren eine der finanzstärksten Gemeinden Österreichs und ist daher ein hervorragendes Beispiel für die Folgen des 1. StabG 2012. Schließlich wird gezeigt, ob bzw inwieweit sich die Neuerungen des 1. StabG 2012 auf die Finanzierung gemeindeeigener Projekte auswirken. ; Austrian townships are supposed to handle more and more cost-intensive tasks even though the financial resources provided by the fiscal equalisation law stay constantly low. For this reason townships already tried to search for possibilities to keep down costs when it came to the implementation of internal projects in the past. At the same time tax optimisation measures played a crucial role. A substantial part of the tax burden, especially with regard to estate investments, is represented by the value added tax. Enterprises in Austria have the option to claim a deduction of input tax for supplies and other goods and services. The following thesis concerns itself with the issue of how far corporations of public law (particularly townships) can make use of this option. Therefore the general framework of European community laws is discussed at the beginning. Subsequently I will talk about an outline of the national legal situation and about the relation between the national legal situation and the one of the European Union. Next I will specifically deal with structures introduced by townships to implement tax optimisation. The overall issue is discussed against the background of the first stability law 2012 with particular regard to the regulations relevant for townships. Further I will investigate how far successful models employed in the past will have a future and whether alternative models have already been developed or used. The final chapter covers a case study of the urban municipality of Frohnleiten. In the 1990s Frohnleiten used to be one of the financially strongest Austrian townships and is therefore the perfect example demonstrating the consequences triggered by the first stability law 2012. Ultimately I will point out to what extent the innovations of the first stability law 2012 have influenced the funding of internal township projects. ; vorgelegt von Michael Franz Kahr ; Abweichender Titel laut Übersetzung der Verfasserin/des Verfassers ; Zsfassung in dt. Sprache ; Graz, Univ., Dipl.-Arb., 2014 ; (VLID)243000
BASE
Benders decomposition for competitive influence maximization in (social) networks
In: Kahr , M , Leitner , M , Ruthmair , M & Sinnl , M 2021 , ' Benders decomposition for competitive influence maximization in (social) networks ' , Omega , vol. 100 , 102264 , pp. 1-13 . https://doi.org/10.1016/j.omega.2020.102264
Online social networks have become crucial to propagate information. Prominent use cases include marketing campaigns for products or political candidates in which maximizing the expected number of reached individuals is a common objective. The latter can be achieved by incentivizing an appropriately selected seed set of influencers that trigger an influence cascade with expected maximum impact. In real-world settings, competing influence spreads need to be considered frequently. These may, for instance, stem from marketing activities for a substitute product of a different company or bad actors that spread (mis-)information about a political candidate. This article focuses on competitive settings in which the seed individuals of one entity are already known. Another entity wants to choose its seed set of individuals that triggers an influence cascade of maximum impact. The propagation process is modeled by a variant of the probabilistic independent cascade model. An algorithmic framework based on a Benders decomposition is developed that also employs preprocessing and initial heuristics. This framework is used within a sample average approximation scheme that allows to approximate the exact objective function value. The algorithms are tested on real-world instances from the literature and newly-obtained ones from Twitter. A computational study reports on the algorithms' performance next to providing further insights. The latter are based on analyzing expected losses that are caused by competition, the gain from solving subproblems to optimality using the Benders decomposition based algorithm, and the influence of different seed set choices of the first entity.
BASE